۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۴۳۰۳۰۱
رییس سازمان حج و زیارت خبر داد؛

اعزام یک و نیم میلیون نفر به عتبات عراق/ سفر زیارتی به سوریه در مراحل نهایی

رییس سازمان حج و زیارت گفت: امسال یک و نیم میلیون نفر از سراسر کشور در قالب کاروان های زیارتی به عتبات عالیات عراق اعزام می شوند.
سعید اوحدی

سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که به زودی بسته های متنوع سفری برای علاقه‌مندان به زیارت عتبات عالیات عراق ارایه خواهد شد، اظهار داشت: امسال یک و نیم میلیون نفر از سراسر کشور در قالب کاروان های زیارتی به عتبات عالیات عراق اعزام می شوند.


وی از استقرار کونسولگری عراق در آذربایجان شرقی همزمان با ایام اربعین حسینی خبر داد و گفت: یکی از اهداف جدی سازمان حج و زیارت از سرگیری سفر زیارتی ملت ایران به سوریه است و در این راستا هفته پیش وزیر جهانگردی سوریه برای برگزاری جلسات نهایی دعوت نامه ای ارسال کرده است.


اوحدی افزود: تنها مشکل اعزام کاروان ها پیوست امنیتی است که ظاهرا آماده شده و بایستی توسط دستگاه های امنیتی کشور به تصویب برسد. البته بعد از ماه مبارک به سوریه خواهیم رفت تا در صورت تائید و تصویب پیوست امنیتی شاهد از سرگیری حضور زائران ایرانی در حرم حضرت زینب(س) باشیم.


وی درباره فعالیت کاروان های آزاد عتبات عالیات عراق در کشور گفت: هیج از کاروان هایی که خارج از ضوابط سازمان حج و زیارت اقدام به اعزام زائران می کنند، پوشش بیمه ای و خدمات درمانی ندارند، ضمن این‌که سازمان هیچ مسؤولیتی در قبال امنیت چنین زائرانی بر عهده ندارد.


اوحدی با تأکید بر این‌که تنها مجموعه دفاتر خدمات زیارتی دارای مجوز از سازمان حج و زیارت امکان اعزام زائران به عتبات را دارا هستند، افزود: درست است که قیمت سفر با کاروان های آزاد پایین تر است، اما باید دانست که سفر با چنین کاروان هایی که هیچ امنیتی ندارند؛ ریسک بسیار بالایی دارد.


رییس سازمان حج و زیارت با تأکید بر این‌که نهایت تلاش خود را برای پایین آوردن قیمت تمام شده سفرهای زیارتی خواهیم داشت، افزود: شرکت شمسا؛ یک شرکت مادر تخصصی زیارتی است که شرکت های مرکزی مستقر در تمامی استان‌ها به عنوان سهامدار این شرکت شناخته می شوند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که سال گذشته در حادثه منا 462 نفر از هموطنان عزیز شهید شدند؛ گفت: پیکر همه شهدا به کشور منتقل شد اما 43 شهید به درخواست خانواده ها در مکه دفن شدند، دولت سعودی به دلیل قطع رابطه سیاسی اجازه انتقال سه شهید را نداد که از این تعداد دو شهید اجازه نبش قبر داده نشد و یک شهید هم بعد از موافقت خانواده‌اش، در عربستان دفن شد.


اوحدی با بیان این‌که یکی از مشکلات کشور عربستان عدم اعتقاد به مشورت به صورت مطلق است، افزود: در قرارداد امسال نوشتند که طرف ایرانی ملتزم می شود درمانگاهی در منا و عرفات نداشته باشد، اگر مرکز پزشکی حج و زیارت در حادثه منا سال گذشته حضور نداشت؛ ابعاد فاجعه منا بسیار گسترده تر از آن بود که امروز شاهد آن هستیم.


وی با باین این‌که هیچ یک از زائران ایرانی در عربستان زندانی نیستند، گفت: سال گذشته در مناسک حج به دلایل واهی 40 نفر دستگیر شده بودند که بعد از چند روز آزاد شدند، ضمن این‌که .طرف سعودی اعلام کرده که بحث دیه و غرامت شهدای منا و حادثه جرثقیل را قبل از موسم حج امسال به خانواده های شهدا پرداخت خواهد کرد./935/302/ب2

 

ارسال نظرات