۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۴۲۸۰۷۴

تشریح پشت پرده ترور «مصطفی بدرالدین» از سوی منابع لبنانی

منابع لبنانی با افشای عملیات دقیق حزب‌الله پشت خطوط جبهة النصره در حلب و اسارت دو افسر اطلاعاتی آمریکایی و فرانسوی، زوایای پنهان عملیات ترور شهید «بدرالدین» را تشریح کردند.
تشییع شهید حزب الله

به گزارش خبرگزاری رسا، «ماجده الحاج» روزنامه‌نگار لبنانی در گزارشی به نقل از منابع مطلع امنیتی مدعی شد که حزب‌الله در استان حلب سوریه، سه عنصر که دو تن آنان افسران آمریکایی و فرانسوی هستند، به اسارت گرفته است.

 

الحاج درباره جدیدترین تحولات میدانی شهر «حلب» و ریف آن در گزارشش که در پایگاه خبری لبنانی «الثبات» منتشر شد، به این مطلب اشاره کرد و به تشریح عملیات دقیق و کیفی حزب الله لبنان در پشت خطوط درگیری گروه تروریستی تکفیری «جبهه النصره» و حقایق نهفته در پس «کاروان» حزب الله پرداخت که منابع خبری مدعی حمله اسرائیل به آن شدند.

 

الحاج در گزارش خود می‌نویسد: سقوط منطقه «خان طومان» در ریف حلب برخلاف آنچه رسانه‌های صهیونیستی و مرتجع شیوخ عرب خلیج فارس آن را به تصویر کشیدند، رخداد میدانی غافلگیر کننده‌ای نبود که دمشق را به لرزه درآورد، آن هم در مقایسه با آنچه آمریکا به کمک عربستان و ترکیه در چارچوب نقشه «ب» برای سوریه تدارک دیده بود.

 

بر اساس این نقشه هدف اصلی حمله گسترده ائتلاف تروریستی «جیش الفتح» به سرکردگی «جبهه النصره» به خان طومان، تصرف پایگاه‌های ارتش سوریه و نیروهای متحد آن در امتداد جبهه‌های حلب و ریف‌های آن بود و از 2 ماه قبل حدودا هم‌زمان با برقراری آتش‌بس توافقی بین مسکو و واشنگتن در سوریه، برنامه ریزی برای این حمله آغاز و مقرر شده بود، آمریکا، ترکیه، عربستان و رژیم صهیونیستی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از جیش الفتح حمایت لجستیکی و نظامی به عمل آورده و ضریب موفقیت عملیات را به بالاترین حد برسانند.

 

خان طومان اگرچه در این عملیات سقوط کرد و ارتش سوریه و متحدان آن شماری از نیروهای خود را از دست دادند، اما اهداف مشخص شده در آن به طور کامل محقق نشد.

 

اسارت دو افسر آمریکایی و فرانسوی

 

چند روز پس از آن، خبرگزاری‌ها از شهادت «مصطفی بدر الدین»، فرمانده نظامی ارشد حزب الله طی یک عملیات تروریستی در دمشق خبر دادند، اما بین این دو رخداد، خبری امنیتی قابل توجهی نیز منتشر شد که عنوان می‌کرد: «جنگنده‌های اسرائیلی یک کاروان حامل سلاح و مهمات حزب الله را که از سوریه به سمت لبنان در حرکت بود، هدف گرفتند»، خبری که هم از طرف حزب الله و هم تل‌آویو تکذیب شد.

 

الثبات افزود: البته حمله به دست جنگنده‌های صهیونیستی صورت گرفته بود، اما توضیحی درباره هدف این حمله داده نشد و این حمله مسکوت ماند تا اینکه پنج‌شنبه (19 می) یک منبع مطبوعاتی در بیروت با استناد به اطلاعات امنیتی که «موثق» عنوان شده، از حقیقت این عملیات پرده برداشت.

 

این منبع آگاه مطبوعاتی لبنانی تصریح کرد: طی عملیات امنیتی پیچیده و دقیق نیروهای ویژه حزب الله در یکی از مناطق تحت تصرف جبهه النصره در حلب، این نیروها موفق شدند، یک فرمانده ارشد میدانی معارضان سوریه وابسته به ریاض و 2 افسر اطلاعاتی آمریکایی و فرانسوی وابسته به اتاق عملیات مشترک تازه تاسیس جیش الفتح در حلب، را به اسارت بگیرند.

 

منبع مذکور توضیح داد: این اتاق عملیات مشترک به این جهت ایجاد شده بود تا افسران اطلاعاتی فرانسوی و آمریکایی و سعودی از آنجا به صورت مستقیم حملات تروریستی از پیش برنامه ریزی شده جیش الفتح در محورهای عملیاتی حلب و ریف‌های آن، از جمله خان طومان را اداره و هدایت کنند.

