۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۴
کد خبر: ۴۳۴۵۰۱
نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

میزان تدین در جامعه افت کرده است/ ریختن آبروی مؤمن قتل نفس است

آیت‌الله رحمانی سبزواری با بیان اینکه بسیاری از ما وظایف و رسالت دینی خود را فراموش کرده‌ایم و نتیجه آن را هم امروز به‌ وضوح در جامعه می‌بینیم، گفت: نمی‌گویم کل جامعه ما از نظر تدین ضعیف شده اما باید بپذیریم که دین‌داری در نسل جدید جامعه کاهش یافته است.
آیت الله رحمانی سبزواری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، هم‌زمان با ماه مبارک رمضان امسال طرح ابتکاری و جدید اعزام اساتید تفسیر حوزه علمیه قم به استان‌های مختلف کشور در 30 استان اجرایی شد که از قضا با استقبال خوب مردم نیز مواجه شده است.

 

در این طرح که با همکاری مجمع تفسیر قرآن کریم و سازمان تبلیغات اسلامی اجرا می‌شود،‌ 30 نفر از اساتید بنام تفسیر قرآن حوزه‌های علمیه قم که در زمره مجتهدان حوزه هستند، هم‌زمان با ماه رمضان به استان‌های مختلف کشور هجرت کرده و در این استان‌ها جلسات تفسیر برگزار می‌کنند.

 

استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور نیز در ماه رمضان امسال در قالب طرح اعزام اساتید تفسیر حوزه علمیه قم میزبان آیت‌الله علی رحمانی سبزواری، نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نایب رییس هيأت مديره انجمن علمي اصول فقه است که هر روز بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد امام رضا (ع) جلسه تفسیر قرآن برگزار می‌کند.

 

تعظیم مقدسات و محترمات مایه نزول رحمت ویژه الهی است

این استاد تفسیر و فقه حوزه علمیه قم امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که با شرکت مردم مؤمن و روزه‌دار مرکز خراسان شمالی در محل مسجد امام رضا(ع) بجنورد برگزار شد، با اشاره به تأکید آموزه‌های اسلامی بر حفظ حرمت جان، مال و آبروی مسلمانان، اظهار کرد: خداوند در قرآن به صراحت به مسلمانان تأکید کرده که حرمت مال یکدیگر را حفظ کنند.

 

وی با بیان اینکه تأکید بر حفظ و بزرگ شمردن حرمات الهی خطاب عام است، افزود: بر اساس آیه قرآن اگر جامعه‌ای محترمات و مقدسات الهی را تعظیم کرده و بزرگ بشمارد برای آن جامعه خیر و رحمت خواهد بود.

 

آیت‌الله رحمانی سبزواری خاطرنشان کرد: شهر یزد یک آیت‌الله صدوقی با آن میزان احترام و بزرگی داشت که وقتی خطاب به جوان‌ها می‌گفت دشمن به مرزها حمله کرده و بشتابید 10 هزار نیرو می‌آمد؛ این نتیجه حرمت است.

 

وی تصریح کرد: وقتی بزرگی و حرمت بزرگ شهر و کشور حفظ شود، این حرمت‌گزاری در روز نیاز به داد شهر و مملکت می‌رسد اما اگر حفظ حرمت نکرده و «صدوقی» ها نباشند روزی که مملکت در بحران قرار گیرد چه کسی باید جامعه را حفظ کند و مردم به حرف چه کسی گوش دهند؟

 

نایب رییس هيأت مديره انجمن علمي اصول فقه با بیان اینکه اگر حرمت‌ها شکسته شود ضرر و زیان آن به خود مردم و جامعه می‌رسد، خاطرنشان کرد: خداوند در آیه 30 سوره حج می‌فرماید: «وَمَن یُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَیْرٌ لَّهُ» و تأکید می‌کند که هر کس حرمات الهی را اکرام کند این عمل برای او نزد پروردگارش عمل خیری است.

 

آیت‌الله رحمانی سبزواری با اشاره به اینکه حفظ قداست‌ها به نفع خود مردم است، اضافه کرد: اگر جامعه و خانواده‌ای محترمات الهی را بزرگ بشمارند آن جامعه مورد لطف و رحمت خداوند قرار می‌گیرد.

