۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۴
کد خبر: ۴۳۴۷۳۹
رییس مرکز تبلیغ مجمع تقریب مذاهب اسلامی:

دریافت حقوق‌های نجومی در تقدیر هیچ کس نیست/ روزه داری با ظلم به حقوق مردم در تضاد است

حجت الاسلام احمدی‌شاهرختی با بیان این که اگر کسی در شب قدر تصمیم بر گناه و عصیان داشته باشد نمی تواند آن را معلق به تقدیر خود کند، ابراز داشت: شب قدر شب تلاش برای کسب خوبی ها است؛ بنابراین کسی که اختلاس می کند و یا حقوق های نجومی از بیت المال دریافت می کند نمی تواند بگوید خدا این را در تقدیر من قرار داده بود.
حجت الاسلام ابوالحسن احمدي شاهرختي، مبلغ ديني خارج از کشور

حجت‏ الاسلام ابوالحسن احمدی‌شاهرختی، رییس مرکز تبلیغ و آموزش‏ های مجمع تقریب مذاهب اسلامی، در گفت‏‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که همه ما باید در سیر آیه «انا لله و انا الیه راجعون» قرار بگیریم، اظهار داشت: برنامه های معنوی دین مبین اسلام که در قالب های مختلف مثل نماز، روزه و شب قدر قرار گرفته است برای سعادت و خوشبختی انسان است و انسان نیز این قابلیت را دارد که خود را به خدا نزدیک کند؛ مسیر رسیدن به خدا پر رنج است و نیاز به تلاش زیادی دارد.

 

تقوا فلسفه وجوب روزه

وی در تشریح ابعاد وجوب روزه گفت: خداوند در آیه 183 سوره بقره راز وجوب روزه حرکت در مسیر الهی و رسیدن به تقوا می داند که شب قدر نیز اوج این حرکت و تکمیل کننده تلاش انسان در ماه رمضان برای رسیدن به تقوا است.

 

حجت‏ الاسلام احمدی‌شاهرختی ادامه داد: انبیاء و اولیای الهی هیچ گاه قدر فرصت های بزرگ معنوی را از دست نمی دادند، بنابراین ما نیز نباید از شب قدر که حتی برای پیامبر نیز عظمت آن قابل درک نیست از دعا و مناجات غافل باشیم و سعی کنیم تا جایی که می توانیم پیمانه خود را در این شب از معنویت پر کنیم.

 

وی در ادامه در تبیین آثار و برکاتی که روزه به همراه دارد، اضافه کرد: روزه بهترین عمل برای مخالفت با هوای نفس است و در جامعه ای که سلامتی مادی و معنوی آن به جهت آلودگی ها و خوراکی های شیمیایی به خطر افتاده است روزه داری می تواند سلامت را به آن جامعه بازگرداند و به همین جهت به ما امر کرده اند که یکی از دعاهای اصلی تان در شب های قدر عافیت در دین و جسم باشد.

 

کسانی که روزه نمی گیرند ضرر می کنند

رییس مرکز تبلیغ مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این که افرادی که توانایی روزه گرفتن دارند و روزه نمی گیرند از گوهری بی بدیل بی بهره اند، خاطرنشان کرد: روزه حتی از نظر جسمی یک نوع استراحت برای بدن محسوب می شود و به فواید بی شمار آن پزشکان قدیم و حتی امروز معترفند؛ بنابراین کسانی که در این ماه با وجود قدرت روزه نمی گیرند فرصت طلایی را از دست داده اند.

 

وی بیان داشت: شیطان تظاهراتی دارد و می خواهد بر اساس آن اعمال انسان را ضایع کند روزه گرفتن نوعی دل در گرو خدا گذاشتن است به عنوان نمونه اخلاص که قوام روزه به آن است و نداشتن آن ضربه های غیرقابل جبرانی به انسان وارد می کند در ماه رمضان بیشتر تبلور پیدا می کند و یا با یاد خدا و دعا و مناجات مردم کمی از شبکه های اجتماعی که مردم را به شدت مشغول کرده است جدا می شوند.

 

حجت‏ الاسلام احمدی‌شاهرختی با اشاره به این که کسب آرامش آرزوی هر انسانی است، عنوان کرد: دنیا و زرق و برق آن افراد را از خوشان دور کرده است و ماه رمضان و انس با خدا در این ماه آرامش را که امروز گمشده بشر است به انسان می دهد، به همین جهت با آغاز ماه رمضان جرایم، کاهش یافته و مشکلات کمتر می شود.

 

تأثیرگذاری فرد روزه دار در جامعه

وی افزود: همه این برکات به واسطه نزدیک شدن به تقوا است و برکات روزه و ماه رمضان می تواند کل بشریت را نجات دهد و روزه دار در پرتو عنایات خدا می تواند در گستره فردی و اجتماعی و به ویژه خانواده مؤثر باشد و دعاهایی که به محضر خدا می کند مستجاب شود.

 

برکات شب قدر

مبلغ بین المللی حوزه علمیه در ادامه با اشاره به برکات و فیوضات بی شمار شب های قدر خاطرنشان ساخت: این اعتقاد ما است که در شب قدر تا طلوع آفتاب ملائکه امور را خدمت امام زمان(عج) آورده و سرنوشت انسان تا سال آینده را رقم می زنند، بنابراین انسان باید در این شب برای امور نیک زندگی خود برنامه ریزی کرده و با تلاش خود آنها را در تقدیر خود قرار دهد.

 

وی با بیان این که اگر کسی در شب قدر تصمیم بر گناه و عصیان داشته باشد نمی تواند آن را معلق به تقدیر خود کند، ابراز داشت: شب قدر شب تلاش برای کسب خوبی ها است، بنابراین کسی که اختلاس می کند و یا حقوق های نجومی از بیت المال دریافت می کند نمی تواند بگوید خدا این را در تقدیر من قرار داده بود.

 

خوردن مال مردم به بهانه تقدیر

حجت‏ الاسلام احمدی‌شاهرختی افزود: خوردن مال مردم از مقدرات انسان نیست و اصلا روزه داری با بی توجهی به حق و حقوق مردم منافات دارد، بنابراین باید زمانی که شب قدر، صبح می شود مطمئن باشیم بهترین تقدیرهای نیک برای ما رقم خورده است و نباید تخلفات و گناهان را به گردن تقدیر بیاندازیم./1330/ت302/س

ارسال نظرات