۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۷
کد خبر: ۴۳۵۱۵۳

سروده ‌آیت الله مکارم شیرازی در وصف حضرت علی

حضرت ‌آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به سیره اخلاقی امام علی(ع) گفت: یکی از بهترین راه ها برای تهذیب، ملاحظه روش و عمل پیشوایان بزرگ اسلام از جمله مولای متقیان علی(ع) است، سیره و منش اخلاقی حضرت هم در قرآن منعکس است و هم فوق العاده زیاد در روایات، تاریخ، اشعار و شعرای عرب وجود دارد.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید سه شنبه شب در برنامه سخنرانی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما برگزار شد، با تأکید بر ضرورت استفاده هرچه بهتر از زمان باقی مانده شب های قدر و ماه مبارک رمضان گفت: امیدواریم همه به ویژه جوانان با روحی پاک، قلبی صاف و اراده ای قوی بتوانند به راه راست و سعادت ادامه دهند.

 

وی با اشاره به اخلاق در سیره امام علی(ع) افزود: یکی از بهترین راه ها برای تهذیب، ملاحظه روش و عمل پیشوایان بزرگ اسلام از جمله مولای متقیان علی(ع) است، سیره و منش اخلاقی حضرت هم در قرآن منعکس است و هم فوق العاده زیاد در روایات، تاریخ، اشعار و شعرای عرب وجود دارد.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که مرحوم علامه امینی که مردی نابغه، فوق العاده برجسته و اهل مطالعه و استدلال بود کتابی به نام الغدیر نوشته است، اظهار داشت: ابتدا این کتاب شعرای الغدیر بود یعنی علامه ابتکاری انجام داد و در کنار کتاب هایی که درباره شخصیت و فضائل امیرمؤمنان در آیات، روایات و تاریخ نوشته شده بود این کتاب را نگارش کرد و به تبیین فضائل علی(ع) از دیدگاه شعرای گروه های مختلف پرداخت.

 

وی ادامه داد: این مرد قرن ها دنبال شاعرانی بوده که مورد قبول اهل سنت باشند و در اشعار آن ها انعکاس فضائل امیرالمؤمنین و جریان واقعه غدیر شده باشد، علامه پس از جمع آوری شعرها به این نتیجه رسید که آیات، روایت و تاریخ را مورد بررسی قرار دهد و از این جا کتاب نفیس غدیر به دست آمده است.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که شعرای عرب اشعار بسیاری درباره شخصیت و فضایل حضرت علی(ع) گفته اند، ابراز داشت: ابن ابی الحدید که از افراد سنی منصف است نیز اشعاری درباره حضرت گفته که شاید هیچ شیعه ای این چنین نگفته باشد.

 

وی در پایان، سروده خود تحت عنوان بزرگمرد آفرینش درباره شخصیت و فضائل امام علی(ع) را قرائت کرد که به شرح زیر است:

 

کس ز اسرار وجودت خبری داشت، نداشت* یا که اوصاف کمالت بشری داشت، نداشت

آگه از گوهر ذاتت ملکی بود، نبود* یا که چون شمس وجودت فلکی داشت، نداشت

چهره بر درگه غیر تو فلک سود، نسود* هنری غیر ولایت ملکی داشت، نداشت

مثل انوار جمالت نظری دید، ندید* یا که چون زهد و صفایت احدی داشت، نداشت

مادر دهر به مثل تو کسی زاد، نزاد* پدر پیر جهان چون پسری داشت، نداشت

چشم بر غیر سخای تو عرب دوخت، ندوخت* یا که چون جود و وفایت عجمی داشت، نداشت

جز منافق در بیت الشرفت سوخت، نسوخت* یا کس امید به سوی دگری داشت، نداشت

قلب ناصر تهی از مهر علی گشت، نگشت* یا که او راهبری غیر علی داشت، نداشت

/1323/پ202/ج1

ارسال نظرات