 

این استاد تفسیر و فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه این قاعده در خانواده، جامعه و فرد حاکم است، ادامه داد: اگر فرد حرمات الهی را رعایت کند به نفع او است زیرا خداوند محبت او را در دل‌ها جاری می‌کند.

 

وی با اشاره به تأکید امام صادق(ع) بر حفظ حرمت ادب، اظهار کرد: حرمت ادب یعنی کسی نزد پدر صدای خود را بلند نکند، پیش فرد بزرگی جای نشستن خود را بداند و به بزرگ‌تر خود احترام بگذارد.

 

راه افزایش خواستگار، بیشتر نمایان کردن موها نیست

به گفته آیت‌الله رحمانی سبزواری اگر کسی همه مقدسات و حرمات الهی و دینی را حفظ کند محبت او به دل‌های مردم وارد می‌شود؛ زیرا انسان ادب را دوست دارد.

 

وی ادامه داد: در آیه هفت سوره حجرات آمده: «اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْكُمُ الْإِیمَنَ وَزَیَّنَهُ فِى قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَیْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْیَانَ أُوْلَئِكَ هُمُ الرَّشِدُونَ» و گفته خداوند ایمان را محبوب شما قرار داده و در دل‌هایتان آن را زینت بخشیده است و كفر، فسق و گناه را مورد تنفّر شما قرار داده است.

 

آیت‌الله سبزواری تصریح کرد: بر این اساس خداوند در سرشت انسان حب به نیکی و زیبایی را سرشته به همین دلیل اگر رزائل را از خود دور کرده و مؤدب به آداب دین شویم، محبوب خدا و خلق می‌شویم.

 

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با تعمیم این اصل به موضوعات اجتماعی، خاطرنشان کرد: دخترها بدانند راه زیاد شدن خواستگار نمایان کردن بیشتر موها نیست چرا که این کار به زیان آن‌ها بوده و شخصیت آن‌ها را خراب می‌کند.

 

وی افزود: بر مبنای این اصل اسلامی اگر می‌خواهید محبوب واقع شوید، عفیفه باشید و در راستای دین حرکت کنید و از طرف دیگر پسرهای جوان نیز اگر می‌خواهند محبوب شوند و خانواده‌های بزرگ آرزوی وصلت با آن‌ها را داشته باشند متدین شوند زیرا سرشت مردم، جوان مؤمن می‌خواهد نه جوان پولدار و دخترها هم جوانی می‌خواهند که او را حفظ کند، اهل ایمان بوده و گرد دروغ و دغل نگردد.

 

شکستن حرمت مؤمن برابر با قتل او است

آیت‌الله رحمانی سبزواری در ادامه با تأکید بر حفظ آبروی مؤمن به عنوان یکی از حرمت‌های الهی، اضافه کرد: خداوند در سوره مائده فرموده: «مَنْ قَتَلَ نَفْسَا بِغَیرِ نَفْسٍ أوفَسادٍ فِی الأَرضِ فَکانَّما قَتَلَ النَّاسَ جمیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکأَنَّما اَحیا النَّاسَ جمیعاً» و تأکید کرده هر کس انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین بکشد چنان است که گویی همه انسان‌ها را کشته و هر کس انسانی را از مرگ رهایی بخشد، چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است.

 

این استاد تفسیر و فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه در این آیه مراد از قتل نفس بردن آبروی مؤمن است، افزود: چه کسی را به‌طور فیزیکی به قتل برسانی و چه شخصیت او را خوار کنی، قتل نفس محسوب می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه بر این اساس بردن آبروی کسی به معنای کشتن و قتل فرد است، خاطرنشان کرد: گاه می‌بینیم علیه شخصیت مؤمنی شایعاتی بلند شده، اما ما نباید کمک کرده و آن را پخش کنیم، شاید دروغ باشد. اگر تهمت‌ها و شایعات را منتشر کنیم ما هم در قتل آن مؤمن شریک هستیم چرا که شکستن حرمت مؤمن، قتل است.

