۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۴۲۹۸۷۰
وکیلان مدافع دبیرکل الوفاق مطرح کردند؛

محکومیت شیخ علی سلمان بر اساس گزارش مأمور وزارت کشور/ خودداری دادگاه از شنیدن فایل های صوتی این روحانی

وکیلان مدافع دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی بحرین تأکید کردند که حکم علیه شیخ علی سلمان تنها بر اساس گزارش مأمور وزارت کشور و بدون شنیدن فایل های صوتی این روحانی بحرینی صادر شده است.
علی سلمان وکیلان مدافع شیخ علی سلمان


به گزارش خبرگزاری رسا، اعضای هیأت دفاع از شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین پس از اعلام افزایش حکم این روحانی به 9 سال حبس از سوی دادگاه تجدیدنظر، در نشست خبری حضور یافته و به سوالات خبرنگاران در این زمینه پاسخ دادند.

 

حسن رضی از اعضای هیأت در باره این حکم گفت: شیخ علی سلمان همواره بر مسالمت آمیز بودن اعتراضات تأکید داشت و سخنان ایشان چنان روشن بود که نیازی به تفسیر ندارد. وی همواره درباره حرمت خون و تأکید بر مسالمت آمیز بودن جنبش سخن می گفت و معلوم نیست اتهام تحریک به خشونت با استفاده از وسایل نامشروع از کجا آمده است؟

 

لبخند شیخ علی سلمان پس از شنیدن حکم

 

وی با اشاره به آرامش و لبخند شیخ علی سلمان پس از صدور این حکم افزود: با این وجود نسبت به این حکم ظالمانه به شدت معترضیم. امیدواریم این حکم سبب برافروخته شدن جامعه و مردم نشود. کمترین چیزی که می توان گفت این است که این حکم کاملا شگفت انگیز و هراس آور است و انتظار چنین حکم سنگینی را نداشتیم.

 

خانم جلیله السید نیز این حکم را عامل گسترش ناامیدی برای بهبود وضعیت حقوقی جامعه توصیف کرد و اظهار داشت: تلاش برای جنایتکار نشان دادن شیخ علی سلمان کاملا ناکام بوده و هیچ کس نمی تواند این مساله را بپذیرد. حتی کشورهای حامی آل خلیفه نظیر آمریکا نیز نسبت به بازداشت شیخ علی سلمان اعتراض کرده بود.

 

وی خاطر نشان ساخت: رخدادهای دادگاه چنین وانمود می شد که شیخ علی سلمان با استفاده از وکیلان به دفاع از خود می پرداخت اما واقعیت این است که نه شیخ علی سلمان و نه وکیلان مدافع وی حق اعتراض چندانی نداشتند و شیخ تنها حق 3 یا 4 دقیقه سخن گفتن بود.

 

السید با اشاره به تناقض گزارش وزارت کشور درباره سخنان شیخ علی سلمان با فایل های صوتی ضبط شده از این این سخنرانی ها گفت: شیخ علی سلمان نه تنها بر مطالبات مسالمت آمیز تأکید داشت بلکه ده ها بار نسبت به خشونت و دور شدن از روند مسالمت آمیز هشدار داده است و هیچگاه سخنی درباره خشونت و تهدید از وی موجود نیست.

 

دادگاه کاملا سیاسی بود

 

این وکیل مدافع ادامه داد: این دادگاه از اصول عادلانه کاملا به دور بود چرا که معانی روشن را برعکس کرده و اعتراض جامعه بین المللی نیز مؤید این مساله به شمار می آید. شیخ علی سلمان نیز همانند سایر مردم دارای دیدگاه سیاسی است و از برخی سیاست ها نظیر اعطای تابعیت به بیگانگان برای برهم زدن بافت جامعه انتقاد دارد اما هیچگاه توهین و تعرض به دیگران از وی سرنزده است.

 

وی محاکمه دبیرکل الوفاق را کاملا سیاسی خواند و تصریح کرد: نادیده گرفتن اعتراض شیخ سلمان به گزارش مامور وزارت کشور و عدم اجازه به وکیلان مدافع برای پرس و جو از این مأمور، خودداری دادگاه از شنیدن فایل های صوتی سخنرانی شیخ علی سلمان، عدم مجوز تماس دبیرکل الوفاق با وکیلان مدافع و تغییر 6 باره هیأت دادگاه در طول 8 جلسه تجدیدنظر از حقایقی است که در رسانه ها موجود است و نظام توانایی انکار آنها را ندارد.

 

السید این دادگاه را به دور از ساده ترین شرایط بین المللی محاکمه عادلانه توصیف کرد و اظهار داشت: شیخ علی سلمان به دلیل بیان دیدگاه خود محاکمه و حبس شده و دفاع از ایشان را وظیفه خود در دفاع از حقوق بشر می دانیم./980/ب901/د

ارسال نظرات