۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۴۳۳۶۹۳
آیت‌الله سیدان:

حضرت محمد برای راهنمایی تمام امت‌ها مبعوث شده‌اند

آیت‌الله سیدان ضمن تأکید بر عمل کردن به دستورات قرآن، گفت‌: افرادی که فقط کتاب مقدس خویش را حمل می‌کنند ولی به آن عمل نمی‌کنند مانند حیوانی هستند که فقط کتاب حمل می‌کنند.
سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سیدجعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان ظهر امروز در جلسه‌ای با موضوع مَثَل در قرآن کریم ضمن تبریک میلاد مسعود حضرت امام حسن مجتبی(ع)، آیه 5 سوره جمعه را قرائت کرد و افزود: این آیه بسیار معروف است و در زبان محاوره‌ای مردم نیز مَثَلش کاربرد دارد.

 

وی در ادامه افزود: خدا در این آیه شریفه می‌فرماید؛ مثل کسانی که تورات به آن‌ها داده شده، یعنی یهودی هستند اما به تورات عمل نمی‌کنند، مانند الاغی است که کتاب‌های فراوانی حمل می‌کند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان تفسیر آیات اول این سوره تصریح کرد: مفسران برای شرح آیات اول سوره جمعه گفته‌اند که یهودیان اشکال می‌گرفتند؛ پیامبر(ص) تنها بر اهل مکه نازل شده است و حرف‌های ایشان برای غیر مردم مکه اعتبار ندارد. خداوند آن‌ها را به الاغ تشبیه کرده است زیرا اگر به تورات خود توجه می‌کردند دیگر به پیامبر(ص) ایمان می‌آوردند و این اشکال را نمی‌گرفتند.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قرآن با کاربرد کلمه الاغ از ادب خارج نشده است، گفت: بر پشت اسب و شتر نیز بار می‌گذارند اما الاغ در بین همه این حیوانات به نادانی معروف‌تر است. خداوند می‌خواهد به نادانی شدید عده‌ای از یهود اشاره کند که به تورات عمل نمی‌کنند و مانند الاغ می‌شوند.

 

آیت‌الله سیدان با بیان‌ این‌که این مثل نکته ظریفی دارد که تنها در یک تفسیر آن را دیده است، اظهار داشت: الاغ با کتاب هیچ ارتباطی ندارد و نمی‌فهمد در کتاب چه نوشته شده است، همچنین کتابی که الاغ حمل می‌کند تنها سنگینی آن نصیبش می‌شود و فایده دیگری برای او ندارد.

 

وی افزود: اگر بار الاغ علف باشد لذت می‌برد و تصور می‌کند بالاخره چیزی به او می‌رسد اما کتاب نه رنگش مورد علاقه الاغ است و نه فهمی از آن دارد. فاصله الاغ با کتاب زیاد است و ارتباطی بین آن‌ دو وجود ندارد اما فاصله آن با علف کم است و از حمل آن لذت می‌برد.

 

آیت‌الله سیدان با بیان این‌که افرادی که رسالت حضرت رسول(ص) را نپذیرفتند دیگر هیچ نسبتی با رسالت ندارند و فقط کتاب‌هایشان را حمل می‌کنند، تأکید کرد: فاصله این افراد با دین، فاصله همان تورات با الاغ است که هیچ نسبتی با هم ندارند.

 

وی به نکته ظریف دیگری که از این آیه برداشت می‌شود اشاره کرد و افزود: این مثل تنها برای یهودیان نیست بلکه شامل مسیحیان و حتی مسلمانانی نیز می‌شود که به کتاب مقدس خود عمل نمی‌کنند.

 

لازم به ذکر است آیت‌الله سیدان در پایان جلسه چندین روایت از ائمه معصومین(ع) درباره مقام و منزلت امام حسن(ع) ذکر کردند./202/862/ب1

ارسال نظرات