۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۴۲۸۹۸۱
مدیر مدرسه علمیه معصومیه بوشهر مطرح کرد؛

اصول اقتصادی بیان شده در قرآن رمز موفقیت در مدیریت اقتصادی

مدیر مدرسه علمیه معصومیه بوشهر گفت: به‌طورکلی در بحث اقتصاد، اصولی مانند اعتدال و پرهیز از اسراف، تأمین حقوق نیازمندان، اصل عدالت، کار، گردش ثروت و مالکیت خصوصی و عمومی، 6 اصل اقتصادی است که خداوند در قرآن کریم به آن پرداخته است.
اقتصاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، فاطمه یوسفی مدیر مدرسه علمیه معصومیه بوشهر، پیش از ظهر امروز در جمع خواهران عضو کانون شیفتگان حضرت قائم(عج)، با اشاره به اهمیت اقتصاد در قرآن کریم، گفت: هر رزق مادی و معنوی که نصیب ما انسان‌ها می‌شود، از ناحیه خدا و امام زمان(عج) است.

 

وی بابیان معانی واژه اقتصاد، افزود: اقتصاد در لغت به معنای میانه‌روی و همان پشتکاری است که انسان به کار می‌برد تا به هدف برسد و درواقع به معنای اقدام و عمل هم هست.

 

6 اصل اقتصادی در قرآن

مدیر مدرسه علمیه معصومیه بوشهر با تأکید بر شعار سال یعنی اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، تصریح کرد: به‌طورکلی در بحث اقتصاد، اصولی مانند اعتدال و پرهیز از اسراف، تأمین حقوق نیازمندان، اصل عدالت، کار، گردش ثروت و مالکیت خصوصی و عمومی، 6 اصل اقتصادی است که خداوند در قرآن کریم به آن پرداخته است.

 

یوسفی اظهار داشت: آیه 41 سوره انعام، اسراف کردن را مذموم دانسته و می‌فرماید وقتی درخت‌هایتان به ثمر نشست، از آن بخورید و میوه‌های رسیده آن را استفاده کنید که برای درمان مفید است.

 

وی در ادامه افزود: همچنین می‌فرماید میوه‌ها را به‌یک‌باره و شبانه نچینید و در روز این کار را انجام دهید که دیگران نیز از زیبایی آن لذت ببرند و آن‌ها را به‌عنوان هدیه ببخشید و در بخشیدن هم اسراف نکنید که عقوبت الهی را در پی دارد.

 

مدیر مدرسه علمیه معصومیه بوشهر با اشاره به اصل تأمین حقوق نیازمندان، گفت: خداوند در آیه 60 سوره توبه می‌فرماید در مال تو یک سهم از نیازمندان است که باید آن را با راستی و محبت، صدقه بدهی و بخشیدن تو باید همراه با رضایت باشد.

 

یوسفی پرداخت مهریه را، یکی دیگر از مباحث اقتصادی مورد تأکید قرآن عنوان کرد و اظهار داشت: خداوند به مردان سفارش کرده است که مهریه خانم‌ها را از روی عشق و در حد توان به مقدار زیاد بدهند و از مال خود برای مهربانی قلب‌ها هزینه کنند.

 

وی افزود: پرداخت مهریه آن‌قدر جدی و مهم است که اگر مردی بمیرد، افزون بر ارث، مهریه زن بر ذمه آن مرد است که اول‌ازهمه باید پرداخت شود و اگر قبل از عقد، مرد قصد دادن مهریه را نداشته باشد، عقد باطل است.

 

مدیر مدرسه علمیه معصومیه بوشهر به بیان چند مورد از اصل عدالت پرداخت و گوشزد کرد: طبق آیات قرآن، ثروت نباید فقط در دست یک عده محصور بماند و فرصت کار و درآمدزایی باید برای همه مردم فراهم باشد و خداوند در آیه 279 سوره بقره، مخالفت خود را حتی با یک روز تعطیلی، اعلام کرده است.

 

یوسفی بابیان اهمیت کار و تلاش برای کسب روزی، ابراز داشت: در آیه ۱۰ سوره جمعه می‌خوانیم که خداوند فرموده رزق شما را در آسمان و زمین گذاشتیم، پس دنبالش بروید؛ این یعنی بدون کار و تلاش، هیچ رزقی به هیچ جامعه و فردی حتی پیغمبر خدا، داده نمی‌شود.

 

در حکومت اسلامی، هیچ روزی برای تولید اقتصادی تعطیل نیست

وی ادامه داد: در حکومت اسلامی، حتی یک روز تعطیل هم برای تولید اقتصادی نداریم و حتی روز جمعه بعد از اقتدای نماز، باید سریع به دنبال کار برویم.

