۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۴۳۰۱۴۳
آیت الله فیاض:

گناه یک طلبه به معنای خیانت به امام زمان است

یکی از مراجع تقلید نجف اشرف با توجه به فرا رسیدن ایام تعطیلات حوزه‎های علمیه در پیامی به طلاب توصیه و سفارش‎های مهمی کرد.
حضرت ‌آیت الله شیخ اسحاق فیاض از مراجع تقلید نجف اشرف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در عراق، حضرت آیت الله شیخ محمد اسحاق فیاض، از مراجع تقلید نجف اشرف، امروز طی پیامی توصیه‎هایی به مناسبت تعطیلی ایام درسی حوزه‎های علمیه به طلاب کرد.

 

این مرجع تقلید در این پیام تصریح کرد: طلاب حوزه‎های علمیه باید برای تحصیل علم تلاش بسیاری انجام دهند زیرا اهتمام به درس واجب است و بر هر چیزی به جز واجبات شرعی مثل نماز و امور ضروری زندگی مانند خوردن، نوشیدن و خواب مقدم است.

 

وی افزود: طلاب باید وقت‎ خود را به مباحثه و مطالعه اختصاص دهند تا شوق معنوی برای آنان حاصل شود زیرا با رسیدن به معنویت، درس و تلاش برای علم آموزی برای آنان خسته کننده نخواهد بود و درس را رها نمی کنند.

 

این مرجع دروغ را حرام ولی برای طلاب علوم دینی این حرام را شدیدتر دانست و خاطرنشان کرد: رفتار و کردار طلاب حوزه‎های علمیه باید مطابق با شریعت اسلامی باشد و از دروغ دوری کنند. اگر از روحانیان یک کار قبیج سر بزند مردم آن را چند برابر می بینند و کارهای که حتی انجام نداده‎اند را ممکن است به آن‎ها نسبت دهند.

 

حضرت آیت الله فیاض به طلاب حوزه‎های علمیه توصیه کرد که صداقت را سرلوحه امور زندگی و خانواده خود قرار دهند و اظهار داشت: طلاب علوم دینی باید مراقب زبان خود باشند زیرا غیبت یکی دیگر از گناهان کبیره است و خداوند متعال در قرآن کریم، آن را به خوردن گوشت برادر مومن تشبیه کرده است پس بر این اساس اگر انسان به عیب کسی پی ببرد لازم نیست که آن را در نزد دیگران بازگو کند بلکه باید عیب‎های دیگر را بپوشاند مگر اینکه آن شخص مشهور به فسق باشد، حیا و آبروی در نزد خداوند نداشته باشد.

 

وی ادامه داد: عدم خیانت به خود و دیگران و چنگ زدن به صفات نیک یکی دیگر از مسائل مهم است که طلاب باید آن را رعایت کنند در غیر این صورت نان امام زمان (عج) را خورده‎اند و به ایشان خیانت کرده‎اند پس بهتر است چنین اشخاصی از طلبگی خارج شوند زیرا در دنیا و آخرت زیان کار خواهند بود.

 

این مرجع تقلید عنوان کرد: طلاب باید مانند پیامبر اکرم (ص) صاحبان اخلاق عالیه باشند و با مردم با روی خوش، با نرمی و لبخند سخن بگویند.

 

وی حوزه علمیه نجف اشرف را یکی از مهمترین حوزه‎های علوم دینی در جهان خواند و تصریح کرد: حوزه علمیه نجف با سابقه هزار سال، علما و فقهای بسیاری را با تلاش و کوشش فراوان پرورش داد. علمای نجف با تحمل فقر و سختی استقلال خود را از دولت و حکومت‎ها حفظ کردند و هیچ گاه در مسائل اقتصادی، سیاسی و آموزشی دست خود را در برابر دیگران دراز نساختند. علمای ما از حکومت‎ها حتی یک دینار و درهم نیز قبول نکردند با آنکه دولت‎ها تمایل بسیاری برای کمک به آن‎ها داشتند.

 

حضرت آیت الله فیاض تصریح کرد: با بررسی سائر طوایف و مذاهب به خوبی مشاهده می کنیم به علت وابستگی آنان به حکومت و دولت‎ کشورهای خود و عدم استقال حوزه‎های علمیه، فتواهای آنان چگونه مخالف قرآن و سنت نبی اکرم (ص) است.

 

وی تاکید کرد که مذهب تشیع و حوزه‎های علمیه همیشه در مسیر اعتدال قدم برداشته و از افکار منحرف، افراطی و تکفیری مصون بوده‎اند./994/ب901/د

ارسال نظرات