۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۴۳۰۵۸۵
امام جمعه فاروج:

پرهیز از اسراف و تبذیر لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است

امام جمعه فاروج گفت: یکی از ملزومات مهم تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب پرهیز از اسراف و تبذیر در بخش‌های گوناگون کشور است.
حجت الاسلام قلیزاده - امام جمعه فاروج

حجت‌الاسلام عباسعلی قلیزاده، امام جمعه فاروج در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به ملزومات تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور، پرهیز از اسراف را یکی از مهم‌ترین شروط تحقق شعار سال دانست و اظهار کرد: دین اسلام، آیین زندگی انسان‌ها و احکام و دستوراتش برای سعادت و خوشبختی انسان و جامعه بشری بوده و این دین الهی که برای همه زوایای زندگی بشر برنامه دارد تعادل در همه امور را به پیروان خود توصیه می‌کند.

 

وی با بیان اینکه اسراف به معنای زیاده‌روی و تجاوز بوده و متضاد آن قصد و میانه‌روی است، اضافه کرد: حدود اسراف در بخش‌های گوناگون را گناهان و محرّمات شرعی، حکم عقل و معیارهای عقلی و عرف جامعه تعیین می‌کند.

 

حجت‌الاسلام قلیزاده با اشاره به اینکه در این رابطه تبذیر نیز به معنای پراکندن بوده و شامل به هدر دادن و زیاده‌روی در مصارف خوراکی و ریخت‌وپاش در زندگی است، خاطرنشان کرد: قرآن کریم اسراف‌کاران را برادران شیطان خوانده و گفته «وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِیراً، إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطِینِ وَ کانَ الشَّیطانُ لِرَبِّهِ کَفُوراً؛ تبذیرکنندگان برادران شیاطین‌ هستند و شیطان کفران (نعمت‌های) پروردگارش را کرد».

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان فاروج ادامه داد: برادران شیطان که همان اسراف‌کاران هستند رفتارهای متعددی دارند و در هر موقعیتی به گونه‌های مختلف رفتار می‌کنند ازاین‌رو کسانی که با آگاهی و از روی عمد به اسراف می‌پردازند، با شیطان همراه هستند.

وی با بیان اینکه یکی از مصادیق مهم اسراف، اسراف در بیت‌المال مسلمین است، اضافه کرد: گناه اسراف در بیت‌المال سنگین‌تر از اسراف مال خود است چراکه در بیت‌المال همه مسلمین شریک هستند و فرد اسراف‌کننده باید فردای قیامت به همه حق داران بیت‌المال پاسخگو باشد و اگر اسراف در اموال شخصی گناه و زشت است با این‌که مال خود آدم است در مورد صرف بیت‌المال، زشت‌تر و بدتر و گناهش بیشتر است به‌گونه‌ای که امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند: «صرف بیت‌المال در غیر راهش و در غیر مواردی که باید صرف بشود، اسراف و تبذیر و گناه است.»

 

حجت‌الاسلام قلیزاده تصریح کرد: اکنون نیز اگر دولت اموال دولتی را به اندازه توان مالی‌اش هزینه کند و ضرورت‌ها و اولویت‌ها را در نظر بگیرد، هرگز دچار مشکل و بدهی نمی‌شود بلکه می‌تواند کارهای خوبی هم انجام دهد. در غیر این صورت چنانچه بی‌جهت یا در مواردی که اولویت ندارد، خرج کند اسراف و تبذیر است.

 

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال 1374 به مسؤولان نظام توصیه کردند که در مصرف بیت‌المال جدا دقت کنند و فرمودند: «من از مسؤولان امور می‌خواهم درزمینهٔ مصرف اموال عمومی در مواردی که اولویت ندارد، هرچند شاید نیاز هم باشد اما نیاز درجه یک نیست، خودداری کنند و در جایی که امر دایر است بین نیاز دارای اولویت و بی‌اولویت، آنجا که نیاز نیست، حتماً مصرف نشود. حتی آنجا که حاجت هست اما حاجت بالاتری هم هست، مصرف نشود و این امکان مالی در حاجت بالاتر مصرف شود».

 

حجت‌الاسلام قلیزاده با بیان اینکه یکی از مصادیقی که اسراف و تبذیر در آن‌ها زیاد است، گردهمایی‌ها و مجمع‌ها است، افزود: همایش‌ها و نشست‌ها یا پرسود و با محتوا و علمی است یا بی‌محتوا و تبلیغاتی و تکراری که همایش‌های نوع دوم باید حذف شوند.

 

وی با اشاره به اینکه همایش‌های نوع اوّل نیز به دو قسم ضروری و غیرضروری تقسیم می‌شوند، ادامه داد: برگزاری همایش‌هایی که مشکلی را حل می‌کنند و در امور اقتصادی و پزشکی و صنعتی مفید بوده و ضرورت دارند، مانعی ندارد اما همایش‌هایی که اگرچه مفیدند اما با توجه به اینکه اکنون در کشور نیازهای ضروری‌تری داریم، برگزار کردن آن‌ها در شرایط فعلی اسراف محسوب می‌شود.

 

حجت‌الاسلام قلیزاده اظهار کرد: هزینه برگزاری این همایش‌ها میلیاردها تومان است که تأمین آن برای دولت آسان نیست یا مشکلات فراوانی را به همراه دارد. وانگهی با چنین پولی می‌توان مشکلات فراوان و لازم دیگر را حل کرد؛ مثلاً هزاران خانه ارزان قیمت برای بی‌خانمان‌ها تهیه کرد یا صدها کار لازم دیگر مثل تأسیس مدارس، کارهای فرهنگی ضروری، تأسیس و تجهیز آزمایشگاه‌ها و غیره را به ثمر رساند.

 

وی ادامه داد: در این زمینه امام صادق (ع) می‌فرمایند: «إِنَّ السَّرَفَ یورِثُ الفَقرَ وَإِنَّ القَصدَ یورِثُ الغِنى؛ اسراف باعث فقر و میانه‌روی موجب بی‌نیازی می‌شود» و امام علی (ع) نیز تأکید می‌کنند: «اَلسرافُ مَذمومٌ فى کُلِّ شَىْ‏ءٍ إِلاّ فى أَفعالِ البِرِّ؛ اسراف در هر چیزى ناپسند است، مگر در کارهاى خیر».

 

امام جمعه فاروج در خاتمه گفت: بر این اساس در سال جاری نیز یکی از ملزومات مهم تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب پرهیز از اسراف و تبذیر در بخش‌های گوناگون کشور است./9314/302/ب2

ارسال نظرات