۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵
کد خبر: ۴۳۰۰۹۹

توصیه‌های غذایی خیراندیش برای ماه رمضان

خیراندیش با بیان توصیه های غذایی در ماه مبارک رمضان گفت: بلغمی ها در این ماه از غذاهای مرطوب استفاده نکنند و افراد گرم مزاج از نوع صفرایی نیز صفرا زدا مانند تمام خنکی ها، ماست، دوغ، زرشک، کیوی و لیموی شیرین استفاده کنند.
رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین خیراندیش، محقق و پژوهشگر طب اسلامی و سنتی در کلاس درس طب اسلامی که در مسجد تکیه بزرگ قم برگزار شد با بیان این که تن انسان دارای دو عنصر مادی و معنوی است، گفت: در مزاج شناسی گفته شده است طبع انسان دارای 4 ماده و 4 رکن یا خلط است.

 

وی ادامه داد: این عناصر و بعدهای معنوی و مادی در مدت معینی در کنار یکدیگر در قالب نفس زیست می کنند که اگر بخواهیم آنها را در کنار یکدیگر در حال تعادل نگه داریم نیاز است مقدار آنها نیز در حال تعادل باقی بماند؛ بنابراین خداوند که نسبت به انسان آگاهی کامل دارد برای حفظ تن انسان دستورات لازم را صادر کرده است؛ به دلیل این که نخست بدن انسان آفریده می شود سپس روح باید در مرحله نخست جسم یعنی اخلاط چهارگانه را تنظیم کرد سپس روح را.

 

خیراندیش به انواع روزه داری اشاره کرد و گفت: برخی افراد به مدت هفت روز فقط آب مصرف می کنند و برخی افراد نیز از غذاهای خاص پرهیز می کنند مانند مسیحیان که در برخی زمان ها از خوردن گوشت حیوانات پرهیز می کنند زیرا زیاده روی در خوردن غذاهای حیوانی روح حیوانی انسان را نمایان می کند.

 

وی ادامه داد: روزه دیگر که عام است کم خوری و به اندازه خوردن است که هر فردی بر اساس سازگاری تن خود میزان آن را می داند؛ این نوع روزه و اجب است و موجب تنظیم روح و جسم می شود اما دو نوع روزه نخست اختیاری هستند.

 

این کارشناس طب اسلامی با بیان این که روزه ماه مبارک رمضان خلط سرد را کاهش می دهد، اظهارداشت: این کاهش سردی موجب افزایش گرما می شود؛ بنابراین مزاج انسان در ایام روزه داری گرم می شود و اگر انسان دستورات معنوی را انجام دهد روح انسان نیز گرم می شود.

 

وی در زمینه توصیه های تغذیه ای در ماه مبارک رمضان بیان داشت: روزه داری برای افراد دارای مزاج بلغمی مناسب است زیرا رطوبتشان را کاهش می دهد؛ روزه داری موحب گرم شدن افراد دارای مزاج صفرایی می شود بنابراین تعادل آنها به هم می ریزد که برای تنظیم تعادل تخلیه جنسی شبانه توصیه می شود.

 

خیراندیش با بیان این که غذاهای ماه رمضان باید متناسب با فصلی باشد که ماه رمضان در آن قرار گرفته است، تشریح کرد: بلغمی ها در این ماه از غذاهای مرطوب استفاده نکنند و افراد گرم مزاج از نوع صفرایی نیز صفرا زدا مانند تمام خنکی ها، ماست، دوغ، زرشک، کیوی و لیموی شیرین استفاده کنند.

 

وی ادامه داد: دموی ها در زمان افطار از شربت لیمو با آب گرم استفاده کنند؛ صفرایی های در سحر از غذاهای صفرا زا مانند چربی و گوشت مصرف نکنند که در صورت استفاده روزه داری برای آنها مشکل خواهد بود./1324/پ202/ی

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
hani
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸
سلام‌ ممنون بابت انتشار صحبتهای زیبای استاد بزرگوار حکیم‌ حسین خیر اندیش اما یک گله گی داشتم چرا انقدر ‌تیتر و عنوان رو بی‌ ادبانه زدید نسبت به این دانشمند بزرگ زمان خود...توصیه ی خیر اندیش؟؟؟یعنی چه؟؟ یک دکتری حکیمی‌ استادی چیزی میاوردید اولش...به قول قدیمیها کشمش هم دم داره آخه...ببخشید بازم ممنون
3
2
حامد
|
۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۱
احسنت
امیدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
دکتری حکیمی. چیزی میاوردین اولش بهتر بود
1
0