۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۴۳۳۴۸۴
حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا مطرح کرد؛

عوامل افزایش تساهل و تسامح دینی/ امر به معروف و نهی از منکر حافظ هنجارهای جامعه اسلامی

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به افزایش تساهل و تسامح دینی در بین مردم و بی‌تفاوتی آنان نسبت به ناهنجاری‌هایی که در جامعه روی می‌دهد، گفت: اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، مردم را نسبت به هنجارهای آن جامعه حساس می‌کند.
سقای بی ریا

حجت‌الاسلام ناصر سقای بی‌ریا عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره رسالت دولتمردان و مسؤولان نظام در مقابله با نفوذ دشمن گفت: این بحث را باید در یک چارچوب پیگیری کرد یعنی اگر بخواهیم نقش دولت در جلوگیری از نفوذ فرهنگی را بررسی کنیم یک چارچوب کلی را باید در نظر بگیریم.

 

وی ادامه داد: از یک سو انقلاب اسلامی و اهداف الهی این انقلاب باید مورد توجه باشد که استقلال و اسلامیت و مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی حفظ شود یعنی شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی که در تشکیل نظام خود را نشان داده است و از سوی دیگر رویکردهای کلی نظام، دولت و انقلاب حفظ شود.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در تأکید بر دو اصل عزت و حکمت در سیاست‌های خارجی کشور اظهار داشت: نظام سلطه و استکبار ازابتدای انقلاب با اصول ما مخالف بوده و همچنان مخالف است، در حقیقت این‌ها با ماهیت و اهداف کلی جمهوری اسلامی مخالف هستند و نمی‌خواهند که یک حکومت اسلامی مستقل روی پای خود و تأثیرگذار در دنیا و منطقه را داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا در ادامه تصریح کرد: این دشمنان حتی نمی‌خواهند که ما در کشور خودمان به حقوق خود دست یابیم یا اینکه آن‌ها را پیگیری کنیم؛ دنیا دچار یک سلطه فرهنگی شده است و این را به عنوان مقدمه کار پیگیری می‌کند.

 

وی عوض کردن فکر و فرهنگ را یک راه ساده‌ای برای استحاله یک ملت و نظام دانست و ادامه داد: دولت به عنوان شخص و سازمانی که مسؤولیت اجرایی را با بالاترین قدرت در کشور به عهده می‌گیرد مانند سیاست خارجی، حراست از کیان ملی و جمهوری اسلامی در عمل به طور مسلم وظیفه دارد در برابر نفوذ فرهنگی و انواع دیگری از نفوذ که ممکن است دشمنان طراحی کنند مسؤول است و باید اقدامات لازم را در این مورد پیگیری کند و برای نقشه‌های دشمنان پادزهر تهیه کند.

 

عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: دولت باید دست دشمن را بخواند، در پازل دشمن بازی نکند و خود به طور مستقل رویکرد مستقل پیگیرانه اهداف جمهوری اسلامی را داشته باشد.

 

حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا با اشاره به افزایش تسامح و تساهل دینی در بین مردم و بی‌تفاوتی آنان نسبت به ناهنجاری‌هایی که در جامعه روی می‌دهد، گفت: محافظت از هنجارهای جامعه اسلامی امر به معروف و نهی از منکر است، یعنی صرف نظر از اینکه امر به معروف و نهی از منکر چه تأثیر فردی روی آن کسی که هنجار شکنی می‌کند و واجبی را زیر پا می‌گذارد یا حرامی را مرتکب می‌شود و تأثیرگذاری این امر به معروف و نهی از منکر نسبت به فرد که ملتزم به حلال و حرام بشود اثر مهمترش حفظ هنجارها است.

 

عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر باید و نبایدهای هنجاری را در جامعه محافظت می‌کند، این سبب می‌شود که منکر منکر بماند و معروف معروف بماند؛ اگر هنجارها در مکان و جایگاه خود ثابت باشند مردم نسبت به هنجارها حساس خواهند بود.

 

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: وقتی ما مشاهده می‌کنیم که در یک جامعه‌ای مردم نسبت به هنجارهای خودشان و هنجارهای مورد پذیرش آن جامعه، که در جامعه ما هنجارهای اسلامی و احکام الهی است، یک مقدار بی تفاوت می‌شوند این نشانه این است که آن هنجارها یک مقداری سست و جابجا شده است و یا پایگاه خود را از دست داده و تضعیف شده است.

 

وی راه تقویت هنجارها را امر به معروف و نهی از منکر ارزیابی کرد و ابراز داشت: حفظ حرمت یعنی حفظ حرام به عنوان حرام و واجب به عنوان واجب با ماهیت‌های خودشان و حدود و قیود خودشان جزو وظایفی است که دولت به دوش دارد.

 

عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان گفت: البته مجموعه سازمان‌ها و نهادهایی که دولت از طریق آن‌ها می‌تواند هنجارها را محافظت کند در اینجا مسؤول خواهند بود و وزارت ارشاد و سازمان‌های تبلیغاتی مسؤول هستند و راه عمده آن اجرای امر به معروف و نهی از منکر است که خوشبختانه در مجلس این طرح به نتیجه رسیده و مصوب شده است ولی در دولت عزم راسخی برای عمل به این قانون دیده نمی‌شود./922/ت302/ی

ارسال نظرات