۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۴۳۰۰۳۳
آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج:

مبلغان وارد ماجراهای اختلاف برانگیز سیاسی نشوند/ حرمین شریفین باید از سلطه آل سعود خارج شود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خواستار پرهیز مبلغان از ورود به ماجراهای اختلاف برانگیز سیاسی شد و در عین حال بر لزوم تبیین اصول انقلاب اسلامی و تقویت معرفت جامعه نسبت به این اصول تاکید کرد.
درس خارج آیت الله مکارم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت ‌الله ناصر مکارم ‌شیرازی از مراجع تقلید امروز چهارشنبه در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، این ماه را فرصت بسیار مناسبی برای تبلیغ دین دانست و مبلغان را به بهره گیری حداکثری از این فرصت توصیه کرد.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که دنیا رو به فساد می رود و آمار مفاسد روز به روز توسعه و گسترش پیدا می کند، گفت: برخی در این گونه مواقع حالت انفعالی پیدا می کنند و می گویند باید دعای فرج بخوانیم و به حضرت متوسل شویم تا خودشان بیایند و وضعیت را اصلاح کنند و با این بهانه تمام مسؤولیت را از دوش خود برمی دارند.

 

وی اضافه کرد: در مقابل عده ای دیگر می گویند اگر مفاسد زیاد شده، مسؤولیت ما نیز سنگین تر شده است و باید رسالت خود را با تمام وجود انجام دهیم و مردم را در حد وسع و توان خود از گمراهی و انحراف نجات دهیم.

 

این مرجع تقلید با تأکید بر این که اسلام طرفدار احیای مادی و معنوی است، گفت: برادران عزیز برای هدایت جامعه همت و تلاش کنند؛ بویژه نسل جوان که بیشتر در معرض خطر و آسیب هستند و از سوی دیگر زمینه هدایت شان نیز آسان تر و بیشتر است.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: باید مردم را با قرآن و معارف دین آشنا کنیم، در این ماه دل ها آمادگی بیشتری برای پذیرش دارد. بهترین فرصت برای نزدیک کردن مردم به خدا، ماه رمضان و استفاده از آیات قرآن کریم است.

 

وی با اشاره به تاکیدات آموزه های دینی و آیات قرآن کریم درباره وحدت مسلمانان، گفت: بیشتر افراد تنها به آیه شریفه «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» استناد می کنند؛ در حالی که آیات بسیاری در این باره وجود دارد.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر این که مبلغان وارد ماجراهای اختلاف برانگیز سیاسی نشوند چراکه سبب اختلاف بیشتر و کدورت می شود و وحدت از بین می رود، خطاب به مبلغان گفت: سعی کنید بیشتر مسائل اعتقادی و اخلاقی را مطرح کنید، البته باید مردم را از خطرات دشمن آگاه و با خبر کرد؛ اما این به معنای این نیست که در کنار یک جناح سیاسی قرار گیرند، این به مصلحت نیست.

 

وی با بیان این که باید همه را نسبت به اصول انقلاب اسلامی آگاه و معرفت و آشنایی شان را تقویت کرد و این مساله ای سیاسی و جناحی نیست، تصریح کرد: ماه رمضان تنها ماه روزه گرفتن نیست، ماه معرفت و نیکوکاری و احسان هم هست. این ماه، ماهی است که باید کینه ها از سینه ها زدوده شود.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: امیدوارم صدا و سیما و رسانه ها کمک کنند، آنها نقش مؤثری در اصلاح و افساد مردم دارند، ان شاءالله با برنامه های مناسب موجی از اصلاح مفاسد اخلاقی و اجتماعی ایجاد شود.

 

وی در ادامه به کارشکنی های مقامات سعودی در مسیر اعزام حجاج ایرانی واکنش نشان داد و تصریح کرد: وقتی سازمان و مسؤولان حج ما دیدند عربستان سعودی با بهانه های مختلف می خواهد یک سری مسائل خلاف عزت را تحمیل کند، نپذیرفتند.

 

وی یادآورشد: سعودی ها می خواهند انتقام شکست هایی که در عراق، سوریه و یمن داشتند را بگیرند و به همین خاطر حج را سیاسی کردند.

 

حضرت آیت‌الله مکارم‌ شیرازی تاکید کرد: طبق نص آیات قرآن، حرم امن خدا منحصر به کسی نیست، بلکه همه در آن مساوی هستند، اما اینها تبدیل به ملک شخصی خود کرده اند و می خواهند انتقام مسائل سیاسی و نظامی شکست خورده خود را بگیرند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: از یک نظر دیگر من می گویم مصلحتی در کار بود؛ امام جمعه مدینه و مکه و مفتیان سعودی در خطابه های خود به قدری بر ضد شیعیان تبلیغ کرده اند و شیعه ستیزی عجیبی به راه انداخته بودند که این مساله خطراتی را متوجه مردم می کرد.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: برنامه صحیح این است که حرمین شریفن زیر نظر جمعی از علمای تمام کشورهای اسلامی اداره شود و ملک شخصی آل سعود نباشد که هر طور دلشان خواست عمل کنند.

 

وی یادآورشد: البته این برنامه ظرف یک سال و دو سال اجرایی نمی شود اما باید بذر آن کاشته شود تا حرمین شریفین از سلطه آل سعود خارج شود؛ البته این مساله به معنای نقض حاکمیت آنها بر مدینه و مکه نیست.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: این کار اگر شورایی شود و افراد بی غرض و نخبه ای در راس برنامه ریزی قرار گیرند امور اصلاح خواهد شد؛ متاسفانه شاهد حوادث بسیار غم باری در مراسم حج بوده ایم و مسلمانان بسیاری کشته شده اند و این مساله منحصر به سال گذشته نبود.

 

این مرجع تقلید افزود: چرا باید برج های سر به فلک کشیده در کنار خانه خدا ساخته شود و جرثقیل های بزرگ و حجیم بر سر حجاج بیت الله الحرام آوار شود و آن حوادث تلخ و دردناک روی دهد؛ چرا باید به خاطر مسائل مادی و سودی که شاهزادگان سعودی می برند، این همه لطمه و خسارت به مسلمانان وارد شود. /924/پ202/ج

ارسال نظرات