۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۳۲۵۹۰۳
حجت­الاسلام مرادی:

رضایت خدا را در تعریف و تکریم از افراد در نظر بگیریم

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رسانه ملی با بیان این­که در روایات اسلامی نیت در اعمال از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، گفت: در تعریف و تکریم افراد، حتی کسانی که خدا را قبول ندارند، باید رضایت خدا را در نظر گرفت.
حجت الاسلام شهاب مرادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت­الاسلام شهاب مرادی کارشناس رسانه ملی شب گذشته در برنامه آیینه­خانه که از شبکه دو سیما پخش شد، خاطرنشان کرد: وقتی که در جایی بنا بر تحقیر گذاشته بشود، هر چیزی بهانه می­شود؛ به عنوان مثال از نگاه برخی از افراد هر شهری قابل تحقیر و مسخره کردن است؛ همه مسائل برای انسان کریم ابزاری می­شود تا طرف خود را تکریم کند.

 

وی درباره اهمیت نیت اظهار داشت: در اسلام نیت افراد مهم است؛ همه ما باید به دنبال این باشیم که طرف مقابل خود را تکریم کنیم، اما این در صورتی است که به ما آموخته اند که آدم ها را خیلی تحویل نگیر؛ اینکه انسان خود را در برابر دیگران بگیرد و کار خود را پیش ببرد، خیری در آن نخواهد بود؛ کاری که برای خدا انجام شود، در آن خیر است.

 

کارشناس رسانه ملی به قضاوت نکردن درباره اعمال مردم پرداخت و تصریح کرد: واقعا گناه دیگران به ما ربطی ندارد؛ اینکه فردی با عمری طاعت یا اینکه کوله باری از گناه از دنیا برود، به ما ارتباطی ندارد، چرا که خدا اعمال او را محاسبه می کند، اما بسیاری از مردم دادستان هستند؛ قاضی و دادستان باید خیلی مهربان باشد اما ما مثل چهره های خبیث تاریخ، بی رحم و پیگیر با عدالتی هستیم که چشم خود را بسته و قضاوت می کنیم؛ ما انسان ها اینطور هستیم و فقط به دنبال محکوم کردن دیگران هستیم و قصد تحسین نداریم.

 

حجت­الاسلام مرادی با بیان اینکه باید تصمیم بگیریم رویکردمان را اصلاح کنیم، گفت: در تعریف و تکریم کردن افراد، حتی کسانی که خدا را قبول ندارند، بایستی رضایت خدا را در نظر بگیریم؛ غیبت کردن فردی شراب فروش گستاخ باید نیت الهی باشد و نباید نفسانی باشد.

 

وی نیت را اساس روابط انسان­ها خواند و یادآور شد: در نیت باید کسی را که در مقابل قرار دارد، مورد تکریم قرار گیرد؛ اساس همه روابط انسان­ها نیت آن ها است که آیا قصد تکریم یکدیگر را دارند یا می خواهند طرف مقابل را ناراحت کنند؛ میزان حال گیری افراد را در جامعه زیاد می بینیم و سبب اشاعه آن می­شود.

 

کارشناس رسانه ملی درباره بهرمندی حداکثری از زمان خاطرنشان کرد: ترس نتیجه خلأ احساس امنیت است؛ چرا والدین بر روی درس فرزندانشان فشار می­آورند؟ آیا نگران علم هستند؟ در جواب چنین والدینی باید گفت که آخرین کتابی که مطالعه کردی چه بوده است؟ اگر فردی که مدرک کارشناسی دارد، بتواند از 20 درصد اوقات تلف شده روز استفاده کند، می تواند در طی سه سال کارشناسی ارشد بگیرد که این ارتقاء مقطع تحصیلی به خاطر استفاده کردن از اوقات تلف شده روزانه او بوده است.

 

حجت­الاسلام مرادی به سرانه مطالعه مردم اشاره کرد و اظهار داشت: واقعیتی که در جامعه ما وجود دارد این است که بسیاری از والدین در طول روز شبکه های مجازی خود را کنترل می کنند و به تماشای تلویزیون می پردازند، اما کتاب مطالعه نمی­کنند و به دنبال فراگیری مطلب نیستند؛ می­توان والدینی را که فرزندان خود را در درس خواندن تحت فشار قرار می دهند، به این صورت تحلیل کرد که نگران موقعیت شغلی و آینده فرزندشان هستند، نه علم او.

 

وی تصریح کرد: نتیجه تحت فشار گذاشتن فرزندان، گذاشتن بچه در خانه و تهدید کردن و یا قطع کردن احساس امنیت از وجود فرزند خود می شود و این ریشه در نا امنی خودشان دارد./822/پ202/ی

ارسال نظرات