۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۴۲۹۹۲۴
رییس جمهور در نشست با خبرگاران:

حل معضل بیکاری بدون یک حرکت بزرگ ممکن نیست

رییس جمهور با اشاره به وحدت و هماهنگی خوب میان مسئولان، مقامات فرهنگی، حوزه علمیه و علما و روحانیون استان آذربایجان غربی گفت: شاهد وحدت و انسجام مثال‌زدنی در استان آذربایجان غربی هستیم.
نشست خبری رییس جمهور در ارومیه نشست خبری رییس جمهور در ارومیه نشست خبری رییس جمهور در ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه و در پایان سفر دو روزه خود به استان آذربایجان غربی در نشستی با خبرنگاران گفت: آذربایجان غربی به لحاظ ظرفیت های کشاورزی و همجواری با سه کشور همسایه ، موقعیت استراتژیک و اهمیت بالایی دارد که در این سفر در رابطه با  احیا و فعال کردن مرزها بحث شد.

 

دکتر روحانی با اشاره به اینکه اتصال ارومیه به راه آهن سراسری در دستور کار دولت است، گفت: در این سفر 49 طرح با اعتبار 949 میلیارد تومان مدنظر قرار دادیم که همه این طرح‌ها در سال جاری و سال آینده اجرایی و عملیاتی می شود .

 

رییس جمهوری در ادامه با اشاره به وحدت و هماهنگی خوب میان مسئولان، مقامات فرهنگی، حوزه علمیه و علما و روحانیون استان آذربایجان غربی گفت: در این استان شیعه، سنی، کرد، آشوری و ارمنی همه در کنار هم به عنوان فرزندان ایران سربلند و زیر خیمه جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنند و شاهد یک وحدت و انسجام مثال‌زدنی در استان آذربایجان غربی هستیم.

 

دکتر روحانی همچنین به وضعیت دریاچه ارومیه اشاره کرد واظهارداشت: با طرح ها و برنامه هایی که دولت یازدهم از ابتدای فعالیتش برای مساله احیاء دریاچه ارومیه در دستور کار قرار داد، امروز وضعیت این دریاچه تثبیت شده و تراز آب دریاچه امسال نسبت به سال 92 بالاتر است.

 

رییس جمهوری تصریح کرد: همیشه علاقه مند بودیم در منطقه غرب کشور شاهد اجرای طرح های بزرگ و پیشرفته صنعتی باشیم که امروز با افتتاح مجتمع پتروشیمی مهاباد، گامی در این راستا برداشته شد و همه مناطق غرب کشور و کردنشین در مسیر این خط تولیدی هستند و امیدوارم هر چه سریع تر دولت موفق شود بخشهای پایین دستی این مجتمع را نیز راه اندازی کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به اهمیت آبیاری اراضی کشاورزی کشور به شیوه مدرن آبیاری گفت: این یکی از راه‌حل‌های اساسی برای مقابله با معضل کمبود آب در این منطقه و در کل کشور است و براین اساس قرار است 56 هزار هکتار از اراضی کشاورزی، تحت پوشش آبیاری مدرن قرار بگیرد.

 

رییس جمهوری در ادامه و در پاسخ به اولین سوال درباره صادرات محصولات کشاورزی و معدنی اظهار داشت: مبنای بر این است که صادرات را به شکلهای مختلف تشویق و حمایت کنیم. بحث بازاریابی و بسته بندی، مسایل گمرکی و حمایت‌ها و هم چنین بیمه‌هایی که باید برای برخی موارد صادرات اعمال شود، مدنظر است.

 

وی گفت: یکی از دستاوردهای دولت یازدهم این بود که سال گذشته برای نخستین سال صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفت.

 

رییس جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه های دولت برای ایجاد رونق و کاهش فقر و بیکاری تصریح کرد: بسیاری از مراکز و بنگاه‌های تولیدی ما 100 درصد فعال نیستند و برخی هم تعطیل شده اند. امسال حدود 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای راه‌اندازی و فعالسازی حدود 7 هزار واحد در نظر گرفته شده است و در پایان سال آماری خوبی را به مردم ارایه خواهیم داد.

 

رییس جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه های دولت برای احیا و بهره برداری از منابع دریاچه ارومیه گفت: باید از منابع دریاچه ارومیه با رعایت نکات زیست محیطی استفاده و بهره‌برداری شود ، دستور داده ام طرحی برای این منظور آماده و اجرا شود.

 

رییس جمهوری در پاسخ به سوال بعدی درباره ظرفیت های گردشگری استان اظهار داشت: دریاچه ارومیه باید احیاء شود که باعث جذب گردشگری سلامت خواهد شد و ما باید گردشگرهای داخلی را جذب کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی امنیت، مردم میهمان‌دوست استان، وحدت و هماهنگی مسالمت آمیز مردم آذربایجان غربی،  راه آهن ، توسعه فرودگاه و احداث هتل را از عوامل مؤثر در جذب گردشگر خواند و گفت: بخشی از این موضوعات در دستور کار دولت قرار دارد که امیدواریم زیمنه ساز جذب گردشگران داخلی و خارجی به استان شود.

 

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه بدون یک حرکت بزرگ حل معضل بیکاری دشوار است، گفت: سالانه حدود یک میلیون نفر وارد بازار کار می‌شوند. 4 الی 5 میلیون نفر هم از قبل بیکار داشتیم و ما باید سالانه بیش از یک میلیون اشتغال ایجاد کنیم. در طول 10 سال گذشته اشتغال خالص ما خیلی پایین و نزدیک صفر بوده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی اظهارداشت: اشتغال خالص را باید به یک میلیون شغل در سال برسانیم. یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال، تقویت صنعت گردشگری است. امیدواریم در این استان و سایر مناطق کشور در این زمینه پیشرفت‌های لازم حاصل شود.

 

گفتنی است، رییس جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه از روز گذشته در بیست و هشتمین سفر استانی کاروان تدبیر و امید به آذربایجان غربی سفر کرده بودند و امروز ارومیه را به مقصد تهران ترک کردند./936/پ202/ج

ارسال نظرات