۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۴۳۱۹۳۷
امام جمعه بجنورد مطرح کرد؛

لزوم نهادینه‌سازی فرهنگ نماز جماعت اول وقت

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر نهادینه کردن فرهنگ اقامه نماز اول وقت و جماعت در جامعه، گفت: نماز مصداق رحمت پروردگار و کلید رحمت بوده و در گنج مغفرت الهی را به روی انسان باز می‌کند.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، ظهر امروز در جمع مردم و نمازگزاران، با اشاره به اهمیت نماز در اسلام، اظهار کرد: در این زمینه امام صادق (ع) می‌فرماید: «لا یزال الشیطان ذعراً من المؤمن ما حافظ على مواقیت الصلوات الخمس فإذا ضیّعهنّ اجترأ علیه فأدخله فی العظائم» و تأکید می‌کند مادامی که مؤمن مواظب اوقات نمازهاى پنج‌گانه خود باشد شیطان از او می‌ترسد امّا وقتى اوقات نماز خود را تباه سازد، شیطان هم بر او جرأت می‌یابد و او را به گناهان‏ بزرگ آلوده می‌سازد.

 

وی با اشاره به اینکه در رابطه با نماز افراد به دسته‌های مختلفی تبدیل می‌شوند، ادامه داد: برخی نماز نمی‌خوانند و تارک الصلاة هستند که حضرت محمد (ص) در مورد این افراد فرموده اگر کسی نماز را عمداً نخواند به مرز کفر نزدیک می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه بر اساس روایات اسلامی کسی که عمداً نماز نخواند مثل این است که در یک روز 70 پیامبر را سر بریده است، اضافه کرد: نماز کارخانه انسان‌سازی و معراج مؤمن است ازاین‌رو باید توجه و حساسیت زیادی نسبت به آن داشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه دسته دوم افراد ضایع الصلاة هستند، گفت: این افراد نماز خود را ضایع می‌کنند به‌گونه‌ای که نماز می‌خوانند اما پس از نماز گناهی می‌کنند که ثواب نماز را از بین می‌برد زیرا در دین اسلام سیئات و گناهان، حسنات را از بین می‌برد.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه بعضی سارق الصلاة بوده و از نماز می‌دزدند، ادامه داد: این افراد آن‌قدر نماز خود را تند تند می‌خواند که اصلاً کلمات آن مشخص نیست، مستحبات آن را می‌اندازند و واجبات را کم می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه بعضی کاهل الصلاة هستند، اظهار کرد: این افراد گاهی نماز می‌خوانند، گاهی نمی‌خوانند به‌گونه‌ای که به بهانه‌های گوناگون از نماز خواندن فرار می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه نماز مصداق رحمت پروردگار و کلید رحمت بوده و در گنج مغفرت الهی را به روی انسان باز می‌کند، خاطرنشان کرد: نماز به معنای حضور در محضر الهی است اما متأسفانه ما گاهی به‌اندازه‌ای که برای یک انسان بزرگوار احترام قائل هستیم، برای خداوند احترام قائل نیستیم به‌گونه‌ای که دیده شده برخی اوقات فرد روبروی تلویزیون نماز می‌خواند که فیلم و اخبار را هم نگاه کند و مشخص است که این نماز دیگر سکوی پرش انسان نیست.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه بنا به فرموده امام علی (ع) نماز عامل تقرب انسان به خدا است، گفت: باید نماز را سروقت، با حضور قلب و با ضمیر و لباس و بدن پاک اقامه کنیم چرا که نماز هم حقوق الله و هم حقوق الناس است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه نماز تنها باید برای خداوند باشد چرا که باری تعالی شریک قبول نمی‌کند، ادامه داد: نمازی که به خاطر دیدن مردم و رییس اداره باشد به درد نمی‌خورد چرا که نیت آن خالص نیست.

 

وی در ادامه با اشاره به اعزام مبلغ و سفیر به یمن از سوی پیامبر اکرم (ص) در صدر اسلام برای ترویج نماز، اظهار کرد: نخستین جایی که رسول گرامی اسلام سفیر و مبلغ فرستاد یمن بود اما الان می‌بینیم یمن که زمانی پایگاه اسلام بود امروز زیر پای اسراییل و آمریکا و عربستان در حال له شدن است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه حضرت محمد (ص) معاذ بن جبل را به یمن فرستاد و به او 40 نکته را مهم یادآور شد که رعایت کند، ادامه داد: رسول گرامی اسلام به این سفیر امر که مهم‌ترین تلاش و همت او برای نماز مردم باشد زیرا نماز بعد از اقرار به دین، رأس و سر دین است.

 

وی با اشاره به اینکه نماز ظاهر و باطن و قلب و قالبی دارد، خاطرنشان کرد: قلب نماز نیت و اخلاص بوده و قالب و ظاهر آن رکوع و سجود و این حرکات است ازاین‌رو باید تلاش کنیم نماز ما ظاهر و باطن و قلب و قالب نیکو داشته باشد./202/9314/ب1

ارسال نظرات