 

تلاش آمریکا برای کشتن اسرا قبل از ورود به لبنان

 

اطلاعات به دست آمده از این عملیات، نشان می‌دهد، عملیات مذکور حزب الله به عملیات پیچیده این حزب در ماه مارس 2014 شبیه است که طی آن رزمندگان مقاومت با نفوذ به عمق مناطق تحت سیطره گروه‌های مسلح تروریستی در منطقه «القلمون» 5 نفر از فرماندهان متخصص بمبگذاری وابسته به این گروه‌ها را که عامل ارسال خودروهای بمبگذاری شده از مسیر عرسال به «ضاحیه» در جنوب بیروت شمرده می‌شدند، از پای درآوردند.

 

طبق گزارش ماجده الحاج، به هر ترتیب پس از اسارت افسران فرانسوی و آمریکایی و یکی از فرماندهان ارشد میدانی معارضان ریاض در عملیات اخیر، سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا پیش‌بینی کردند که اسرا به لبنان منتقل خواهند شد، لذا برای خروج از وضعیت پیش آمده، واشنگتن تل‌آویو را به یاری طلبید و این احتمال مطرح است که آمریکا از ارتش اسرائیل خواسته با حمله به کاروان انتقال اسرا، آنها را پیش از رسیدن به مناطق تحت نفوذ حزب الله تصفیه کند.

 

بنابراین اطلاعات موجود تاکید می‌کند، حمله جنگنده‌های صهیونیستی علیه کاروان خودروهای در حرکت در مناطق مرزی لبنان و سوریه به این جهت صورت گرفت، چون سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل تصور می‌کردند، این کاروان حامل اسرا باشد تا مدتی بعد آشکار شود که این کاروان مختص انتقال عناصر مسلح سوری و لبنانی بین دو کشور بود و در حمله جنگنده‌های صهیونیستی سه نفر از آنها کشته شدند که دو نفر از کشته‌ها از اهالی شهرک «سعد نایل»، در بقاع لبنان بودند.

 

عملیات، پاسخ به عملیات خان طومان بود

 

ماجده الحاج در ادامه این گزارش تصریح می‌کند که منابع مطبوعاتی در تهران، عملیات امنیتی حزب الله در عمق مناطق تحت تصرف جبهه النصره در حلب پاسخی به سقوط خان طومان و هدف گرفته شدن گروه مستشاران نظامی ایران در این منطقه بود که از سوی هواپیماهای آمریکایی برخاسته از پایگاه نظامی «اینجرلیک» ترکیه و نه گروه‌های مسلح مورد حمله قرار گرفته و به شهادت رسیدند و حمله به اتاق عملیات آنها براساس اطلاعات امنیتی جمع‌آوری شده از سوی رژیم صهیونیستی صورت گرفت و هدف اصلی در آن، سردار قاسم سلیمانی بود.

 

در این راستا، منابع آگاه از رایزنی‌های فشرده در حال انجام بین تهران و مسکو سخن می‌گویند و اینکه طی این تماس‌ها مسکو پیام تهران به واشنگتن با این مضمون که «پیام رسید .. و پاسخ جمهوری اسلامی به اینجا ختم نمی‌شود» را به آمریکایی‌ها رسانده است.

 

پس از آن، عملیات اطلاعاتی گسترده‌ای در پاسخ به عملیات حزب الله آغاز شد، عملیاتی که هدفی بسیار سخت به نام «مصطفی بدرالدین» برای آن مشخص شده بود، هدفی که سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی اسرائیل سال‌ها در تعقیب وی بودند.

 

هدف مورد نظر محقق شد و حزب الله مستقیما رژیم صهیونیستی را به دست داشتن در عملیات ترور متهم نکرد، بلکه انگشت اتهام خود را به سمت گروه‌های تروریستی تکفیری در مناطق نزدیک به حمله نشانه گرفت و این موضوعی قابل هضم برای محافل صهیونیستی در تل‌آویو نبود، لذا آن را تاکتیک حزب الله در حمله به هدف مورد نظر آتی خود ارزیابی کردند.

 

ترور شهید بدرالدین به وسیله تیم ویژه النصره انجام شد

 

اطلاعات موجود تاکید می‌کند که ترور شهید بدرالدین به واسطه عملیات اطلاعاتی بسیار گسترده‌ای انجام شد که سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا و اسرائیل با پشتیباتی سعودی‌ها برای آن برنامه ریزی کرده بودند و از سوی گروه ویژه «جبهه النصره» که از سال 2012 به دست افسران دایره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل آموزش دیده بودند، اجرا شد.

 

هدف عملیات‌های تروریستی این گروه ویژه النصره، منحصرا فرماندهان و رهبران ارشد حزب الله در سوریه است و لازم به توضیح نیست که دایره اطلاعاتی و امنیتی حزب الله نام و نشان و تابعیت عاملان این عملیات را در اختیار دارد./847/ب904/د

ارسال نظرات