۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۳۲۵۲۷۹
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی:

تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه نیازمند فرهنگ سازی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به سبقه تجارت‌پیشگی در ایران و گسترش فرهنگ شهرنشینی بدون گسترش صنعت و فرهنگ تولید، گفت: باید این فرهنگ غلط از سوی رسانه‌ها و مسؤولان از بین برود تا فرهنگ اقتصاد مقاومتی جایگزین آن شود.
اقتصاد مقاومتي

حجت‌الاسلام غلامرضا پری‌زاد، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی به معنی یک کار درون‌زا است، اظهار داشت: این‌که خودمان روی پای خود بایستیم و نیازهای خود را در داخل تولید کنیم؛ هدف این است که تا جایی که ظرفیت داریم و با توجه به موانعی که از خارج وجود دارد روی پای خود بایستیم.

 

وی افزود: از نظر فرهنگی لازمه اقتصاد مقاومتی این است که این‌گونه رفتار را فرهنگ‌سازی کرده باشیم درحالی‌که به نظر می‌رسد فرهنگ ما ایرانی‌ها بیشتر به سمت تجارت پیشگی رفته است؛ ما در قدیم هم جاده ابریشم را داشته‌ایم و قبل از این‌که بخواهیم تولید کنیم کالاها را وارد می‌کردیم و مصرف می‌کردیم.

 

استاد جامعه‌شناسی مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به این‌که در گذشته تولیدات ایران بیشتر در بخش کشاورزی در روستاها بوده است، خاطرنشان کرد: این تولیدات هم به ‌اندازه رفع نیاز همان سال بود و تولید مازاد صورت نمی‌گرفت و این تولیدات هم به‌ صورت قضا و قدری بود و اگر باران نمی‌بارید برای نیاز همان سال هم با مشکل مواجه بوده‌اند.

 

وی با بیان این‌که توسعه در ایران با اجبار و بدون زیرساخت‌های تولیدی شکل گرفت، ابراز داشت: مشاغل شهرنشین‌ها در ایران بیشتر مشاغل بازاری و واسطه‌گری بوده است و از تولید خبری نبود و با گسترش شهرنشینی و مهاجرت مردم از روستا به شهر همان تولیدات اندک کشاورزی هم تقلیل یافت و نتیجه آن گسترش فرهنگ مصرف‌گرایی در جامعه ایرانی بود.

 

حجت‌الاسلام پری‌زاد اجرای اقتصاد مقاومتی در ایران را منوط به‌ جا افتادن فرهنگ اقتصاد مقاومتی که همان تولید و خودکفایی است دانست و افزود: این اتفاق با برنامه‌ریزی در سطح کلان و شعار دادن نمی‌افتد بلکه باید فرهنگ و تفکر و ارزش‌های جامعه عوض شود و این کار هم با یک کار عظیم رسانه‌ای و آموزشی از پایه باید انجام شود.

 

وی بابیان این‌که مسؤولان هم از همین مردم و با همین فرهنگ هستند، گفت: در خود مسؤولان کشور هم این اندیشه سوداگری وجود دارد و نگاهی به حفظ منصب و موقعیت خود نیز دارند و به همین خاطر نمی‌شود به این راحتی فرهنگ اقتصاد مقاومتی را در جامعه نهادینه کرد.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به ظرفیت‌های داخلی ایران برای برون‌رفت از وضعیت کنونی اقتصاد، اظهار داشت: جمعیت نخبگی کشور بسیار خوب است و افراد تحصیل‌کرده زیادی در ایران هستند و همچنین سابقه تمدنی ما نیز می‌تواند پشتوانه محکمی برای ما بشود و همچنین برخی ضرب‌المثل‌هایی از قبیل «نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود» نشان‌دهنده فرهنگ کار در جامعه بوده است و باید بر روی آن بیشتر تأکید شود.

 

وی رشد شرکت‌های هرمی در ایران را نشان‌دهنده میل مردم به کسب سرمایه بی‌زحمت دانست و خاطرنشان کرد: این فرهنگ با اقتصاد مقاومتی که ترویج فرهنگ کار و زحمت است در تضاد است و باید این موانع از طریق رسانه‌ها برطرف شود و با الگوسازی‌های مناسب و ارزش دادن به کار و طرد تجمل و مصرف‌گرایی در جامعه، فرهنگ اقتصاد مقاومتی را ترویج کنند.

 

حجت‌الاسلام پری‌زاد رسانه‌ها را در کنار دولت که مجری اقتصاد مقاومتی است از ارکان مهم این سیاست دانست و تصریح کرد: رسانه‌ها می‌توانند در عمومی کردن این فرهنگ و تغییر فرهنگ مصرف‌گرایی نقش مهمی ایفا کنند و با ترویج خرید کالاهای ساخت داخل که پایه اصلی رشد اقتصادی است به ترویج این فرهنگ بپردازند.

 

وی با اشاره به ضعف فرهنگی و عدم اندیشه رقابتی در میان تولیدکنندگان داخلی، گفت: نمی‌شود فقط به مردم فشار آورد که از کالای ساخت داخل حمایت کنید اما تولیدکنندگان به فکر ارتقای سطح کیفی محصولات خود نباشند؛ متأسفانه این یک فرهنگ شده که تنها یک کالایی به نام کالای ایرانی تولید شود و سودی به جیب تولیدکنندگان برود ولی رضایت مصرف‌کننده در نظر گرفته نمی‌شود که برمی‌گردد به رقابتی نبودن بازار و تبانی اصناف که به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود./843/302/ب2

ارسال نظرات