۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۴۳۵۱۳۰
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری:

ایجاد امنیت مطالبه حق از وظایف دستگاه قضایی است

حجت الاسلام والمسلمین نکونام، ایجاد امنیت برای احقاق حقوق تمام آحاد جامعه را یکی از وظایف مهم دستگاه قضائی برشمرد و گفت: دستگاه قضایی تا رسیدن به دستگاهی در تراز نظام جمهوری اسلامی و دست‌یابی به مقصد و قله نهایی فاصله بسیار دارد.
امام جمعه شهرکرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، عصر امروز در دیدار شورای قضایی این استان که به مناسبت هفته قوه قضائیه به میزبانی دفتر امام جمعه شهرکرد برگزار شد، هفته قوه قضائیه را فرصتی مغتنم برای بازگو کردن اقدامات و بازیابی کردن عملکردها دانست و گفت: در این هفته هم باید از عملکردها گفته شود و هم مسؤولان و کارکنان دستگاه قضائی خود و مجموعه را کاملاً مورد ارزیابی و رصد از درون و برون قرار بدهند تا هر چه به سمت جلو حرکت می‌کنیم سلامت در اقدامات و فعالیت‌ها بیش از آن چه که هست، محسوس و ملموس‌تر باشد.

 

امام جمعه شهرکرد در ادامه با تجلیل از شخصیت برجسته و نورانی آیت‌الله بهشتی، این شهید والا مقام را حقاً الگویی بی‌بدیل برای جامعه خواند و گفت: شهید بهشتی و دیگر شهدای حادثه هفتم تیر سال 1360 همچون آفتاب تابان و ستارگان درخشانی بودند که اگر چه شهادت آنان در آن شرایط دشوار، حادثه‌ای تکان دهنده بود، اما نورافشانی و تأثیر عظیم و سازنده‌ای بر ادامه حرکت انقلاب اسلامی داشتند.

 

حجت الاسلام ‌والمسلمین نکونام، ایمان، عظم راسخ، مسؤولیت پذیری و تعهد، ورود به موقع و به هنگام در عرصه‌های مختلف از انقلاب، اخلاص، خداباوری، اعتقاد به گفته و التزام عملی به اعتقاد خود و نهراسیدن از خطر در مسیر هدف را از جمله ویژگی‌های شهید مظلوم آیت الله بهشتی برشمرد و تأکید کرد: زوایای زندگی فردی و اجتماعی و نقش آفرینی‌های این شهید والا مقام در عرصه‌های مختلف اجتماعی، دینی، فرهنگی و سیاسی بر کسی پوشیده نیست.

 

نماینده ولی ‌فقیه در چهارمحال و بختیاری افزود: اگر این هفته را نیز به عنوان هفته قوه قضائیه نامگذاری کرده‌اند نه به خاطر این که شهید بهشتی در رأس این دستگاه بود بلکه به دلیل ابعاد شخصیتی این انسان بزرگ و الهی که عامل ظهور و بروز شخصیت تاریخی اثرگذار و ماندگار برای انقلاب اسلامی شد و واقعا می‌تواند الگویی برای تمام آحاد جامعه به ویژه مسؤولان باشد، بوده است.

 

وی در ادامه یکی از مشکلات امروز کشور را لحظه‌نگری و غفلت از مقصد و هدف اصلی دانست و تصریح کرد: متأسفانه یکی از مشکلات بزرگی که ما امروز در کشور با آن مواجه هستیم آن است که گرفتار لحظه‌نگری و تنها فرصت‌های پیش رو را نگاه کردن و از مقصد اصلی غافل شدن، هستیم که این روحیه هرگز با ویژگی‌های شهید بهشتی سازگار نیست.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: اگر واقعا می‌خواهیم شهید بهشتی را در زندگی فردی و اجتماعی خود الگوی خود قرار بدهیم و در عرصه‌های مختلف خدمت به توفیق دست پیدا کنیم، باید آینده و قله را ببینیم و با عزم راسخ و اراده جدی به سمت مقصد و هدف اصلی حرکت کنیم.