 

آیت‌الله سبزواری اضافه کرد: داعشی‌ها می‌گویند ما به قرآن عمل می‌کنیم اما محبان اهل بیت(ع) را مثل آب خوردن می‌کشند و گروه‌های تروریستی و قاچاقچی‌های جنوب شرقی کشور نیز حافظان امنیت و مأموران انتظامی و سربازان نظام اسلامی را به راحتی به شهادت می‌رسانند بعد هم به نام جیش‌العدل خود را سربازان عدالت می‌دانند.

 

وی ادامه داد: داعش به معنای دولت اسلامی خون همه را مباح می‌داند، کجای این مرام و رویه اسلامی است؟ کسی که نفسی را بکشد یعنی همه را کشته است.

 

آیت‌الله رحمانی سبزواری اظهار کرد: در مقابل هتک حرمت و قتل نفس، احیای حرمت و نفس وجود دارد به این معنا که اگر کسی نفسی را زنده کند؛ یعنی کسی که جوان منحرفی را نجات داده، او را به راه راست هدایت کند و اعتقادات باطل را از دل او بیرون بیاورد مانند این است که ملتی را زنده کرده است.

 

وی با بیان اینکه بر این اساس اگر پدر و مادر فرزندان خود را به درستی هدایت و تربیت اسلامی کنند کار بسیار مهمی انجام داده‌اند، افزود: پشت رفتارهای جوانان ما، اندیشه‌ها و ریشه‌هایی وجود دارد که باید ریشه‌های رفتارها را بشناسیم و از آن طریق برای رفع مشکلات و آسیب‌ها اقدام کنیم.

 

وظایف مسلمان نسبت به مسلمان

نایب رییس هيأت مديره انجمن علمي اصول فقه با قرائت حدیث نبوی «الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لَا يَظْلِمُهُ وَلَا يَخْذُلُهُ وَلَا يَحْقِرُهُ التَّقْوَى هَاهُنَا»، ادامه داد: رسول گرامی اسلام تأکید کرده که مسلمان، برادر مسلمان است به او خيانت نمی‌کند، به او دروغ نمی‌گوید، او را تنها و بی‌یاور نمی‌گذارد و او را تحقیر و خوار نمی‌کند.

 

آیت‌الله سبزواری اضافه کرد: همچنین رسول گرامی اسلام در حدیثی دیگر فرموده است: «کُلُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ حَرامٌ دَمُهُ وَ مالُهُ وَ عِرْضُهُ وَالْغِیْبَةُ تَناوُلِ الْعِرْضِ» و تأکید کرده تعرض به همه چیز مسلمان بر مسلمان حرام است، خون او و مال او، آبروى او و غیبت تعرّض نسبت به آبرو است.

 

وی اضافه کرد: بر این اساس مسلمان به مسلمان خیانت نکرده، دروغ نمی‌گوید، او را به دشمن تسلیم نمی‌کند، خوار نمی‌کند و آبروی او را نمی‌ریزد چرا که همه این کارها حرام هستند.

 

آیت‌الله رحمانی سبزواری گفت: در درون نهاد خانواده نیز شوهر حق ندارد خانم خود را نزد اقوام بد جلوه کند چرا که این کار تخریب خانواده است و از طرف دیگر خانم هم حق ندارد این طرف و آن طرف از همسر خود بد گفته و او را خوار کند.

 

وی ادامه داد: حضرت محمد(ص) در عید قربان سال دهم هجرت در ماه ذی‌الحجه، وقتی قربانی کرد به مردم گفت: ای مردم! سخن من را بشنوید و در آن فکر و تعقل کنید شاید این آخرین حج من باشد و سپس از مردم سؤال کرد این ماهی که در آن هستیم چه ماهی است؟ مردم ساکت شدند، محمد(ص) گفت: این ماهی است که خداوند حرمت این ماه را بر همه مسلمانان واجب کرده و جنگ در آن حرام است.

