۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۴۲۲۶۹۴

کتاب التیام چاپ و روانه بازار شد

کتاب التیام؛ فرجام‌شناسی جریان‌های تاریخ از سوی انتشارات عهد مانا چاپ و روانه بازار شد.
کتاب التیام

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب التیام؛ فرجام‌شناسی جریان‌های تاریخ نوشته رضا مصطفوی از سوی انتشارات عهد مانا در بهار 1395 روانه بازار نشر شد.

 

این کتاب شامل 10 فصل با عناوینی همچون «پیشگفتار»، «پژوهش تاریخی»، «آفتاب و اشباح»، «هجرت و گسترش»، «کنعان و بنی‌اسحاق»، «عصیان»، «مکه و بنی‌اسماعیل»، «رویارویی دو جریان»، «فرجام‌شناسی حق و باطل» و «الحاق و التیام» است.

 

در قسمتی از فصل سوم این کتاب با عنوان آفتاب و اشباح می‌خوانیم: درگیری حق و باطل را اگر درست و اساسی بخوانیم و بشناسیم، در یک عبارت کوتاه خواهیم دید: هر کجا که حق به ظاهر شکست خورده است، گویا لشگری مجهز از سپاه سایه‌ها شکست خورده است!

 

یک تفاوت اساسی بین «حقیقت» و «واقعیت» در برداشت از واژگان قرانی وجود دارد. واقعیت همه آن چیزی است که وجود و جریان دارد؛ اعم از خوب و بد، زیبا و زشت، روا و ناروا. اما بخشی از واقعیت، یعنی قسمت خوب و زیبا و روا، حق و حقیقت خوانده می‌شود.

 

حق از منظر قرآن یک وجود و جریان بیش نیست؛ اما باطل دارای لایه‌ها و مراتب فراوان است. در قرآن واژه «نور» همان نور است و نه «انوار». نور دارای شدت و ضعف و مراتب متصل به هم است، چیزی به نام «نور» و «نورتر» وجود ندارد، اما واژه مقابل نور «ظلمت» در قرآن به شکل «ظلمات» آمده است. پس ظلمت دارای مراتب منفصل و گوناگون است که هر مرتبه می‌تواند مستقل و مجزا باشد.

 

نماد نور ایمان در قرآن، پیامبران الهی‌اند که یک خط مستمر و به هم پیوسته‌اند و هیچ فرقی بین دو تای آنان نیست و اگر مراتبی بین پیامبران لحاظ می‌شود به سبب درجات ایمان و دایره نبوت آنان است. اما در مقابل، باطل دارای شئون و شقوق متفاوت و متکثر و گاه متضاد است.به تعبیر قرآن: آنان که در برابر پیامبران صف می‌آرایند، انگیزه‌های متفاوت نفسانی به تعداد جمعیت خود دارند و مبدأ و مقصد آنان بسیار پراکنده و متشتت است.

 

در قسمت پایانی کتاب نیز در ذیل فصلی با عنوان الحاق و التیام آمده است: حضرت عجل الله تعالی فرجه در نخستین سخنرانی پس از ظهور می‌فرمایند: «...کسی که می‌خواهد موسی و یوشع را بنگرد، اینک منم موسی و یوشع؛ هر کس می‌خواهد عیسی و شمعون را بنگرد، این منم عیسی و شمعون...».

 

گویی اراده خداوند بر آن است که فرجام جهان را به دست مردی از نسل ابراهیم علیه‌السلام رقم زند که عصاره انبیاء و اولیای بنی‌اسرائیل و بنی‌اسماعیل باشد. این حجت تامه بالغه، دیگر بهانه‌ای در نخواستن و نپسندیدن برای پیروان ادیان ابراهیمی نخواهد داشت. او حجتی است که مسلمان و مسیحی و یهودی بهانه و مانعی برای ایمان به او نخواهند دید. هر چند بهانه نژاد و نسب نزد خدا پذیرفته نیست، اما همین مقدار دل‌مشغولی اصحاب مذاهب نیز با وجود مشترک وارث اوصیاء برطرف شده و این نهایت لطف خداوند به مؤمنان است.

 

کتاب التیام؛ فرجام‌شناسی جریان‌های تاریخ نوشته رضا مصطفوی با شمارگان 3000 نسخه و به قیمت 11000 تومان در 248 صفحه از سوی انتشارات عهد مانا در بهار 1395 چاپ و روانه بازار شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات