۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۴۳۲۲۲۷

چهارمین نمایشگاه قرآن و عترت قم در یک نگاه

چهارمین دوره نمایشگاه قرآن و عترت در محل نمایشگاه‌‌های دائمی استان قم در حال برگزاری است و تا 15 ماه مبارک رمضان مصادف با ولادت امام حسن مجتبی(ع) ادامه دارد.
نمایشگاه قرآن نمایشگاه قرآن نمایشگاه قرآن نمایشگاه قرآن نمایشگاه قرآن نمایشگاه قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چهارمین دوره نمایشگاه قرآن و عترت در محل نمایشگاه های دائمی استان قم در حال برگزاری است که تا 15 ماه رمضان  مصادف با ولادت امام حسن مجتبی(ع) هم ادامه دارد.

 

 همچنین در این نمایشگاه که توسط سازمان فرهنگی هنری شهرادری شهر قم و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برپا شده غرفه های زیادی در زمینه های تخصصی قرآن، صنایع دستی و  سرگرمی کودکان وجود دارد، تنوع این غرفه ها در کنار برنامه های متنوعی که برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده به جذابیت این نمایشگاه افزوده است.

 

 

به منظور آشنایی بیشتر با چهارمین دوره نمایشگاه قرآن وعترت، خبرنگار خبرگزاری رسا با حضور در این نمایشگاه گفتوگویی با مسؤول برگزاری و مسؤولان غرفه های این نمایشگاه ترتیب داده است که در ذیل به خوانندگان خبرگزاری رسا تقدیم می شود.

 

مسؤول برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت با اشاره به چهارمین سال برگزاری نمایشگاه، گفت: چهارمین نمایشگاه قرآن و عترت استان قم از اول ماه مبارک رمضان کار خودش را شروع کرده و تا 15 ماه رمضان هم ادامه دارد. ساعت بازدید از نمایشگاه از ساعت 21:30 تا 1:30 بامداد است.

 

 

نمایشگاه شامل بخش های مختلفی است که به صورت جزیره ای طراحی شده اند تا دسترسی علاقه مندان به موضوعات مختلف راحت تر باشد.

 

رسانه های دیجیتال

 

ازجمله بخش هایی که در نمایشگاه نگاه ویژه ای به آن داشته ایم بخش رسانه های دیجیتال است و نرم افزارهایی که در حوزه قرآن و اهل بیت در داخل و خارج از استان تولید شده است جمع آوری شده و به صورت متمرکز عرضه می شود.

 

بخش نشر در دوبخش نشر عمومی و بخش نشر کودک و نوجوان است که به صورت تخصی محصولات تولید شده  شان را ارائه می دهند و با تخفیفات خوبی که وجود دارد شرایط خوبی برای خرید علاقه مندان فرهم گردیده است.

 

بخش حضور مؤسسات فرهنگی قرآنی در نمایشگاه با محر فعالیت های پژوهشی، آموزشی و همچنین مؤسساتی که در حوزه تولید محصولات قرآنی فعال هستند در نامایشگاه حضور پیدا کرده اند و خودشان را برای بازدیدکنندگان معرفی می کنند و با آن ها ارتباط می گیرند تا در طول سال بتوانند محصولات  وخدات جدیدشان را به آن ها معرفی کنند.

 

بخش هنری نمایشگاه در دو بخش هنرهای تجسمی و صنایع دستی فعال است که از ویژگی های این بخش علاوه بر عرضه محصولات، تولید این محصولات هنری هم در نمایشگاه توسط هنرمندان انجام می گیرد و جذابیت خوبی را به فضای نمایشگاه بخشیده است و علاقه مندان به مسائل هنری می توانند از ظرفیت نمایشگاه استفاده کنند.

 

بخش کودک و نوجوانان

 

بخش کودک و نوجوان با حضور کارشناسان متخصص حوزوی اداره می شود و با برنامه های فرهنگی و قرآنی متنوعی که برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده اند این غرفه با استقبال خوبی روبه رو شده است.

 

 

نشست های تخصصی قرآنی

 

نشست های تخصصی هرشب با حضور یکی از اساتید فعال حوزه قرآنی برگزار می شود و به موضوع های مختلف قرآنی می پردازد.

 

نشست تخصصی نجوم قرآنی

 

نشست تخصصی نجوم قرآنی توسط خانه نجوم سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار می شود و در کنار آن امکان رسد ستارگان و ماه هم برای علاقه مندان به نجوم وجود دارد.

 

 

تعویض قرآن

 

خانواده هایی که قرآن فرسوده در اختیار دارند می توانند این قرآن ها را به نمایشگاه بیاورند و قرآن نو تحویل بگیرند.

 

 

جنگ رمضان

 

یکی از بخش های جذاب دیگر نمایشگاه بخش برگزاری جنگ های شبانه است که با تنوع خوبی که دارند تمام سلیقه ها می توانند از  این برنامه لذت ببرند.

 

دعوت از مردم قم برای شرکت در نمایشگاه

 

موسویان نژاد با بیان اینکه برگزاری امسال نمایشگاه با سال های گذشته تفاوت زیادی دارد، افزود:  از همشهری های عزیز دعوت می کنیم در روزهای باقی مانده از نمایشگاه فرصت را از دست ندهند و از امکاناتی که برای آن ها فراهم گردیده استفاده کنند.

