۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۳۲۴۶۲۷
اقتصاد مقاومتی از فرهنگ تا عمل(13)

توجه جدی دولت به تقویت زندگی روستایی

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی تربیتی حوزه علمیه خواهران بر ضرورت پیوند دانش و پژوهش در عرصه‌های تولید تأکید کرد و گفت: دولت تسهیلات لازم را برای زندگی در روستاها فراهم کند تا جوانان هم زندگی سالم و طبیعی و درآمد مناسبت‌تر داشته باشند و هم در مسیر خط تولید حرکت کنند.
رضا اسکندري

حجت‌الاسلام رضا اسکندری معاون فرهنگی تربیتی حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان این‌که فرهنگ اقتصاد مقاومتی در کشور ما در حد مطلوب وجود ندارد، اظهار داشت: تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند اقدامات زیرساختی فرهنگی است.

 

وی با اشاره به ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی، گفت: کشور ایران از جهت استعدادهای علمی، مادی، ذخایر و منابع غنی و تنوع زیست بوم و وسعت سرزمینی دارای امتیازات ویژه‌ای است که این ویژگی‌ها در کمتر کشوری به چشم می‌خورد.

 
معاون فرهنگی تربیتی حوزه علمیه خواهران در ادامه از این‌که نگاه عمیق به موضوعات اقتصادی نداریم و هنوز در بستر اقتصاد مقاومتی کارهای زیرساختی و اساسی به صورت فراگیر انجام نداده‌ایم ابراز تأسف کرد و ریشه آن را عدم شناخت عمیق و ضعف فرهنگی دانست.
 
توانمندی علمی در تولید صنعتی و کشاورزی
وی افزایش توانمندی علمی در تولید اعم از صنعت و کشاورزی را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: اگر بخواهیم از ظرفیت‌های فعلی کشور در حد مطلوب استفاده کنیم، پایه آن ارتباط جدی علم، دانش و تکنولوژی به عرصه‌های تولید صنعت و کشاورزی است که متأسفانه نه در دانشگاه‌ها و نه دیگر عرصه‌های تولید به این مورد توجه نمی‌شود.
 
حجت‌الاسلام اسکندری با بیان این‌که هنوز ارتباط تنگاتنگ بین خط تولید صنعت و کشاورزی با تولید علم، دانش و فناوری که محققان و پژوهشگران متولی آن هستند ایجاد نشده است، گفت: خروجی‌های صنعت و کشاورزی ما با استانداردهای جهانی هماهنگ نیست.
 
وی تصریح کرد: گر بخواهیم تولیدات خود را در سطح جهانی عرضه کنیم و حتی در داخل این تولیدها مورد استفاده مردم قرار گیرد باید پیوند دانش و فناوری با عرصه‌های صنعت و کشاورزی ایجاد شود تا با رسیدن به تولید کیفی، سود مادی قابل توجه نیز حاصل شود که با این ثمردهی مناسب، سرمایه‌گذاری در عرصه‌های صنعتی و کشاورزی نیز معنادار می‌شود.
 
این کارشناس حوزوی سرمایه‌گذاری را به جریان آب تشبیه کرد و گفت: باران به صورت طبیعی در بخشی از زمین و در مسیرهایی جاری می‌شود تا به رودخانه می‌رسد، سرمایه نیز این‌گونه است؛ اگر بستر سوددهی مناسب ایجاد شود سرمایه‌ها جریان پیدا می‌کند و سرمایه‌گذار سرمایه خود را در مسیر تولید هزینه می‌کند.
 
وی با تأکید مجدد بر ضرورت پیوند دانش و پژوهش با عرصه‌های تولید، ریشه عدم شناخت این باور را یک ضعف فرهنگی دانست و تصریح کرد:‌ متولیان نظام، تولیدکننده‌ها و کشاورزان باید به این دانش توجه ویژه کنند که اگر با رویکرد علمی و بهره‌گیری سرمایه‌های ملی متکی به دانش، فناوری و پویایی حرکت نکنیم، قطعا نتیجه‌ای از اقتصاد مقاومتی نخواهیم برد.
 
نظم فراگیر عامل موفقیت در اقتصاد مقاومتی
حجت‌الاسلام اسکندری در بخش دیگری از تحلیل خود در موضوع اقتصاد مقاومتی، یکی از رموز موفقیت کشورهای پیشرفته را نظم فراگیر عنوان کرد و گفت: هنوز در فرایند تولید به یک نظم فراگیر و یک تعریف جامع در عرصه‌های صنعتی و کشاورزی و نگاه آینده‌نگر، نرسیده‌ایم.
 
وی افزود: نباید به موضوع مهم اقتصاد مقاومتی به صورت مقطعی و کوتاه نگریست بلکه یک چشم‌انداز 10، بیست، سی‌، چهل و پنجاه ساله داشته باشیم تا با نگاه آینده‌نگر و نظم، گام به گام به اهداف خود در رشد تولید صنعتی و کشاورزی برسیم.
 
