۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۴۳۴۶۷۶
حجت‌الاسلام والمسلمین میرکتولی مطرح کرد؛

شب قدر فرصت ناب برای بازگشت از اشتباه و جبران کاستی‌ها

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم با بیان این که هر فردی سرنوشت و تقدیر خود را رقم می زند، گفت: اگر ما در طیف انسان های نیکوکار باشیم تقدیر خیر و اگر در طیف ستمگران باشیم تقدیر بدی خواهیم داشت.
حجت الاسلام میرکتولی دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی میرکتولی، عضو مجمع عالی تفسیر قرآن کریم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تسلیت شهادت حضرت علی(ع) اظهار داشت: نکته مهم که در روایات ما در رابطه با شبهای قدر بیان شده است این است که این شبها شب قضا و قدر الهی است.

 

وی با بیان این که برخی گمان می کنند که همه مقدرات در آسمان چیده می شود و خداست که خیر یا شر ما را امضا می کند، گفت: آنچه از روایات استفاده می شود این است که خداوند یک قضا دارد و یک قدر، قضا به معنی حکم الهی است و قدر الهی هم این است که به فراخور شخصیت و زمینه هایی که افراد در زندگی خود می سازند خدا تقدیر آن ها را رقم می زند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرکتولی خاطرنشان کرد: اگر کسی به سمت خوبی ها حرکت کند و نشان دهد که می خواهد خوب زندگی کند خداوند هم تقدیر خوبی را برای او رقم خواهد زد و کسی که بخواهد در این عالم جدای از دین و نظام هستی زندگی کند خدا هم تقدیر او را بیگانه از نظام هستی رقم خواهد زد.

 

وی با بیان این که ما در فقه می گوییم هر موضوعی یک حکم دارد و تا موضوع محقق نشود حکمی هم نخواهد بود، ابراز داشت: همین مسأله در قضا و قدر الهی هم هست و کسی که می خواهد خداوند سرنوشت خوبی را برای او بنویسد باید موضوع که همان رفتار در زندگی است باید خوب باشد.

 

عضو مجمع عالی تفسیر قرآن کریم، اظهار داشت: کسی که نسبت به والدین خود نیکی می کند خداوند هم برایش تقدیر خیر می نویسد و برای کسی که نسبت به والدین خود ستم می کند تقدیر بدی را می نویسد و این خود ما هستیم که تعیین می کنیم که سرنوشت ما خیر باشد و یا شر.

 

وی با بیان این که این ما هستیم که قضا و قدر الهی را برای خود می نویسیم، گفت: اکثر مردم از این موضوع غافل هستند که این اعمال و رفتار و منش ما است که زمینه را برای سرنوشت خیر یا شر آماده می کند؛ ما باید نشان دهیم که در کدام جبهه هستیم و خدا هم بر اساس طیفی که ما در آن قرار داریم سرنوشت را برای ما رقم می زند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرکتولی اظهار داشت: نمی شود که ما ستمگر باشیم و از خدا خوبی بخواهیم زیرا خدا از مجرمین و ستمگران به خاطر آه مظلومان انتقام می گیرد؛ باید مردم به این توجه داشته باشند که در شب های قدر اگر حقی را از کسی ضایع کردیم اول آن حق را به صاحبش برگردانیم و اعمال و رفتار خود را درست کنیم و بعد سرنوشت خوب را از خدا بخواهیم و خدا هم تقدیر خوبی را برای ما خواهد نوشت.

 

وی با بیان این که شب های قدر فرصت مناسبی برای توبه و بازگشت به سمت خدا است، گفت: خدا می فرماید اگر شما برگردید ما هم برمی گردیم و کسی که می خواهد سرنوشت خیری برایش رقم بخورد باید توبه کند و نیت کند که به والدین و دیگران نیکی کند زیرا باید ما از خودمان شروع کنیم و خود را تغییر دهیم تا حکم خدا هم در رابطه با ما تغییر کند./843/ت302/ی

ارسال نظرات