۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۴۲۴۸۲۳
آیت الله مکارم شیرازی:

حل مشکلات اقتصادی و بیکاری بدون اصلاح نظام بانکی ممکن نیست

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با ابراز تاسف از مشکلات عدیده نظام بانکی، حل مشکلات اقتصادی و بیکاری در کشور را در گرو اصلاح سیستم بانکی دانست و از طرحی که به همین منظور در دستور کار مجلس قرار گرفته اعلام حمایت کرد.
درس خارج آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی امروز چهارشنبه در آغاز درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، بر لزوم اصلاح سیستم بانکی تاکید کرد.

 

وی با اشاره به اهمیت بانکداری اسلامی، تصریح کرد: بانکداری از غرب به کشور ما آمده است، امروز نظام بانکی ما با مشکلات بسیاری مواجه است.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به طرحی که به همین منظور در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، ابراز امیدواری کرد که با همکاری همگان این طرح به نتیجه مطلوب برسد.

 

وی تصریح کرد: نظام اقتصادی هیچ کشوری بدون حل مشکلات بانکداری سامان پیدا نمی کند، اگر بخواهیم مسائل اقتصادی را حل کنیم بدون حل مسائل بانکی، این شدنی نیست.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از مطالبات بانک های ما از سرمایه داران کلان است، تسهیلات در اختیار گردن کلفت ها قرار می گیرد و واحدهای کوچک دادشان به جایی نمی رسد، نباید این طور باشد.

 

وی یادآورشد: باید نظام و سیستم بانکی در اختیار توده مردم باشد تا کار و تولید رونق گیرد.

 

این مرجع تقلید با تاکید بر این که مبارزه با بیکاری بدون اصلاح نظام بانکداری ممکن نیست، تصریح کرد: اگر نظام بانکی اصلاح نشود مشکلات بسیاری خواهیم داشت.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: متاسفانه خرابی کار یکی و دوتا نیست، امیدواریم صاحبان بانک ها، مجلس و دیگر دست اندرکاران برای اصلاح نظام بانکی همکاری کنند؛ طرحی که ریخته شده طرح خوبی است، بسیاری از مشکلات را حل می کند و اگر هم احتیاج به اصلاح دارد اصلاح کنند.

 

این مرجع تقلید گفت: درست نیست بانکداری ما بعد از سی و هشت سال از پیروزی انقلاب، هنوز اسلامی نشده باشد.

 

وی اظهار داشت: اگر مجلسیان بتوانند دست به دست هم بدهند و این مشکل را حل کنند، بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد؛ امیدواریم بتوانیم در مسیر خدمت به توده های مردم باشیم و مشکلات آنان را حل کنیم.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به کارمزدی که بانک ها در قبال تسهیلات قرض الحسنه می گیرند، گفت: ما گفتیم حداکثر چهار درصد اما متوجه شدیم که برخی بانک ها در هر سال چهار درصد می گیرند.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر بانکداری اصلاح شود تورم به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: جالب توجه این است که در حساب جاری مردم اموال سنگینی وجود دارد و بانکداران می توانند از آن استفاده کنند و به عنوان تسهیلات به مردم بدهند، یعنی پول مردم را به خود آنان دهند و سودی عاید آنان شود و یا این که در حساب های سپرده اموال زیادی است، ممکن است آنها سود بیست درصد به صاحبان سپرده به عنوان عقود شرعیه بدهند و خودشان 28 درصد و حتی اخیرا نقل کرده اند تا 35 درصد هم از مردم بگیرند؛‌این نظام عادلانه نیست باید اموال مردم در اختیار خودشان باشد و بانکداران هم بهره عادلانه ببرند.

 

وی گفت: امیدواریم هم دست به دست هم دهند و با لطف خدای متعال همه مشکلات نظام بانکداری حل شود.

 

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود با تبریک مبعث حضرت رسول(ص) گفت: مبعث حضرت رسول(ص) تحولی بزرگ در عالم بشریت ایجاد کرد.

 

وی با استناد به حدیثی شریف از آن حضرت به بیان نکات اخلاقی پرداخت و گفت: مبغوض ترین افراد نزد خدای متعال کسی است که ظاهر و باطن او با هم تفاوت داشته باشد و این همان چیزی است که منافق به آن اطلاق می شود.

 

این مرجع تقلید با بیان توصیه هایی خطاب به طلاب و فضلای حوزه تصریح کرد: ما که لباس مقدس روحانیت به تن داریم و سرباز حضرت ولیعصر(عج) هستیم، باید نحوه رفتارمان متفاوت از دیگران باشد، خدایی ناکرده رفتاری از ما سر نزند که موجب بد بینی مردم به اصل دین و مذهب شود.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآورشد: نظام ما نظامی اسلامی است؛ به همین دلیل باید بیش از پیش مراقب اعمال و رفتارمان باشیم./924/پ202/ج

ارسال نظرات