۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۴۳۵۰۷۹
در شب قدر از خدا چه بخواهیم؛

مهم‌ترین دعاهای شب قدر براساس کتاب مفاتیح الجنان

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت دعا در شب قدر گفت: بهترین دعا در این شب مناجاتی است که مرحوم شیخ عباس قمی در اعمال دهه آخر ماه مبارک رمضان از کافی شیخ کلینی در مفاتیح آورده است.
شب قدر

حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی‌خراسانی، محقق و پژوهشگر علوم اسلامی و عضو هیأت مدیره مرکز خدمات حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ضرورت توجه به شب قدر این شب را بالاتر از یک عمر توصیف کرد و بر تلاش برای زقم زدن تقدیر خوب تأکید کرد.

 

وی ادامه داد: نباید در این شب از دعای خیر برای خودمان و دیگران غافل باشیم، بهترین دعا در این شب مناجاتی است که مرحوم شیخ عباس قمی در اعمال دهه آخر ماه مبارک رمضان از کافی شیخ کلینی در مفاتیح آورده است که در این دعا 14 خواسته مهم را به درگاه خدا مطرح می کنیم که به نظر من بهترین درخواست ها در شب قدر است که از قرار ذیل است:

 

آرزوی سعادت در دنیا و آخرت

اول؛ این که در این دعا بعد از مدح و ثنای خدا می گوییم «أَنْ تَجْعَلَ اسْمِي فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ فِي السُّعَدَاءِ» از خدا می خواهیم نام ما را در زمره سعاتمندان قرار دهد که به عقیده من توفیقی از این بالاتر وجود ندارد.

 

آرزوی شهادت

دوم؛ در ادامه دعا می گوییم «وَ رُوحِي مَعَ الشُّهَدَاءِ» که از خدا درخواست می کنیم در شب قدر روح ما را همراه با شهدای راه خود قرار دهد به این صورت که از خدا بخواهیم که توفیق شهادت در راه خود را نصیب ما کند و یا کاری کند که در روز قیامت همراه شهدا وارد صحرای محشر شود.

 

نیکی های بهشتی

سوم؛ در این دعا ادامه می دهیم «وَ إِحْسَانِي فِي عِلِّيِّينَ» که احسان و نیکی هایی را که به درگاه خدا انجام می دهیم و اعمال مورد پسندی که از ما سر می زند در بالاترین درجه قرار گیرد و مورد رضایت خدا باشد.

 

بخشش گناهان

چهارم؛ به خدا عرضه می داریم «وَ إِسَاءَتِي مَغْفُورَةً» به درگاه خدا می گوییم خدایا در این شب بزرگ از بدی های ما بگذر که اللبته باید این را اضافه کنیم اگر می خواهیم مغفرت خدا شامل حال ما شود باید خودمان هم کمی خدایی شویم و از بدی هایی که دیگران در حق ما روا داشته اند بگذریم.

 

یقین قلبی

پنجم؛ بیان می کنیم «وَ أَنْ تَهَبَ لِي يَقِينا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِي» از خدا می خواهیم به ما یقینی عنایت کند که جان ما را فراگرفته و در دل حس شود، و قلب ما مالامال از عشق خدا شود همچنانکه این دعای بزرگان ما بوده است.

 

ایمان حقیقی

ششم؛ در ادامه دعا می گوییم «وَ إِيمَانا يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّي» ایمانی بدهد که هرگونه شک و تردید را از دل ما بیرون  کند، آن چنان ایمانی که ذره ای تردید در پذیرش حق برای ما باقی نگذارد.

 

رضایت به قسمت

هفتم؛ به درگاه خدا عرضه می داریم «وَ تُرْضِيَنِي بِمَا قَسَمْتَ لِي» خداوند برای هرکسی در دنیا سهمی قرار داده است حال در این دعا از خدا می خواهیم حرص و طمع را از ما دور کرده و ما را به گونه ای قرار دهد که به سهم و قسمت خود در زندگی راضی باشیم.

 

خیر دنیا و آخرت

هشتم؛ در این دعا ادامه می دهیم «وَ آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً» که همان دعای قنوت نماز است؛ در این دعا ما خیر و خوبی دنیا و آخرت را از خدا مسئلت می کنیم.

 

نجات از آتش

نهم؛ و می گوییم «وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ الْحَرِيقِ»؛ شب قدر شب استجابت دعا است و یکی از دعاهای اصلی ما باید درخواست نجات از آتش سوزان جهنم باشد که برای گناهکاران آماده شده است، همچنانکه در دعاهای دیگر هم از خدا نجات از خشم و غضب خدا را درخواست می کنیم.

 

توفیق ذاکر بودن

دهم؛ بیان می کنیم «وَ ارْزُقْنِي فِيهَا ذِكْرَكَ و شُکرَکَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَ الْإِنَابَةَ» که خدایا در این شب ذکر و یاد خدا را نصیب ما کند و نام ما در زمره ذاکران و کسانی که دائما خدا به یاد دارند و او را در محضر خود می بینند قرار دهد.

 

توفیق شکر گذاری

یازدهم؛ توفیق شکر گذاری نعمت های خدا از خواسته های دیگر ما در شب قدر باشد چرا که سپاسگذاری از نعمت های بی شمار خدا و قرار گرفتن انسان در مقام شاکرین ارزش بسیار زیادی دارد.

 

میل به خدا

دوازدهم؛ به درگاه خدا عرضه می داریم خدایا میل و علاقه خود را دل من قرار بده البته باید برای این امر، میل به دیگران از ما قطع شده و خدا نیز ما را به سوی خودش سوق بدهد.

 

توفیق توبه و بازگشت

سیزدهم؛ در ادامه این دعا، توفیق بازگشت و توبه به درگاه خدا را می خواهیم چرا که اصلا از بهترین اعمال این شب این است که انسان ابتدا از گناهان و آلودگی ها پاک شود و بعد به دعا و مناجات بپردازد که پاکی از گناهان نیز با توبه امکان پذیر است.

 

روزی شدن توفیقات اهل بیت(ع)

چهاردهم؛ در پایان این دعا می گوییم «وَ التَّوْفِيقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ السَّلامُ» که آن چه خدا، پیامبر اهل بیتش را بر آن موفق کرده است به ما نیز توفیق دهد که از عاملان آن امر باشیم؛ البته در این شب از دعای های دیگر و مهم از جمله دعا برای ظهور و فرج امام زمان، پیروزی رزمندگان اسلام به ویژه در عراق و سوریه و بحرین و یمن و حفظ امنیت کشور عزیزمان نیز غفت نکنیم./1330/ت302/ی

ارسال نظرات