 

آیت‌الله رحمانی سبزواری ادامه داد: سپس رسول گرامی اسلام از مردم پرسید: این شهر چه شهری است؟ مردم ساکت شدند، فرمود اینجا مکه، شهر حرام است و خداوند حرمت او را بر همه واجب کرده است.

 

وی گفت: البته اکنون می‌بینیم که سعودی‌ها با این شهر حرام چه کرده‌اند و کافران و صهیونیست‌ها به نام دین بر حرم امن خداوند مسلط شده‌اند.

 

نایب رییس هيأت مديره انجمن علمي اصول فقه اضافه کرد: پس از آن حضرت محمد(ص) از مردم سؤال کرد: امروز چه روزی است؟ مردم ساکت ماندند و پیامبر اکرم(ص) گفت: امروز روز عید قربان است که از ایام‌الله‌ها بوده و حرام است.

 

وی تصریح کرد: سپس حضرت محمد(ص) خطاب به مردم گفت: همان‌گونه که ذی‌الحجه ماه حرام، مکه شهر حرام و عید قربان روز محترم و حرام بوده و جنگ و خون‌ریزی در آن‌ها حرام است، آبروی مسلمانان نیز محترم بوده و همه باید آن را حفظ کنند.

 

دین‌داری نسل جدید جامعه کاهش یافته است

آیت‌الله رحمانی سبزواری ادامه داد: بنابراین باید انسان با محترمات الهی آشنا شده و بداند چه وظایفی دارد تا با عمل درست به این وظایف، رسالت خود را به درستی انجام دهد.

 

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با بیان اینکه حفظ حرمت دین اسلام یکی دیگر از رسالت‌های مؤمن است، گفت: مردم همه وظیفه دارند دین را نشر داده و حرمت دین را حفظ کنند به‌گونه‌ای که با رفتار و گفتار خود دین مردم را محکم‌تر کرده و یا بی‌دین‌ها و منحرفان را به جانب دین بکشانند.

 

وی با اشاره به رسالت همگانی در راستای گسترش دین، خاطرنشان کرد: در گذشته تجار و بازرگانان شیعه هرکجا می‌رفتند دین و مکتب اهل بیت (ع) را هم با خود به آنجا می‌بردند و امروز نیز کسی که مغازه دارد تنها وظیفه‌اش این نیست که شب برای خانواده خود روزی ببرد بلکه یک وظیفه‌اش هم این است که در همان مغازه مبلغ دین بوده و امر به معروف و نهی از منکر کند.

 

آیت‌الله رحمانی سبزواری با بیان اینکه بسیاری از ما وظایف و رسالت دینی خود را فراموش کرده‌ایم و نتیجه آن را هم امروز به‌وضوح در جامعه می‌بینیم، گفت: نمی‌گویم کل جامعه ما از نظر تدین ضعیف شده اما باید بپذیریم که دین‌داری در نسل جدید جامعه کاهش یافته است.

 

وی افزود: نسل گذشته کشور که رژیم پهلوی و نظام جمهوری اسلامی را دیده و درک کرده با انقلاب و ارزش‌های نظام به خوبی آشنا بوده و قدر آن را می‌داند اما بسیاری از جوانان نسل جدید از ماهیت انقلاب ما به خوبی خبر نداشته و نمی‌دانند دشمن چه نقشه‌هایی برای ما داشته و با ما چه کرده است.

 

این استاد تفسیر و فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه بایستی اقرار کنیم تدین در جامعه ما افت کرده است، تصریح کرد: ریشه این موضوع بیشتر به خانواده‌ها بازمی‌گردد که به وظایف خود به درستی عمل نکرده‌اند.

 

آیت‌الله رحمانی سبزواری با اشاره به اینکه والدین حرمات الهی و دینی را آن گونه که باید و شاید به اجرا نگذاشته و به فرزندان خود منتقل نکرده‌اند، گفت: در این زمینه باید احساس مسؤولیت خانواده‌ها افزایش یافته و والدین نسبت به دین و دیانت فرزندان خود مسؤولیت‌پذیری بیشتری داشته باشند تا نسل جدید کشور بیش از گذشته با آموزه‌های اسلامی مأنوس شوند./9314/503/ب2

ارسال نظرات