معاون فرهنگی تربیتی حوزه علمیه خواهران همچنین دقت در تولید و داشتن وجدان کاری را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در تولیدات اعم از تولید دانش تا تولیدات دیگر محصولات دچار یک بی‌دقتی هستیم که هر مقدار ظرافت دقت ما در این عرصه‌ها بالاتر برود طبیعتا در تولیدات به استانداردهای جهانی نزدیک خواهیم شد.
 
وی اظهار داشت: میزان کار مفید در کشور ایران بسیار پایین است، برخی تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که ساعت کار مفید نیروهای انسانی نزدیک به 10 تا 15 درصد است که این برای تولید صنعتی و کشاورزی بسیار آسیب‌زا است. وجدان کاری باید در حدی باشد که نیروی انسانی در ساعت کار، اکثر بهره‌برداری را از امکانات داشته باشد.
 
حجت‌الاسلام اسکندری بر ارتقای وجدان کاری و افزایش روحیه تلاش جهادگرانه در کشور تأکید کرد و افزود: اگر به موضوع با نگاه سودآوری فردی نگاه کردیم موفق نخواهیم شد؛ شرط رسیدن به نقطه مطلوب، تلاش بیشتر و ثمرات فردی کمتر است.
 
ضرورت ارتقای جایگاه جهانی ایران در تولیدات اقتصادی
این پژوهشگر حوزوی توجه به ارتقای جایگاه جهانی ایران در تولیدات اقتصادی را یک بحث مهم فرهنگی عنوان کرد و گفت: محصول صنعتی و کشاورزی تولید کشور نباید تنها مصرف داخلی داشته باشد بلکه این محصول در بازارهای جهانی به جایگاه مهم دست یابد.
 
 
وی شهرنشینی را یک آسیب جدی دانست و با بیان این‌که بیشتر مردم به شهرنشینی روی آورده‌اند و افزایش هزینه را به تولید و رشد کشاورزی ترجیح داده‌اند، از متولیان نظام خواست که برای توسعه امکانات شهری در روستاها سرمایه‌گذاری کرده و تسهیلات لازم را برای زندگی و بازگشت مردم به روستاها فراهم کنند.
 
حجت‌الاسلام اسکندری تقویت فرهنگ شهری در روستاها و تشویق و ترغیب جوانان به برگشت به روستاها سبب فراگیر شدن صنایع متوسط و کوچک خواند و تأکید کرد: دولت تسهیلات لازم را برای زندگی در روستاها فراهم کند تا جوانان هم زندگی سالم و طبیعی و درآمد مناسبت‌تر داشته باشند و هم در مسیر خط تولید حرکت کنند.
 
حرکت به سمت تولید با نگاه زیرساختی
وی در نظر گرفتن نیازهای جهانی و تولید براساس این نیازها را یک کار فرهنگی دانست و گفت: باید نیازهای جهانی را در نظر بگیریم؛ هوشمندانه بدانیم که امروزه در خط تولید صنعتی و کشاورزی به کدام یک از تولیدهای ما نیاز دارند که به خوبی تولید و بسته‌بندی کنیم و سازوکارهای صادرات جهانی آن را فراهم کنیم.
 
معاون فرهنگی تربیتی حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: دولت از طریق برداشتن موانع و فراهم کردن امکانات زیرساختی صادرات، امکان انتقال محصولات را از طریق دریا، راه‌آهن یا به صورت هوایی و توزیع این محصولات در سطح جهانی فراهم کند.
 
وی رعایت معیارهای معاملات شرعی در معاملات بین‌المللی را ضروری خواند و افزود: عدم رعایت این نکات صدمات سنگینی به ما زده است، تاجری که می‌خواهد محصولی را صادر کند، مراقب باشد که جنس غیر مرغوب را به جای جنس مرغوب ارائه ندهد.
 
حجت‌الاسلام اسکندری با بیان این‌که در مباحث صنعتی مانند تولید اتومبیل باید دانش تولید قطعات اتومبیل و آن تجهیزات زیرساختی را وارد کشور کنیم تا به خودکفایی برسیم، ابراز کرد: به جای این‌که تنها قطعات را وارد کشور کرده و به مونتاژ آن بپردازیم، به سمت تولید با نگاه زیرساختی حرکت کرده و دانش تجهیزات صنعتی را وارد کشور کنیم.
 
 
وی در پایان استفاده مناسب از فرصت‌ها، گسترش نقش آحاد مردم و فعالان اقتصادی در عرصه تولید، تقویت روحیه قناعت و استفاده صحیح از منابع، ذخایر و محصولات، مبارزه با مفاسد اقتصادی و شفاف‌سازی در حوزه‌های پولی تجاری را از شاخصه‌های موفقیت در اقتصاد مقاومتی خواند./920/ت301/س
ارسال نظرات