۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
کد خبر: ۴۲۷۱۷۹
حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد مطرح کرد؛

اصلاح الگوی مصرف و قناعت دو رکن اقتصاد مقاومتی

استاد حوزه علمیه قم اصلاح الگوی مصرف و قناعت پیشگی را از ارکان اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: دنیا و ثروت نه تنها انسان را از مَحبت به خانواده و فرزندان غافل می‌کند بلکه انسان را از بندگی خدا در مسیر ارتداد و مخالفت با خدا قرار می‌دهد.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه قم، بعد از ظهر دوشنبه در برنامه سمت خدا از شبکه سه سیما با اشاره به اینکه بهترین دعای رسول خدا(ص) برای محبان ایشان این بود که «خداوندا به شیعیان و محبان ما روزی و رزقی در حد گذران زندگی عطاکن»، گفت: در مقابل نفرین حضرت رسول(ص) به دشمنان اهل بیت و شیعیانشان این بود که «خداوندا به دشمنان ما رزقی و روزی فراوان و ثروت کثیر اعطا کن».

 

وی افزود: دلیل این دعای حضرت رسول (ص) این بود که همواره به صحابه می‌فرمودند ثروت فراوان برای انسان مشغله زیاد ایجاد کرده و موجب دنیا زدگی می‌شود و متأسفانه ایشان می‌فرمودند که کسانی که ثروت فراوان به دست می‌آورند از آن جایی که نمی‌توانند نظارت دقیقی بر حلال و حرام آن داشته باشند از عبادت و بندگی خدا غافل می شود.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در همین مورد روایتی وجود دارد که بیان می‌کند روزی یکی از صحابه نزد رسول خدا(ص) رسید و از حضرت خواست که برایش دعا کنند تا ثروتمند شود که حضرت رسول(ص) در مقابل به او توصیه کردند که قناعت پیشه کرده و به دنبال ثروت نباشد اما از آن جایی که این مرد تأکید زیادی بر کسب ثروت داشت حضرت برای او دعا فرمودند و ثروت زیادی به دست آورد.

 

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد اظهار کرد: بعد از اینکه این مرد ثروت زیادی به دست آورد فرصت نداشت که برای نماز به مسجد برود به و به مرور زمان نماز جمعه را هم ترک کرد و پس از آنکه در قرآن آیه خمس نازل شد وقتی دستور رسول خدا(ص) مبنی بر زکات به او رسید سرپیچی کرد و گفت که زکات چیزی خوبی نیست و به این علت به خاطر سرپیچی از فرمان رسول الله(ص) دچار ارتداد شد.

 

وی با بیان اینکه متأسفانه امروز عده زیادی از افراد هستند که با وجود داشتن حقوق و ثروت چند میلیونی حتی از رسیدگی به خانه و خانواده خود غافل شده اند، تصریح کرد: دنیا و ثروت انسان را نه تنها از مَحبت به خانواده و فرزندان غافل می‌کند بلکه انسان را از بندگی خدا در مسیر ارتداد و مخالفت با خدا دور می کند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انسان باید به کمک قناعت و رزق در حد گذران زندگی به جنگ با حرص و طمع برود، افزود: قناعت انسان را عزتمند کرده و حرص انسان را مجبور می‌کند که برای خواهش‌های نفسانی دست نیاز پیش هر کسی دراز کند.

 

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با تأکید بر اینکه در جامعه ثروتمندان نباید با رخ کشیدن ثروت خود و مسؤولان با گرفتن حقوق چند میلیونی موجب رنجش خاطر فقرا و نیازمندان شوند، گفت: در یک جا ثروت عظیم جمع نمی‌شود مگر اینکه حق ضعیف و مظلومی پایمال شود و باید در گرفتن حقوق میان اقشار مختلف مردم اعتدال وجود داشته باشد.

 

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه ثروتمندان جامعه نه تنها موجب چشم و هم چشمی شده‌اند بلکه زمینه ترویج سنت غلط و غیر اسلامی تجمل گرایی را در جامعه فراهم کرده اند، گفت: این افراد به علت بنیان‌گذاری یک سنت غلط در روز قیامت مورد تنبیه و مجازات قرار خواهند گرفت.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه متأسفانه ایران در زمینه مصرف لوازم آرایشی و کالاهای لوکس در جهان به رتبه های اول نزدیک شده است، افزود: متأسفانه آرایش برای نامحرم و وسایل لوکس موجب زحمات مردم شده و عده زیادی به خاطر همین تجملات بی‌فایده در زندان به سر می برند.

 

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با اشاره به اینکه مخارج زیاد زندگی و ازدواج موجب شده که نسل جوان از ازدواج روی برگردان شده و فسادهای اخلاقی در جامعه زیاد شود، یادآور شد: در کشوری مانند فرانسه مردم در مراسم ازدواج از لباس‌های مناسب‌تر خود استفاده کرده و برای مراسم عروسی خرج های بیهوده انجام نمی‌دهند در حالی که در کشور ما به عنوان یک کشور اسلامی به حدی تجملات و مخارج خرید عقد و عروسی و گذراندن وقت در بازار برای این کار زیاد شده که جوانان نمی‌توانند شیرینی ازدواج و همسر دار شدن را بچشند./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات