۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۴۲۴۷۴۴
از سوی مقام معظم رهبری انجام گرفت

اقدام و عمل برای کم کردن تعطیلات حوزه

امروز شاهد بودیم مقام معظم رهبری همزمان با سالروز شهادت موسی بن جعفر(ع) درس خارج خود را ادامه دادند و پس از درس نیز ذکر مصیبت مناسبی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد. این سیره حسنه می‌تواند سرلوحه عمل بقیه اساتید حوزه قرار گرفته و به جای تعطیل کردن دروس به نشانه «عزا»، اعلام همدردی، اعتراض، شادی و... درس خود را برگزار و نکات مدنظر را بیان کنند.
رهبر معظم انقلاب رهبر معظم انقلاب رهبر معظم انقلاب

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، تعطیل کردن دروس حوزه در مناسبت‌های مختلف مذهبی، ملی و... در طول سالیان متمادی که باعث افزایش تعطیلات این نهاد بزرگ علمی و نتیجتا اعتراض مراجع عظام و اساتید و بزرگان حوزه شده، در حالی است که تعطیل کردن درس در چنین مناسبت‌هایی، مبنای قطعی و غیرقابل عدولی ندارد. بسیار دیده می‌شد که بزرگان ممحض در علم، در طول سال، تنها برخی روزها مانند عاشورا را تعطیل می‌‌کردند.

 

در این‌باره علامه حسن‌زاده آملی درباره استاد خود علامه طباطبایی نقل می‌کند: «در دوازده سالی که نجف بودم، به جز عاشورا، هیچ روزی درس را تعطیل نکردم. یک سال عاشورا درس را تعطیل نکرده بودم که به چشم درد شدیدی گرفـتار شدم! طوری که نزدیک بود کور شوم. از عظمت امام حسین علیه السلام ترسیدم و از آن پس تصمیم گرفـتم روز عاشورا را تعطیل کنم.» آیت‌الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه نیز می‌فرماید: «آیت‌الله العظمی گلپایگانی حتی در روز عید نوروز درس حوزه را تعطیل نمی‌کردند.»

 

غرض آن‌که تعطیل کردن یا نکردن دروس به دست خود بزرگان حوزه بوده، همچنان‌که چند سالی است حضرات آیات مکارم شیرازی، سبحانی و نوری همدانی در ایام نوروز غیر از چند روز نخست درس و بحث خود را ادامه می‌دهند، می‌توان اقدامات اساسی دیگری نیز در همین زمینه انجام داد.

 

 

همچنین مراجع تقلید درباره زیاد بودن تعطیلات انتقادهای فراوانی داشته‌اند. برای نمونه حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی می‌گوید: متاسفانه حوزه علمیه مقداری استقلالش را در مسائل تعطیلات از دست داده و تبعیت می‌کند. به طلبه‌های سطوح پایین اعلام کرده بودند که دروس حوزه از روز هشتم فروردین آغاز می‌شود اما نه استاد سر کلاس رفته و نه شاگرد؛ این برای حوزه یک خسارت به شمار می‌رود!

 

این مرجع تقلید می‌افزاید: حوزه باید برای پرورش طلاب و نخبگان و پاسخ گویی به شبهات تلاش کند و به همین منظور باید کرسی‌های درس خارج و غیره فعال باشد؛ اما با این گونه تعطیلات نمی‌توان پاسخگوی نیازها بود.

 

حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز در یکی از جلسات درس خارج خود اظهار می‌کند: فصل دهم از فصول دهگانه شرایع در مبحث تجارت مربوط به جریان سلف است و چون متاسفانه تعطیلی زیاد بود، رئوس مطالب را بازگو می کنیم. این مرجع تقلید نیز با انتقاد از تعطیلات 20 روز حوزه های علمیه خواستار برنامه ریزی جدی برای ساماندهی تعطیلات حوزه‌های علمیه شد.

 

 

حضرت آیت‌الله نوری همدانی در هنگام تدریس وقتی با اشکال بی‌مورد یکی از طلاب مواجه شد، پس از توضیحات لازم این جمله را به کنایه از تعطیلات زیاد حوزه مطرح کرد: چند روز مسافرت بودید فکرتان آمادگی حرف‌های حسابی را ندارد!

 

ولی نکته اصلی این است که امروز شاهد بودیم مقام معظم رهبری همزمان با سالروز شهادت موسی بن جعفر(ع) درس خارج خود را برگزار کردند و پس از درس نیز ذکر مصیبت مناسبی در حسینیه امام خمینی(ره) انجام شد. این سیره حسنه و اقدام با ارزش، می‌تواند سرلوحه عمل بقیه اساتید حوزه قرار گرفته و با الهام از این حرکت به جا و مؤثر، به جای تعطیل کردن دروس به نشانه عزا، اعلام همدردی، اعتراض، شادی و...، با برگزاری دروس و اعلام نکات مدنظر در کنار درس، از میزان تأثیرگذاری بیشتری برخوردار بوده و خواسته مراجع عظام و دلسوزان حوزه را نیز جامه عمل پوشاند./993/202/ر

ارسال نظرات