۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۴۳۲۴۷۰
آیت‌الله سیدان مطرح کرد؛

امید به غیر خدا عامل سستی بشر امروزی

آیت‌الله سیدان با بیان این‌که مثل افرادی که جز خدا سرپرست و اولیای دیگری أخذ کرده‌اند همچون خانه عنکبوت است، گفت: عنکبوت نیز برای خود خانه‌ای درست می‌کند که از سرما و گرما و دشمن او را محافظت نمی‌کند و بسیار سست است از این رو امید انسان‌ها به چیزی غیر از خداوند متعال نیز مانند همین خانه، هیچ سودی ندارد.
سیدان آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سیدجعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، ظهر امروز در جلسه‌ تفسیر قرآن پیرامون بحث مَثَل در قرآن کریم با بیان این مطلب که برای تبیین مطالب و بیشتر روشن شدن مسائل، مَثَل استفاده می‌شود و این کار در قرآن کریم فراوان انجام گرفته است، گفت: در سوره عنکبوت آیه 41 مثلی بسیار زیبا و کاربردی استفاده شده است و آن مَثَلِ خانه عنکبوت است.

 

وی در ادامه ضمن قرائت آیه «مَثَلُ الّذینَ اتَّخَذُوا مِن دونِ اللهِ أَولیاء کَمَثَلِ العَنکَبُوتِ اتَّخَذَت بَیتًا وَ إِنَّ أَوهَنَ البُیُوتِ  العَنکَبُوتِ لَو کانُوا یَعلَمونَ»، افزود: مثل افرادی که جز خدا سرپرست و اولیای دیگری أخذ کرده‌اند مثل خانه عنکبوت است. عنکبوت نیز برای خود خانه‌ای درست می‌کند که از سرما و گرما و دشمن او را محافظت نمی‌کند و بسیار سست است. امید انسان‌ها به چیزی غیر از خداوند متعال نیز مانند همین خانه، هیچ سودی ندارد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در تبیین معنای مشرک و بت‌پرست اظهار داشت: بت‌پرستان افرادی هستند که از سنگ و چوب و هر ماده دیگری مجسمه می‌سازند و آن را می‌پرستند، خداوند درباره کار این افراد می‌فرماید که اعمالشان بسیار پوچ و باطل است و سودی به آن‌ها نمی‌رساند.

 

وی در ادامه تأکید کرد: خانه‌ای خوب است که بتواند از سرما و گرما و دشمن فرد را حفظ کند و به سرعت آسیب نبیند، اما خانه‌ عنکبوت هیچکدام از این ویژگی‌ها را ندارد و به‌سرعت فرو می‌ریزد، بنابراین افرادی که به خدا اعتماد نکرده‌اند، اعتمادشان به دیگران مانند همان خانه عنکبوت است که هیچ ثمره‌ای برای آن‌ها ندارد.

 

آیت‌الله سیدان تفکر عمیق با مثل‌ها را مهم دانست و گفت: عده‌ای از مثل‌ها سطحی عبور می‌کنند، در حالی‌ که نباید به این صورت باشد، زیرا افراد آگاه و عالم هرچقدر در این مثل‌ها دقت کنند می‌توانند برداشت و نکات بیشتری دریافت کنند.

 

وی بیان داشت: عده‌ای می‌گویند درست است این آیه درباره مشرکان است، اما کلیتی نیز دارد؛ افرادی که بت‌پرست نیستند نیز اگر چنانچه فردی را در کارها و خواسته‌هایشان مورد توجه استقلالی قرار دهند، یعنی به او دل و امید داشته باشند به‌گونه‌ای که از خدا غافل شوند، مشرک محسوب می‌شوند و آیه شامل آن‌ها نیز می‌شود.

 

وی به درخواست کردن از دیگران اشاره کرد و افزود: ما ممکن است بیمار شویم و به طبیب مراجعه یا از کسی درخواستی کنیم اما باید مراقب باشیم تکیه به آن فرد نکنیم و به او امید نداشته باشیم و تنها خدا را قادر مطلق بدانیم./202/862/ب1

ارسال نظرات