 

 پاسخ به انتقادات

 

مسؤول نمایشگاه قرآن وعترت قم در پاسخ به انتقاداتی که مبنی بر عدم اطلاع رسانی درست نمایشگاه می شود تصریح کرد:  بیش از 50 بنر در سطح شهر نصب شده است که نصب این تعداد بنر بی سابقه بوده است، در کنار این هرشب به مدت 10 دقیقه در برنامه شهر یاکریم به نمایشگاه قرآن اختصاص داده می شود، هرشب در برنامه غرفه های نور شبکه معارف گزارش این نمایشگاه کار می شود، همچنین از شبکه های اجتماعی و استانی هم سعی کردیم حداکثر استفاده را در زمینه اطلاع رسانی انجام دهیم؛ اما این انتقاد وارد است و سعی می کنیم انشالله در روزهای آینده کوششمان را دوچندان می کنیم.

 

غرفه مشاوره تخصصی حفظ قرآن برای کودکان

 

حجت الاسلام والمسلمین مجید احسانی با بیان اینکه این غرفه توسط مؤسسه اباصالح به منظور مشاوره تخصصی به کودکان در زمینه حفظ قرآن برپاشده است، گفت:  اصل کار این غرفه مشاوره تخصصی به کودکان در زمینه حفظ قرآن است که در کنار آن مؤسسه اباصالح بعضی از محصولات خودش را که در زمینه حفظ قرآن بوده ارائه کرده است.

 

وی عدم اطلاع رسانی درست در سطح شهر را یکی از نقاط ضعف نمایشگاه دانست و گفت: امسال به نظر می رسد استقبال نسبت به سال های پیش کمتر بوده، حتی غرفه داران هم از برپایی نمایشگاه با تأخیر خبر دار شدند و به نظر من این موارد به دلیل اطلاع رسانی ضعیف  اتفاق افتاده است.

 

مسؤول غرفه مشاوره تخصصی حفظ قرآن وجود غرفه های غیر تخصصی در زمینه قرآنی را یکی دیگر از نقاط ضعف نمایشگاه برشمرد و افزود: برای استقبال مردم و مؤثر بودن این نمایشگاه ها کیفیت نمایشگاه باید در نظر گرفته شود، با توجه به اینکه در این دوره از نمایشگاه غرفه هایی وجود دارد که هیچ ربطی به قرآن ندارند این از تخصصی بودن نمایشگاه جلوگیری کرده و سبب عدم استقبالی در منزلت قرآن شده است.

 

نمایشگاه، نمایشگاهی در سطح و منزلت شهر قم نیست

 

عباس مصطفوی مدیر مؤسسه عروج اندیشه، چهارمین دوره نمایشگاه قرآن را در منزلت شهر قم ندانست و گفت:  متأسفانه نمایشگاه، نمایشگاهی در سطح و منزلت شهر قم نیست، به دلیل اینکه در خیابان های شهر قم به همین شکل فروشگاه هایی وجود دارد، لذا نمایشگاه باید از لحاظ محتوایی مستحکم تر و منسجم تر می بود که متأسفانه از سال های گذشته ضعیف تر و تکراری تر می باشد

 

عباس مصطفوی مدیر موسسه عروج اندیشه ماندگار در غرفه اتحادیه نرم افزارهای اسلامی تشکیل شده و تولید کنندگان نرم افزارهای علوم اسلامی بایکدیگر مشارکت کرده و این غرفه را برگزار کردند.

 

وی در ارزیابی نمایشگاه گفت: متأسفانه نمایشگاه، نمایشگاهی در سطح و منزلت شهر قم نیست، به دلیل اینکه در خیابان های شهر قم به همین شکل فروشگاه هایی وجود دارد، لذا نمایشگاه باید از لحاظ محتوایی مستحکم تر و منسجم تر می بود که متأسفانه از سال های گذشته ضعیف تر و تکراری تر می باشد.

 

 

عباس مصطفوی برگزاری نمایشگاه های قرآن را جرقه ای برای نزدیک تر شدن مردم به قرآن دانست و گفت: مردم با دیدن این ها جرقه ای درونشان ایجاد می شود که رابطه ای با قرآن برقرار کنند، اینکه قرآن در دید انسان ها باشد به مرور زمان در دل آن ها هم رسوخ می کند و باعث می شود قدم ها و گام های بعدی را برای انس با قرآن بردارند.

 

مدیر مؤسسه عروج اندیشه با بیان اینکه محتوایی بودن نمایشگاه قرآن یکی از عوامل مهم استقبال مردم از این نمایشگاه ها است، افزود: نمایشگاه اگر دارای محتوای غنی باشد مردم را جذب می کند، و مخاطب وقتی ببیند نمایشگاه تکراری است و محتوای خاصی ندارد به افراد دیگر تبلیغ نمی کند.

 

برگزاری سلسله نشست های علمی قرآن با موضوع کیهان شناسی  با سخنرانی دکتر سید عیسی مسترحمی

 

یادآوری می‌شود که سلسله نشست های علمی قرآن هرشب از ساعت 22:30 ال 23 در محل نمایشگاه برگزار می شود.

 

در این سلسله نشست که با موضوع کیهان شناسی و سخنرانی حجت الاسلام دکتر سید عیسی مسترحمی استاد جامعه المصطفی در باب قرآن و کیهان شناسی برگزار شد،  حجت الاسلام مسترحمی با بیان آیه ها و کلماتی که در قرآن کریم در خصوص کیهان آمده است گفت: قرآن با توجه به اینکه در سال های خیلی دور نازل شده است اشاره های دقیقی به کیهان داشته و این به گونه ای است که خدا در قرآن کریم به طور خاص و ویژه خواهان پیشرفت علم نجوم بوده است./874/ز504/ی

ارسال نظرات