۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۰
کد خبر: ۴۳۵۱۶۴
مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی:

دعا برای محبت و معیت اهل بیت با ارزش‌ترین نیایش در شب قدر است

مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه باارزش‌ترین نیایش و مناجات در شب قدر، دعا برای قرار گرفتن در زیر چتر محبت و معیت اهل بیت (ع) است، گفت: باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که شب قدر در رأس همه خواسته‌های ما رضایت ولی عصر (عج) قرار داشته باشد.
حجت الاسلام سالاری- شب قدر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی، شب گذشته در جمع مردم و نمازگزاران مرکز استان، با اشاره به اینکه ماه رمضان بهترین فرصت برای توبه و بازگشت به سوی باری تعالی است، افزود: خداوند در آیه 53 سوره زمر می‌فرماید: «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» و خطاب به بندگان می‌گوید: ای بندگان من كه با انجام گناه بر خويشتن زياده‏روى کرده‌اید، از رحمت ‏خدا ناامید نشوید، در حقيقت ‏خدا همه گناهان شما را مى‏آمرزد كه او خود آمرزنده مهربان است.

 

وی با بیان اینکه بنا به فرموده امام علی (ع) این آیه امیدوارکننده‌ترین آیه قرآن است، ادامه داد: ما در طول روز در نمازهای یومیه 10 مرتبه از خداوند درخواست می‌کنیم که ما را به راه راست هدایت کند و خدا هم در آیه 54 سوره زمر می‌فرماید: «وَأَنِيبُوا إِلَى رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ مِن قَبْلِ أَن يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ» و از بندگان می‌خواهد پيش از آنكه آن‌ها را عذاب در رسد و ديگر يارى نشوند به سوى پروردگارشان بازگشته و تسليم او شوند.

 

حجت‌الاسلام سالاری مکی اضافه کرد: کسی که به ریسمان الهی چنگ زده و زیر چتر خدای تبارک و تعالی قرار گرفته باشد و از او تبعیت کند، بدون شک رستگار خواهد شد.

 

دبیر شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه خداوند در ادامه این سوره می‌فرماید: «وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَكُمُ العَذَابُ بَغْتَةً وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ» و خطاب به بندگان خود می‌گوید: پيش از آنكه به‌طور ناگهانى و درحالی‌که حدس نمى‏زنيد شما را عذاب در رسد از نيكوترين چيزى كه از سوی پروردگارتان به سوى شما نازل شده پيروى كنيد.

 

وی اضافه کرد: خداوند در این آیات ابتدا بندگان خود را به رحمت خویش امیدوار کرده و گفته مبادا رحمت خدا را فراموش کنید زیرا اگر از رحمت خدا استفاده نکردید فردای قیامت پشیمان خواهید شد.

 

حجت‌الاسلام سالاری مکی ادامه داد: به همین دلیل خداوند در ادامه این سوره می‌فرماید: «أَن تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَى علَى مَا فَرَّطتُ فِي جَنبِ اللَّهِ وَإِن كُنتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَ؛ تا آنكه مبادا كسى بگويد دريغا بر آنچه در حضور خدا كوتاهى کردم، بى‏ترديد من از ریشخند کنندگان بودم».

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان شمالی در ادامه با اشاره به خطبه غدیر، اظهار کرد: حضرت محمد (ص) در این خطبه در معرفی امام علی (ع) می‌فرماید: ای مردم این علی (ع) همان کسی است که خداوند درباره او در قرآن فرموده: مبادا فردای قیامت بگویید کاش در حق او کوتاهی نمی‌کردیم.

 

وی اضافه کرد: در شب‌های قدر دقت کنیم که اگر به دنبال بهترین‌ نعمت‌ها و بیش‌ترین رحمت هستیم، در رأس تمام بهترین‌ها، نعمت ولایت قرار دارد چرا که خداوند در سوره مائده فرموده: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ».

 

حجت‌الاسلام سالاری مکی با بیان اینکه با نعمت ولایت، همه نعمت‌ها به ما داده می‌شود، افزود: هر سال در شب قدر ملائکه بر امام زمان (عج) وارد می‌شوند زیرا اگر قرار است امورات ما به خیر بگذرد، این امورات باید به تأیید صاحب‌الامر (عج) برسد.

 

وی با اشاره به اینکه بر این اساس باید در شب قدر از خداوند بخواهیم نعمت محبت و معیت اهل بیت (ع) را به ما عطا کند، گفت: باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که شب قدر در رأس همه خواسته‌های ما رضایت ولی عصر (عج) قرار داشته باشد زیرا اگر امام زمان از ما راضی باشد، قطعاً دعای او در حق ما مستجاب شده و رستگار می‌شویم.

 

حجت‌الاسلام سالاری مکی ادامه داد: امام رضا (ع) به نقل از امام علی (ع) می‌فرماید: رسول خدا خطاب به من فرمود: یا علی اتدری ما معنی لیله القدر؟ فقلت: لا یا رسول الله فقال: ان الله تعالی قدّر فیها ما هو کائن الی یوم القیامه فکان فیما قدّر ولایتک و ولایه الائمه من ولدک الی یوم القیامه؛ ای علی آیا می‌دانی معنای شب قدر چیست؟ من عرض کردم نه ای رسول خدا. پیامبر فرمود: خداوند متعال در این شب آنچه که تا روز قیامت اتفاق خواهد افتاد، تقدیر و اندازه‌گیری می‌کند. در میان اموری که در این شب مقدر می‌گردد، ولایت تو و ولایت امامانی از فرزندان تو تا روز قیامت نیز هست.

 

وی تصریح کرد: بر این اساس بسیار مهم است که ما با نعمت ولایت و با رضایت امام زمان (عج) در شب قدر سال عرفان و بندگی خود را آغاز کنیم چرا که یک سال مقدرات امور ما در شب قدر مشخص می‌شود./202/9314/ب1

ارسال نظرات