۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۴۲۳۷۰۱
استاد حوزه علمیه:

ملایمت و ملاطفت از ویژگی‌های رفتاری انسان مؤمن است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان مؤمن نرم و ملایم است به طوری که از شدت ملاطفت، دیگران تصور می‌کنند که او انسان احمقی است، گفت: از ویژگی‌های پسندیده انسان مؤمن این است که خود را با زیرکی به تجاهل و تغافل می‌زند تا دچار وسوسه‌های شیطان و آتش جهنم نشود.
شجاعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد شجاعی استاد حوزه علمیه قم، شامگاه پنجشنبه در کلاس درس اخلاق که در حسینیه اثنی عشری شهرری برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌ها و خصوصیات بهترین برادران انسان، گفت: امام حسن عسکری(ع) فرمودند بهترین برادر تو کسی است که گناه تو را فراموش کند و احسانی را که تو به او روا داشتی به یاد داشته باشد.

 

وی افزود: هدف از خلقت انسان رسیدن به کمال است زیرا انسان استعداد بی نهایتی برای تشبه به حق تعالی و تخلق به اخلاق الهی دارد و این تخلق سبب ایجاد قدرت در وجود انسان شده و او را در مسیر کسب کمال یاری می‌کند.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه قرب و کمال انسان بستگی به میزان اسمائی دارد که او از حضرت حق تعالی کسب می‌کند، بیان داشت: اسم در مبحث اسماء به معنای وجود کمال، داشتن صفت، قدرت و توانایی است و اطلاق اسم زمانی محقق می‌شود که ذات، صفتی را کسب ‌کند و الفاظ غفور، رحیم، مهربان و خوش اخلاق صفاتی هستند که به عنوان اسم الاسم بیان می‌شود اما خود اسم یعنی یک صفتی دارای ذاتی باشد به همین سبب زمانی که ما می‌گوییم خداوند رئوف است یعنی ذاتی که مهربان است.

 

وی افزود: زمانی که انسان صفت نیکو و پسندیده‌ای را کسب می‌کند به حق تعالی شبیه می‌شود و این امر سبب قرب انسان به الله است.

 

شجاعی ادامه داد: امام حسن عسکری(ع) فرمودند بهترین برادر تو کسی است که گناه تو را فراموش کند؛ این صفت از صفات الهی بوده و به معنای غفور است زیرا خداوند افزون بر اینکه انسان توبه کننده را سرزنش نمی‌کند بلکه گناهان او را نیز پاک می‌کند.

 

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: انسان‌ کمال یافته خطا و اشتباه دوستان را فراموش می‌کند اما انسان‌ زودرنج و حساس در برابر خطای دیگران ناراحت می‌شود، زودرنجی از صفات ناپسند است که در ذات اقدس الهی راه ندارد.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: انسان مؤمن نرم و ملایم است به طوری که از شدت ملاطفت، دیگران تصور می‌کنند که او انسان احمقی است در حالی که او با زیرکی خود را به تجاهل و تغافل می‌زند تا دچار وسوسه‌های شیطان و آتش جهنم نشود./202/813/ب1

ارسال نظرات