۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۴۳۱۷۰۹
در پیش شماره دوم ماهنامه رسائل می‌ خوانیم؛

انفطار صورت؛ تصویرگری معصومان در قاب سیما و سینما

پیش شماره دوم ماهنامه رسائل؛ اندیشه حوزه علمیه عصر انقلاب اسلامی از سوی مؤسسه خبرگزاری رسا چاپ و روانه بازار شد.
زسائل رسائل

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پیش شماره دوم ماهنامه رسائل؛ اندیشه حوزه علمیه عصر انقلاب اسلامی ویژه خرداد ماه 1395 با نگاهی ویژه به موضوع انفطار صورت؛ تصویرگری معصومان در قاب سیما و سینما از سوی مؤسسه خبرگزاری رسا منتشر شد.

 

ماهنامه رسائل دریچه‌ای برای پاسخ‌گویی جریان علمی حوزه‌های علمیه به مسائل سیاسی و اجتماعی است و از مطالب علمی طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه استقبال می‌کند.

 

این ماهنامه با درک نیاز قطعی و فوری در حوزه‌های علمیه برای جلوگیری از سکولار شدن جریانات علمی حوزوی، مراحل قانونی اخذ مجوز را طی و آغاز به کار کرده است و در راستای معرفی حوزه تراز انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند.

 

در مقدمه این ماهنامه با عنوان انفطار صورت؛ تصویرگری معصومان در قاب سیما و سینما آمده است: اتفاقات مهمی رخ داده بود. «رستاخیز» از پرده پایین کشیده شده بود؛ «محمد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم» با انتقاداتی رو به رو بود و موافقان و مخالفان، هر یک، ادله خود را به فقیه یا عالمی منتسب می کنند و در این میانه، این کارگردان و تهیه کننده و سرمایه گذار است که بلاتکلیف است.

 

رسائل با دستمایه قرار دادن اتفاقاتی که برای فیلم رستاخیز روی داد، بدون داوری درباره این فیلم، و بنا به رسالت خود، سعی در حل این مسأله دارد و می خواهد پرسش های موجود را به صورت فنی و تخصصی پاسخ دهد و بنا دارد درباره مسائل بنیادین چارچوب های مدون در ساخت و تهیه فیلم ها و سریال های مذهبی و دینی در حد بضاعت، راهکارهایی عملی ارائه کند.

 

در این ماهنامه با موضوعاتی همچون «اسلام و مبانی سینمای فاخر»، «مرز میان تعظیم و توهین باریک اما مشخص»، «محل تبعیت فقها از عرف کجاست؟»، «عُرف ابزاری در خدمت اجتهاد»، «این راه بن بست نیست»، «تعظیم شعائر از لغت تافته»، «هتک مقدسات ادیان نزد اسلام ممنوع است»، «رستاخیز دیدنی است، نه شنیدنی!» و «حسین، آن که گفت نه!» آشنا می شویم.

 

در ذیل موضوعی با عنوان هتک مقدسات ادیان نزد اسلام ممنوع است، می خوانیم: در طول تاریخ شاهد نابردباری هایی از سوی ادیان بوده ایم، اما در عصر حاضر مبارزه یا ارزش های والای دین اسلام و همچنین ارزش های دیگر ادیان روند فزاینده گرفته است.

 

در اصل نوزدهم حقوق بشر غرب چنین بیان شده است که هر کسی حق آزادی عقیده و بیان دارد و حق مزبور شامل آن است که از داشتن عقاید خود بیم و اضطرابی نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار، در اخذ و انتشار آن به تمام وسایل ممکن و بدون ملاحظات مرزی آزاد باشد. یکی از عواملی که بیم و امید در پی دارد اهانت به مقدسات مذاهب و ادیان است؛ لذا لازمه نداشتن بیم و اضطراب در آزادی عقیده متوقف بر عدم جواز اهانت به مقدسات مذاهب دیگر است.

 

به نظر مرحوم علامه طباطبایی اهانت به خدایان مشرکین سبب می شود، آن ها از روی تعصب جاهلی به خداوند اهانت کنند و این شایسته ساحت پروردگار نیست، لذا آیه مبارکه 108 سوره انعام« وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» مسلمانان را از این عمل باز می دارد تا مبادا مشرکان به خدای متعال توهین کنند.

 

اگر امر در آیه شریفه ارشادی باشد مانند موارد تقیه با آن برخورد می شود، یعنی در جایی که احتمال تعرض مشرکین را ندهیم لازم نیست رعایت کنیم، بلکه سب آنها اطاعت الهی نیز محسوب می شود. اگر هم گفتیم نهی مولوی است، همین نتیجه حاصل می شود چون که علت حکم را تخصیص می زند.

 

«خورشید در قاب»، «پیوند درام با تاریخ معصومان سهل و ممتنع!»، «جای خالی حوزه در ترکیب تیم رسانه ای نظام اسلامی»، «اگر خودتان را معرفی نکنید توصیفتان می کنند»، «عوا بر سر بار بر زمین مانده»، «گذر از تقابل به تفاهم»، «رویارویی حوزه با محصولات دینی رسانه ای؛ از انفعال تا تأثیر مستقیم» و «خرق حجاب هنر و خلقی هنرمندانه» از دیگر موضوعات مطرح شده در این ماهنامه است.

 

در بخش دیگری از ماهنامه رسائل موضوعاتی از قبیل «آن چه که این جهانی نمی شود»، «قصه یعنی هویت، یعنی ریشه»، «ما برای تو بهترین قصه را تعریف می کنیم»، «ترکیب سینمای دینی جعلی است؟»، «مستند، خاکریزی جدی مقابل نفوذ»، «دوفضایی شدن و فرهنگ دینی»، «قدم هایی برای رسیدن به کرسی های تئوری پردازی»، «چرا باید بایستیم؟» و «ذبح فلسفه پیش پای کدخدا» به چشم می خورد.

 

در بخش پایانی این ماهنامه نیز موضوعاتی همچون «الهیات استکبارستیزی در قرآن و نهج البلاغه»، «عارفان مبارزه‌جو بت شکنان دوران جدید»، «مبانی مرزبانی دین از وطن»، «تاریخ بزرگان فقه در باب جهاد»، «فاصله علم و عمل در مکتب فیلسوف تحیر»، «اعتیاد نو کارکردگرایی، به تخدیر ملت»، «میهن پرستان وطن فروش»، «الهیات سازش» و «ریشه های هرز جاهلیت و شاخه های وهابیت» مورد بررسی قرار گرفته است.

 

پیش شماره دوم ماهنامه رسائل؛ اندیشه حوزه علمیه عصر انقلاب اسلامی ویژه خرداد ماه 1395 با مدیر مسؤولی محمدمهدی محققی در 128 صفحه با قیمت 10000 تومان از سوی مؤسسه خبرگزاری رسا منتشر شد./907/ن601/ق

ارسال نظرات