۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۴۲۹۹۷۹
حجت الاسلام شهاب مرادی:

ترویج سبک زندگی نیازمند ریل‌ گذاری و مهندسی فرهنگی است

کارشناس رسانه ملی با بیان این‌‌که بسیاری از مدیران فرهنگی در ترویج سبک زندگی از روش نصیحت استفاده می‌کنند که روش اشتباهی است، گفت: برای رفع بسیاری از نواقص سبک زندگی‌مان نیازمند ریل گذاری و مهندسی فرهنگی این امر هستیم.
حجت الاسلام شهاب مرادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت ­الاسلام شهاب مرادی کارشناس رسانه ملی عصر امروز در برنامه آیینه­ خانه که از شبکه دو سیما پخش شد، خاطرنشان کرد: معمولا سخت گیری نسبت به فرزندان نتیجه عکس می دهد؛ وقتی به کودکان قدرت انتخاب نمی دهیم در جامعه نیز کسی حق انتخاب نخواهد داد.

 

وی درباره لزوم راه اندازی نرم افزار ارتباطی داخلی اظهار داشت: اگر نرم افزار داخلی ارتباطی داشته باشیم که تمام سرور آن در ایران باشد و اگر چنین نرم افزاری خریداری شود، مردم استقبال می کنند؛ بسیاری از مدیران فرهنگی در ترویج سبک زندگی از روش نصیحت استفاده می کنند، در صورتی که بسیاری از نواقص سبک زندگی ما نیاز به ریل گذاری و مهندسی این امر دارد.

 

کارشناس رسانه ملی تصریح کرد: بسیاری از نهادها سستی های خود را با سرزنش دیگران که فراگیر شده، جبران می کنند و این مسأله نتیجه نخواهد داد؛ والدین باید مراقب باشند، اما باید کنترل و رصد دائمی را کنار گذاشته و تعطیل کنند و این کار، آسیب های جدی را وارد می کند.

 

حجت ­الاسلام مرادی به نقش سپردن کار به فرزندان در تربیت آنها پرداخت و گفت: والدین باید در منزل از بچه ها کار بخواهند؛ بچه ها باید در خانه کار کنند و این کمک شایانی به والدین می کند تا بتواند به راحتی بچه ها را تربیت کنند؛ مثلا یک بچه دو ساله باید اسباب بازی خود را جمع کند؛ باید  متناسب با هر سنی کارهایی را به فرزندان سپرد.

 

وی انجام کار از بچه ها را سبب بالابردن اعتماد به نفس آنها دانست و یادآور شد: باید در منزل برخی از کارها را به بچه ها سپرده و از آنها خواست؛ یکی از پایه های اعتماد به نفس فرزندان، کار کردن در منزل است؛ بچه باید یاد بگیرد که وقتی از خواب بیدار می شود، تشک، پتو و بالش خود را جمع کند؛ از هنر های مادر رشد یافته این است که کارها را بین فرزندان تقسیم کند.

 

کارشناس رسانه ملی با بیان این که درس خواندن نباید بهانه ای برای انجام ندادن کارهای فرزندان در خانه باشد خاطرنشان کرد: قرار گرفتن در فصل امتحانات و ایام کنکور دلیلی بر انجام ندادن و کمک نکردن در کارها از سوی فرزندان نمی شود؛ نباید والدین به خاطر کنکور داشتن فرزندان، از بردن آنها به میهمانی ها و انجام صله رحم پرهیز کنند.

 

حجت ­الاسلام مرادی با بیان این که تمامی بچه ها باید به تناسب سنشان در خانه کار کنند، اظهار داشت: بچه ها باید از حدود سن 10 سال به بالا در انجام کارها مستقل شوند؛ به عنوان مثال در این سن باید بتواند نیمرو درست کند و یا باید گاهی اتو کردن لباس را به فرزندان سپرد.

 

وی به لزوم تعریف و تمجید از افراد و داشتن مربی در زندگی اشاره و تصریح کرد: برخی از افراد در طبقه مدیران الناس علی دین ملوکهم هستند؛ باید سخاوتمندانه از افراد تعریف کنیم؛ برخی گمان می کنند با تعریف کردن از دیگران یا زیر مجموعه خود، سبب پرُ رو شدن فرد شوند؛ همه افراد از عالی ترین تا دانی ترین سطوح در کارها مؤثر هستند؛ خیلی از افراد تمجید نمی شوند؛ متأسفانه خیلی از افراد جامعه مربی ندارند.

 

کارشناس رسانه ملی با بیان این‌که بازی کردن، طبیعت سن بچه ها است، گفت: برخی بازی بچه ها را شیطنت محسوب می کنند، در صورتی که این حرکت، متناسب با سن کودک است؛ گاهی با نکُن نکُن های خود نسبت به بچه ها سبب جلوگیری از رشد آنها می شویم.

 

حجت ­الاسلام مرادی درباره لزوم داشتن اخلاق کریمانه نسبت به دیگران خاطرنشان کرد: متأسفانه دولت ها از دولت قبل از خود تعریف نمی کنند، می ترسند که با تعریف کردن از دولت قبل، محبوبیت خود را از دست بدهند؛ باید کریمانه از یکدیگر تعریف کنیم.

 

وی با تأکید بر داشتن اخلاق کریمانه اظهار داشت: برخی جهت گیری شان تخریب رویکرد دین است و هدفشان درگیری کردن مردم با ارزش ها و عقایدشان است و این اهانت ها موافق با کرامت نیست؛ باید در دایره دوستانمان افراد با کرامت داشته باشیم؛ این که کمی بیش از حد تعیین شده به راننده تاکسی داده شود، اخلاقی کریمانه است؛ غیر کریمانه آن این است که بر سر قیمت معین شده دعوا صورت بگیرد.

 

کارشناس رسانه ملی تصریح کرد: انسان های حقیر کسانی هستند که بگویند باید دیگران به ما کمک کنند؛ انسان پست فقط از غذا خوردن لذت می برند، در حالی که باید از طعام دادن لذت ببرند؛ اهل بیت(ع) از هر چیزی که داشتند به نیازمند عطا می کردند؛ منت گذاشتن اجر کار را باطل می کند؛ اگر مردی بگوید پول ندارد، بی عفت است و باید با سیلی صورت خود را سرخ نگه دارد./822/پ202/ی

ارسال نظرات