۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۴۳۱۸۲۳
استاد دروس سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت:

اعمال نیک کفار در روز قیامت مانند خاکستر در باد است

آیت‌الله سیدجعفر سیدان، استاد دروس سطح عالی حوزه علمیه خراسان در تفسیر آیه قرآن کریم گفت: اعمال افرادی که به خدا کافر شده‌اند، هر چند اعمال خوبی مانند اطعام و انفاق هم داشته باشند در روز قیامت مانند خاکستری است که در باد تندی قرار دارد و از بین می‌رود.
سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید جعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان ضمن بیان مباحث مربوط به مثل در قرآن کریم، گفت: در احادیث متعددی پیامبر(ص)، امام علی(ع) را برادر خویش معرفی کردند، مانند مراسمی که ایشان برای هر مسلمان، برادری مشخص کرد اما برای امام علی(ع) برادری تعیین نکردند. در حالی که هر کدام از مسلمانان  برادر دینی خویش را در آغوش گرفته بود حضرت علی(ع) نزد پیامبر(ص) رفتند و سؤال کردند که برادر من کیست؟ حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند که علی جان من برادر تو و تو برادر من هستی. این مقام، اندکی نیست. ایشان برای هر فردی به تناسب خود او برادری تعیین می‌کردند. بنابر این انتخاب امام علی (ع) به عنوان برادر خویش بی‌تناسب نبوده است.

 

آیت‌الله سیدان به نکته دیگری از مثل‌ اعلی اشاره کرد و افزود: در بعضی از احادیث آمده است که مثل اعلی برای پروردگار، مثل‌های اعلی است، یعنی غیر از ائمه اطهار(ع) مثل‌های اعلای دیگری نیز وجود دارد.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان به تبیین علم امام رضا (ع) پرداخت و گفت: بحث عمران صابی با امام رضا (ع) بحث بسیار پُر مغز و مشکلی است که تا به حال سخت‌تر از آن را مشاهده نکرده‌ام. آن‌هایی که درباره این بحث، شرح نوشته‌اند بسیار محدود بوده‌اند و از آن تعداد نیز تنها دو نفر توانسته‌اند مقداری مطالب آن را روشن کنند. یکی از آن دونفر علامه مجلسی است. باقی افرادی که این بحث را روایت کرده‌اند فقط آن را ترجمه و از آن عبور کرده‌اند. در این بحث، عمران صابی از حضرت می‌پرسد که آیا خدا در خلق است یا خلق در خدا؟ حضرت می‌فرمایند که هیچ‌کدام و هر دو نادرست است. برای توضیح این مطلب حضرت مثال می‌زنند و در پایان آن مثال می‌فرمایند: وَ لِلَّهِ المَثَلِ الاَعلی. این جمله شاهد بحث ما است.

 

آیت‌الله سید جعفر سیدان ضمن قرائت «مثَلُ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِمْ أَعْمَالُهُمْ كَرَمَادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّيحُ فِي يَوْمٍ عَاصِفٍ لاَّ يَقْدِرُونَ مِمَّا كَسَبُواْ عَلَى شَيْءٍ ذَلِكَ هُوَ الضَّلاَلُ الْبَعِيدُ» سوره ابراهیم آیه 18، افزود: اعمال افرادی که به خدا کافر شده‌اند هر چند اعمال خوبی مانند اطعام و انفاق هم داشته باشند در روز قیامت مانند خاکستری است که در باد تندی قرار دارد و از بین می‌رود. خداوند پاداش افرادی را که در دنیا کارهای نیکو انجام می‌دهند ولی ایمان ندارند و کفر می‌ورزند در این دنیا می‌دهد؛ به همین دلیل است که عده‌ای از مؤمنان مرگ سختی دارند زیرا خداوند می‌خواهد آن‌ها را پاک، به دنیای دیگر منتقل کند در حالی که بعضی از کفار مرگ راحتی دارند زیرا خداوند می‌خواهد پاداش کار نیکویی را که انجام داده‌اند در همین دنیا بدهد.

 

وی در پایان افزود: اینکه ائمه اطهار(ع) مثل اعلی هستند یعنی این عزیزان بیانگر معارف وحیانی‌اند و سخن‌هایی بی‌نظیر درباره خداوند از این بزرگواران صادر می‌شود. بیانات بسیار‌ شگفت‌انگیز و راه‌گشا و تعیین کننده در ارتباط با حضرت حق از این بزرگان به دست ما رسیده است./862/202/ب3

ارسال نظرات