 

مدیر مدرسه علمیه معصومیه بوشهر خاطرنشان کرد: بعضی‌ها دوست دارند همیشه مال دیگران را ارزان بخرند، اما خودشان در مقابل دیگران برعکس هستند و می‌خواهند مال خود را گران بفروشند، اما خداوند این نوع تجارت را نمی‌پسندد و می‌فرماید نه به دیگران ظلم کن و نه اجازه بده در حق تو ظلم کنند.

 

وی در ادامه به اصل گردش ثروت اشاره کرد و گفت: بر اساس آیات 7 سوره حشر و 34 سوره توبه، ثروت نباید یکجا ثابت بماند.

 

این استاد و مدیر مدرسه علمیه، با استناد به آیات ۲۷ سوره بقره، ۱۸۸ سوره نساء و ۱ سوره انفال، اصل مالکیت خصوصی و عمومی را نیز دارای اهمیت برشمرد و در ادامه تأکید کرد: در کل اگر کسی بخواهد به موضوعات اقتصادی اعم از خرد و کلان بپردازد، باید این 6 اصل را رعایت کند.

 

کارشناسان اقتصادی در قرآن

یوسفی با اشاره به اینکه رسالت همه انبیای الهی، بعد از توحید، سامان‌دهی امور اقتصادی بوده است، یادآور شد: حضرت یوسف و قارون، دو فردی هستند که در قرآن به‌عنوان کارشناس اقتصادی معرفی‌شده‌اند و در آیه 55 سوره یوسف، می‌خوانیم که این پیامبر خدا، به دلیل تقواپیشگی، امانت‌داری و  بهره‌مندی از علم اقتصاد، مسؤول خزانه‌داری مصر شد.

 

مدیر مدرسه علمیه معصومیه بوشهر، با اشاره به اینکه یاران امام زمان، افزون بر تقوا مداری، اهل ورع نیز هستند، تصریح کرد: کسی که علم اقتصادی دارد، باید امانت‌دار هم باشد و اگر نمی‌تواند امانت‌داری کند، نباید پولی را قبول کند.

 

وی ابراز داشت: با توجه به آیات 76 و 77 سوره قصص، قطع ارتباط با خدا و ثروت‌اندوزی همراه با فساد، 2 عاملی است که سبب می‌شود علم دانشمندان مفید واقع نشود.

 

یوسفی در ادامه افزود: اگر ثروتمندان، علما و دانشمندان، ارتباطشان با خدا قطع شود، در هر زمینه‌ای، هر دانشمندی، آن علمش وبال گردنش می‌شود و موفق نمی‌شود قارون هم ادعای علم اقتصادی داشت، اما چون ارتباط با خدا نداشت و این علم الهی نبود، موفق نشد.

 

مدیر مدرسه علمیه معصومیه بوشهر تأکید کرد: کسی که می‌خواهد کار اقتصادی کند و مسؤول اقتصادی باشد، باید برنامه‌ریزی کند، ناظر مستقیم بر برنامه‌های خود باشد و همچنین مدیریت بحران داشته باشد.

 

رمز موفقیت در مدیریت بحران اقتصادی

وی گفت: بر اساس آیات 24 سوره توبه و 20 سوره حشر، اعتماد به رزاقیت خدا، تکیه به نیروی جوان و کارآمد، قطع کردن امید از دشمن و همچنین قطع کردن ریشه بی‌بندوباری و اسراف، رموز موفقیت در مدیریت بحران و اقتصاد مقاومتی است.

 

یوسفی اذعان کرد: بی‌شک خداوند به وعده‌هایش عمل خواهد کرد، به شرطی که ما به قدرت خود اعتماد و در این راه استقامت و تلاش و کارکنیم و در این صورت است که خداوند ما را بر منافقین پیروز می‌کند.

 

این استاد و مدیر مدرسه علمیه در ادامه ابراز داشت: خدا در قرآن می‌فرماید نظام سرمایه‌داری غیردینی، چون مبتنی بر سلطه استعمارگران و مبتنی بر ریا و کفر و ستم است، محکوم‌به نابودی است.

 

وی تأکید کرد: امروز، تنها راه‌حلی که ما برای عبور از بحران و تنگناهای اقتصادی داریم، این است که مسؤولان ما به خود بیایند، شعار رهبری را در حد یک وظیفه و برنامه دنبال کنند و مردم نیز با صرفه‌جویی، استقامت و صبر، به کمک مسؤولان بیایند تا بتوانیم این گردنه را به‌سلامت پشت سر بگذاریم./202/846/ب1

ارسال نظرات