۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۴۳۱۱۲۶
شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان:

رمضان فرصتی برای  غفلت زدایی است

استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد رمضان را فرصتی برای غفلت زدایی دانست و به تناسب تفسیر دعای روز اول ماه مبارک رمضان، عوامل و انواع غفلت را در کنار راهکار غفلت زدایی بیان داشت.
شرح  دعای روز اول

حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی، استاد سطح عالی و درس خارج حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، پیرامون شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان با قرائت « اللهمَّ اجعل صِیامی فیهِ صِیامَ الصائِمین، وَ قِیامی فیهِ قِیامَ القائِمین، وَ نَبِّهنی فیهِ عَن نَومَةِ الغافِلین، وَ هَب لی جُرمی فیهِ یا اِلهَ العالَمین، وَاعفُ عَنّی یا عافِیاً عَنِ المُجرِمین» بیان داشت: خدایا روزه مرا در این روز مانند روزه داران حقیقی که مقبول توست قرار بده ، واقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما ، ومرا از خواب غافلان "از یاد تو " هوشیار وبیدار ساز و هم در این روز جرم و گناهم را ببخش ای خدای عالمیان و از زشتی هایم عفو فرما ای عفو کننده از گنهکاران.

روزه دار واقعی

وی افزود: در این دعا پنج درخواست مطرح شده است که اول می گوئیم خدایا روزه مرا در این روز مانند روزه روزه داران واقعی قرار بده. توضیح این فقره آنست که روزه داران دو گروه می باشند قسم اول روزه داران واقعی که دارای ویژگیهای زیر می باشند 1- اخلاص در عمل دارند 2- کنترل اعضاء از گناه را دارند. 3- پرهیز از آزار دیگران دارند. 4- کمک به نیازمندان می کنند. 5- صله رحم به جا می آورند. این گروه کسانی هستند که روزه آنها مورد قبول خداوند متعال قرار گرفته و از برکات ماه مبارک رمضان بطور کامل بهره مند می شوند.

وی ادامه داد: قسم دوم روزه داران غیر واقعی هستند که تنها از خوردن و آشامیدن پرهیز می کنند ولی به امور دیگر توجهی ندارند بدیهی است که این گروه از مزایای گروه نخست بی بهره خواهند بود.

ویژگی های نماز واقعی

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: خواسته دوم این است که، خدایا در روز قیام مرا مانند قائمین قرار ده. منظور از قیام در اینجا بپا داشتن نماز است. در این فقره از دعا از پروردگار منان تقاضای انجام نماز مطلوب را مطرح می کنیم که در کنار روزه واقعی نماز نیز واقعی باشد چون قبولی هر عملی منوط به پذیرش نماز است. واما نماز واقعی دارای خصوصیاتی می باشد که عبارت است از 1- حضور قلب  2- خشوع 3- طمآنینه.

عوامل و انواع غفلت و راهکارغفلت زدایی

وی در بیان خواسته سوم دعا افزود: خدایا در این روز مرا از خواب غفلت - بیدار گردان. از جمله بیماریهای فراگیر روحی غفلت است که توجه به آن از ضروریات است درباره این مطلب در سه محور گفتگو می کنیم. 1- عوامل غفلت که اولین عامل علاقه افراطی به مال است.

وی ادامه داد: دومین عامل غفلت محبت بیش از حد به زن و فرزند می باشد. و سومین عامل ریاست طلبی است.چهارمین عامل هم خودخواهی و استکبار است.اینها مجموعه عواملی هستند که غفلت آفرین می باشند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: محور دوم بیان انواع غفلت است که باید گفت غفلت سه گونه است اول غفلت از پروردگار متعال، دوم غفلت از قیامت و سوم غفلت از خود. شاعر می گوید روزها فکر من آنست و همه شب سخنم * که چرا غافل از احوال دل خویشتنم؟ * ز کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود؟ * به کجا میروم آخر ننمائی وطنم. آری در اثر این غفلت است که تمام سرمایه های عمر انسان تلف می شود و انسان به جایی نمی رسد.

وی محور سوم بحث غفلت را، راهکار غفلت زدائی عنوان کرده و بیان داشت: اولین راهکار غفلت زدایی تفکر است بدین صورت که انسان دقائقی در روز در خلوتی بنشیند و به خود بیاندیشد و در عاقبت و فرجام کار خویشتن بنگرد.

وی افزود: دومین راهکار همنشینی با پرهیزکاران است تا روحیات مثبت آنها در انسان اثر بگذارد و غفلت را بزداید. و سومین راهکار تضرع به سوی خالق یکتاست تا دستگیری نموده از خواب گران بیدار سازد که در این دعا همین امر آمده است.

اهل عفو

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به درخواست چهارم که بخشش جرم و گناه است فراز پایانی و درخواست پنج یعنی عفو را بیان داشت: می گوئیم خدایا غفوت را شامل حال من گردان، عفو از صفات حضرت حق تبارک و تعالی می باشد و به قدری گسترده است که هیچ گناهی را باقی نمی گذارد ولی توجه به دو نکته لازم است اول آنکه اگر می خواهیم عفو خداوند عزیز شامل ما شود ما نیز باید اهل عفو باشیم یعنی از دیگران بگذریم و کوتاهیهای آنها را نادیده بگیریم.

وی افزود و نکته دوم اینکه از این صفات الهی سوء استفاده ننمائیم و بدین بهانه بخواهیم به هر سویی بتازیم و هر عملی را انجام دهیم درست نیست خلاصه آنکه حالت شرم و حیا نسبت به رب ودود داشته باشیم. خداوندا به خوبان درگاهت و به حق روزه داران واقعیت ترا سوگند می دهیم که این دعاها را درباره ما مستجاب بفرما./933/302/ب3

 

ارسال نظرات