 

وی اقدامات و فعالیت‌های دستگاه‌ها قضائی را قابل تقدیر دانست و گفت: آثار اقدامات و فعالیت‌های دستگاه قضائی تا حدود قابل توجهی در جامعه دیده می‌شود و اگر نبود این مقدار تلاش و فعالیت‌های دستگاه  قضایی قطعاً در جامعه با چالش‌های فراوان از جمله عدم امنیت فکر، روح و نگاه بیش از آن چه که هست مواجه می‌شدیم.

 

امام جمعه شهرکرد تأکید کرد: مردم تا حدود قابل توجهی به دستگاه قضائی کشور امید دارند و می‌دانند اگر دستگاهی هم باید به حق آنان رسیدگی کند، تنها دستگاه قضائی است؛ بنابراین برای دست‌یابی به حقوق خود، وقت می‌گذارند و به دستگاه قضائی مراجعه و مستمر پیگیری می‌کنند که این خود نشان از آمادگی تا حدود قابل توجه دستگاه قضائی برای پیگیری و رسیدگی به مطالبات مردمی است.

 

رییس استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: امّا علی‌رغم این اقدامات و فعالیت‌ها، دستگاه قضایی تا رسیدن به دستگاهی در تراز نظام جمهوری اسلامی و دست‌یابی به مقصد و قله نهایی فاصله بسیار دارد که برای تحقق این أمر مهم باید قله را دید و با عزم و اراده به سمت آن حرکت کرد و به این اقدامات صورت گرفته اکتفا نکرد.

 

حجت الاسلام‌ والمسلمین نکونام تصریح کرد: گاهی ما در انجام وظایف و فعالیت‌ها دچار کلان‌گری محض می‌شویم و می‌گوییم ما یک نفر، یک شعبه، یک دادگستری و یک اداره کل هستیم و کمبود نیرو و قوانین مانع از اجرای درست وظایف ما می‌شود و باید از مرکز، أمور اصلاح شود تا ما بتوانیم به وظایف خود عمل کنیم که این استدلال تا حدودی درست است و مرکز باید قوانین و تدابیر لازم را داشته باشد اما این بدین معنا نیست اگر قاضی اراده کرد در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران باشد و از استقلال خود در جهت احقاق حقوق مردم استفاده کند، نتواند.

 

نماینده ولی ‌فقیه در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: بنابراین تصور نکنیم که همه چیز باید از مرکز اصلاح شود تا ما بتوانیم به وظایف خود عمل کنیم بلکه ما نیز می‌توانیم در مجموعه‌های خودمان نقش‌آفرین باشیم.

 

امام جمعه شهرکرد ایجاد امنیت برای احقاق حقوق تمام آحاد جامعه را یکی از وظایف مهم دستگاه قضائی برشمرد و گفت: دستگاه قضایی باید به جایی برسد که هر کس در هر نقطه‌ کشور حقی از او ضایع شد و مورد ستم قرار گرفت، به آسانی و با دلی مملوّ از امید به عدالت و روان بودن کارها، به دستگاه قضایی پناه بیاورد و به حق خود برسد.

 

وی تأکید کرد: یکی از ویژگی‌های مهم نظام در تراز جمهوری اسلامی آن است که افراد به حقوق خودشان برسند؛ بنابراین بکوشیم امنیت را در جامعه برای دست‌یابی همگان به حقوقشان حاکم و فضای جامعه را به معنای واقعی کلمه برای مجرمان، متجاوزان و اخلال‌گران در نظم عمومی جامعه ناامن کنیم.

 

در ابتدای این دیدار نیز سید عبدالله موسوی، رییس شورای قضائی استان چهارمحال و بختیاری به بیان گزارشی از عملکرد دادگستری، سازمان بازرسی، تعزیرات حکومتی، پزشکی قانونی و سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی استان چهارمحال و بختیاری پرداخت./202/9457/ب1

ارسال نظرات