۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۴۲۹۴۷۷

اعترافات ديرهنگام امريكا درباره تروريسم سعودي

روزنامه امريكايي نيويورك تايمز در سرمقاله خود به اقدامات سعودي‌ها در گسترش تروريسم در جهان اشاره و عنوان كرد كه تروريسم امروز، حاصل بذري‌ است كه سعودي‌ها كاشته‌اند.
 تروریسم

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، روزنامه امريكايي نيويورك تايمز در سرمقاله خود به اقدامات سعودي‌ها در گسترش تروريسم در جهان اشاره و عنوان كرد كه تروريسم امروز، حاصل بذري‌ است كه سعودي‌ها كاشته‌اند. همزمان نوام چامسكي، انديشمند برجسته امريكايي هم وهابيت سعودي را عامل تروريسم خواند. اعترافات ديرهنگامي كه همزمان شده است با اقدام ديرهنگام ديگر امريكا در توقف صدور بمب‌هاي خوشه‌اي از سوي امريكا به عربستان البته بعد از اينكه هزاران يمني با اين گونه بمب‌ها به خاك و خون كشيده شده‌اند.

 

روزنامه امريكايي نيويورك‌تايمز در سرمقاله خود به اقدامات سعودي‌ها در گسترش تروريسم در جهان اشاره كرد و نوشت: عربستان سال‌هاست كه سياستمداران امريكايي را نااميد كرده است و با‌وجود آنكه ظاهراً يك همپيمان مهم براي امريكا است و با سلاح‌ها و كمك‌هاي امريكا از دشمنان خود در امان است، اما ميليون‌ها دلار صرف تقويت وهابيت‌ كرده است.  طبق اين گزارش، وهابيت در واقع منبع الهام هواپيماربايان حادثه تروريستي 11سپتامبر شد و هم‌اكنون نيز «داعش» را تحريك مي‌كند.  نيويورك‌تايمز ادامه داد، جديدترين فصل در اين تاريخچه طولاني و غم‌انگيز شامل «كوزوو»ي كوچك مي‌شود. اين كشور با جمعيت تنها 8/1 ميليون نفري، در مقايسه با كشورهاي ديگر تعداد جوانان بيشتري را براي مبارزه و كشته شدن به عراق و سوريه فرستاده است. 

 

اين گزارش سپس نوشت، همانطور كه جزئيات اين مسئله در مقاله اخير نيويورك‌تايمز نوشته شده است، كوزوو به اين دليل در چنين جايگاه امروزي قرار گرفته است كه عربستان سعودي و ديگر كشورهاي حوزه خليج‌فارس، سال‌ها صرف گسترش و تأمين بودجه شبكه‌اي از امام‌ جماعت، مساجد و انجمن‌هاي محرمانه در اين كشور كرده‌اند.  فاتوس ماكولي، رئيس پليس مبارزه با تروريسم كوزوو به نيويورك‌تايمز گفته بود: «موضوع اينجاست كه آنها از متفكراني حمايت مي‌كنند كه به اسم حفاظت از اسلام، خشونت و جهاد را تقويت مي‌كنند.»  در سرمقاله نيويورك‌تايمز تصريح شده است كه امريكا و ناتو در سال 2008، بودجه زيادي را براي كمك به كوزوو هزينه كردند تا بتواند استقلال خود را از صربستان به دست آورد و دموكراسي را برقرار كند. عربستان سعودي از كوزوو به‌عنوان زمين پرورش افراط‌گرايان استفاده كرده است و اجازه داده كه نهادها يا شهروندان سعودي از اين كشور به‌عنوان يك زمين پرورش افراط‌گرايي استفاده كنند و اين مسئله يادآور رفتار متناقض و حتي دوگانه شركاي امريكا در خليج‌فارس است و نشان مي‌دهد كه به چه دليل روابط واشنگتن با اين كشورها تا حد زيادي دچار مشكل شده است.  به نوشته نيويورك تايمز، هنوز مشخص نيست كه به چه دليل دولت كوزوو، امريكا و مقامات سازمان ملل زودتر اقدامي را در اين زمينه صورت ندادند. شايد امريكايي‌ها به اشتباه فرض كرده‌اند كه احتمالاً جامعه مذهبي ميانه‌رو كوزوو مي‌تواند از رشد افراط‌گرايي در اين كشور جلوگيري كند.  بر اساس اين گزارش، حملات 11 سپتامبر، خيلي با سرعت خطرات را روشن كرد. چندين سازمان سعودي در كوزوو تعطيل شد و دولت عربستان كه ظاهراً كمك خود را به كوزوو كاهش داده است، هم‌اكنون كنترل شديدي بر مؤسسات خيريه، مساجد و آموزش‌هاي ديني و مذهبي خود دارد. با اين حال، كويت، قطر و امارات متحده عربي بودجه افراط‌گرايان در كوزوو را افزايش داده‌اند.

