۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۴۲۴۸۰۸
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه:

مصرف کالای داخلی شرط عمده برای تحقق اقتصاد مقاومتی است

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه رسانه ملی را دارای وظیفه‌ای مهم در راستای اقتصاد مقاومتی ارزیابی کرد و گفت: این رسانه با کارشناسان مجرب باید مطالب را به صورت علمی به مردم آموزش دهد و مردم را در زمینه اقتصاد مقاومتی آگاه سازد علاوه بر این باید افشاگری قانونمند را در این زمینه شروع کند.
حجت الاسلام علي ذوعلم

حجت الاسلام علی ذوعلم عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، مصرف کالای خارجی را در کشور دارای جنبه‌های مختلفی توصیف کرد و گفت: یکی از دلایل مصرف ترجیح کالای خارجی به کالای ایرانی در کشور فرهنگی است؛ این فرهنگ چند سده قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور نهادینه شده است؛ در این فرهنگ کشورهای غربی قدرتمند معرفی می‌شد و این قاعده شکل گرفته است که کالای خارجی بهتر از کالای داخلی است که این انگاره ذهنی جامعه باید اصلاح شود.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه دومین جنبه مواجهه ترجیح مصرف کالای خارجی را کیفیت کالا عنوان کرد و ابراز داشت: در بسیاری از موارد کیفیت کالای خارجی از کالای داخلی بیشتر است و از سوی دیگر با دوام‌تر هستند؛ البته این دلیل معقولی برای گرایش جامعه نسبت به کالای خارجی است.

 

حجت الاسلام ذوعلم قدرت وارد کنندگان را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: بسیاری از وارد کنندگان با سرمایه‌های هنگفتی که در اختیار دارند و سود سرشاری که از واردات کالاهای خارجی به کشور می‌برند به سختی از ورود این کالاها دست می‌کشند هر چند در مجموعه دستگاه دولتی کشور هم برخورد قاطعی با این وارد کننده‌ها صورت نگرفته است.

 

وی با تأکید بر ضرورت توجه به موارد سه‌گانه یاد شده تصریح کرد: در سال‌های اخیر جامعه به ضرورت مصرف کالای داخلی آگاه شده است اما در بعد کیفیت تولیدات داخلی باید کارهایی صورت گیرد، رهبر معظم انقلاب هم بر این مسأله تأکید داشتند و در دیدار کارگران به دقت عمل و فرهنگ کار، تأکید کردند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه افزود: در بخش سوم یعنی برخورد با وارد کنندگان، دستگاه‌های قضایی و سیاستگذاری باید با برخوردی شفاف و در عین حال قاطع ورود پیدا کنند، بخش عمده‌ای از دستیابی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ترجیح مصرف داخلی و جلوگیری از مصرف کالای خارجی است.

 

حجت الاسلام ذوعلم با اشاره به اهمیت رسانه ملی اظهار داشت: رسانه ملی نباید در حد شعار به این مقوله بپردازد، بلکه باید به مباحث فنی و کارشناسی مسأله ورود پیدا کند و با استفاده از کارشناسان متخصص تبلیغات خود را در زمینه ترغیب مصرف کنندگان به مصرف کالاهای داخلی به وسیله تعریف از کیفیت و قیمت کالای داخلی انجام دهد.

 

وی در تبیین وظایف رسانه ملی ادامه داد: رسانه ملی باید مدیران بخش‌های مختلف را وارد این عرصه کند و با با یک مطالبه‌گری جامع در بخش مقابله با طیف‌ها و باندهایی که شکل گرفته‌اند باید به تبیین و افشاگری بپردازد؛ در این راستا کسانی که فقط به منافع مالی خود فکر می‌کنند، با توصیه و نصیحت به این روند مطلوب وارد نمی‌شوند، این وظیفه رسانه ملی است که در مسیر افشاگری‌های قانونمند گام بردارد.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه افزود: رسانه ملی باید مطالبه جامعه از دولت را به درستی مطرح و تبیین کند؛ در عین حال فرهنگ کالای داخلی را باید اشاعه داد و به این فکر بود که با خرید یک کالای خارجی فرصت اشتغال و درآمدزایی را از هموطن خود سلب کرده است.

 

حجت الاسلام ذوعلم گفت: در این زمینه تمام ایرانیان باید فراتر از نگاه سودجویانه صرف نگاه کنند؛ یک نگاه همیتی و ملی باید شکل بگیرد کما اینکه در برخی کشورها توانسته‌اند عرق ملی مصرف کالای داخلی را در هموطنان خود نهادینه کنند که اگر حتی با وجود کالای خارجی مرقوم به صرفه کالای داخلی کشور خود را مصرف می‌کنند.

 

وی در پایان تأکید کرد: فضا سازی درست باید در رسانه ملی به صورت علمی و کارشناسی انجام شود تا مردم با چشمانی باز و آگاه به صورت علمی در این زمینه گام بردارند و کشور در اقتصاد و رفاه پیشرفت کند./836/ت302/ج

ارسال نظرات