 

عربستان كانون افراط‌گرايي است

نوام چامسكي، انديشمند معروف امريكايي در يك گفت‌وگوي تلويزيوني امريكا از عربستان سعودي به عنوان مركز افراط‌گرايي در جهان ياد كرده و اظهار داشته بود كه اين كشور به حمايت از جنگ در سوريه و يمن ادامه مي‌دهد.  چامسكي در اين گفت‌وگو تصريح كرده بود كه عربستان نه تنها از تروريست‌ها حمايت مي‌كند، بلكه مساجد، روحانيون، مدارس و حوزه‌هاي ديني آنها اين ديدگاه‌هاي افراطي را در تمام مناطق تحت نفوذ عربستان گسترش مي‌دهند.  وي در گفت‌وگو با مهر در خصوص شواهد و قرائني كه مطابق آن عربستان مركز افراط‌گرايي در جهان است، گفت: در خصوص اين موضوع شواهد زيادي وجود دارد.  استاد دانشگاه MIT افزود: ادبيات گسترده‌اي درباره تلاش‌هاي عربستان در خصوص گسترش و اشاعه دكترين وهابيت- سلفي وجود دارد.  وي تأكيد كرد: عربستان به گروه‌هاي تروريستي كمك مالي مي‌كند و در اين خصوص ادبيات فراوان و گسترده‌اي وجود دارد. 

 

چامسكي در خصوص اين موضوع كه چه نسبتي ميان افراط‌گرايي كه عربستان طلايه‌دار آن است با ايدئولوژي وهابيت وجود دارد نيز تصريح كرد:  اساساً اينكه عربستان مركز افراط‌گرايي است با ايدئولوژي وهابيت ارتباط دارد.  بنيانگذار زبانشناسي مدرن افزود: در واقع اين ايدئولوژي باعث شده تا عربستان مركز افراط‌گرايي در جهان باشد.  چامسكي در خصوص اينكه چرا با وجود اينكه عربستان مركز افراط‌گرايي در جهان است ولي كشورهاي غربي و از جمله امريكا كه مدعي حفاظت از ارزش‌هاي ليبرال چه در درون مرزهاي سرزميني خود و چه بيرون آن هستند از اين كشور حمايت مي‌كنند، گفت: دليل حمايت كشورهاي غربي و امريكا از عربستان اين است كه اساساً ادعاي حفاظت از ارزش‌هاي ليبرال توسط اين كشورها يك رياكاري و فريب است.

 

توقف ارسال بمب‌هاي خوشه‌اي

در حالي كه امريكا همواره از تجاوز نظامي ائتلاف عربستان سعودي در حمله به يمن حمايت كرده، حالا خبر رسيده كه واشنگتن درصدد توقف ارسال بمب‌هاي خوشه‌اي به رياض است. پايگاه فارين پاليسي در خبري اختصاصي گزارش داده است كه «كاخ سفيد انتقال بمب‌هاي خوشه‌اي به عربستان سعودي را متوقف مي‌كند.»  در گزارش اين خبرگزاري آمده است: «جنگ هوايي رياض به يمن، صدها غيرنظامي را كشته و زخمي كرده است. سرانجام واشنگتن در حال تلاش براي توقف كشتار است. مقامات امريكايي به فارين پاليسي گفتند كه كاخ سفيد كه از افزايش رو به گسترش تلفات دچار رنجش شده، بي سر و صدا انتقال بمب‌هاي خوشه‌اي به عربستان سعودي را متوقف كرده است.» 

 

در ادامه گزارش اين پايگاه مي‌خوانيم: ‌«اين اولين اقدام عيني امريكا براي نشان دادن ناخوشايندي خود از كمپين بمباران و حملات عربستان سعودي بوده است؛‌ حملاتي كه فعالان حقوق بشر مي‌گويند صدها كشته و زخمي از غيرنظاميان برجاي گذاشت كه بسياري از آنها كودكان هستند.»  فارين پاليسي در اين گزارش به كمك‌هاي همه‌جانبه امريكا از عربستان سعودي در حمله به يمن اشاره كرده و فروش تسليحات، آموزش‌هاي نظامي، ارائه اطلاعات و همچنين فروش سلاح‌هاي ممنوعه بمب‌هاي خوشه‌اي را از جمله اين حمايت‌ها برمي‌شمارد.

 

اعدام در عربستان عادي شده است

عفو بين‌الملل اعلام كرد كه عربستان سعودي از ابتداي سال جاري ميلادي تاكنون حكم اعدام را عليه دست كم 94 تن اجرا كرده است. اين آمار بيشتر از آمار اعدام در سال گذشته ميلادي بود.  به گفته عفو بين‌الملل اگر روند اعدام‌ها به همين صورت ادامه داشته باشد، عربستان در رأس كشورهايي خواهد بود كه حكم اعدام را اجرا مي‌كند و طي شش ماهه اول سال جاري ميلادي بيش از 100 تن را اعدام مي‌كند.  معاون مدير عفو بين‌الملل در امور خاورميانه و شمال آفريقا اعلام كرد كه اعدام‌ها در عربستان از دو سال پيش افزايش داشته است. به دنبال محاكمه‌هاي ناعادلانه‌اي كه نقض آشكار قوانين حقوق بشري محسوب مي‌شود اعدام يك شخص در عرسبتان به مسئله‌اي روتين و عادي تبديل شده است./998/102/ب3

 

منبع: روزنامه کیهان

ارسال نظرات