۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۳۲۴۰۳۹
اقتصاد مقاومتی از فرهنگ تا عمل(6)

کارکرد رسانه‌ها در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشکده صدا و سیمای قم، امیدآفرینی در جامعه، حفظ آرامش و امنیت روانی، تقویت انسجام ملی و ایجاد تحرک و نشاط اقتصادی در داخل را از وظایف اصلی رسانه‌ها برای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل عنوان کرد.
کمال اکبري

کمال اکبری عضو هیأت علمی دانشکده صدا و سیمای قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تبیین نقش و کارکرد رسانه‌ها در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل پرداخت و گفت: رسانه‌ها باید برای ارائه الگوی مناسب تولید و مصرف در جامعه تلاش کنند.

 

وی به نقش آموزش، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی رسانه‌ها اشاره و تصریح کرد: اطلاع‌رسانی مناسب رسانه‌ها در موضوع اقتصاد مقاومتی سبب می‌شود تا نخبگان علمی، فرهنگی و تولیدی به سمت خدمت‌رسانی بیشتر در این زمینه سوق پیدا کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان این‌که در شرایط حاضر، نخبگان حوزه و دانشگاه باید نقش خود را برای تحقق شعار سال به خوبی ایفا کنند، افزود: منابع انسانی یکی از داشته‌های بزرگ ما در اقتصاد مقاومتی است و در این عرصه، نخبگان مهم‌ترین عنصر هستند.

 

نقش رسانه‌ها در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی

اکبری هدایت و حمایت از نخبگان را برعهده رسانه‌ها دانست و تأکید کرد: رسانه‌ها می‌توانند با امیدآفرینی نسبت به جامعه، حفظ آرامش و امنیت روانی، تقویت انسجام ملی و ایجاد تحرک و نشاط اقتصادی در داخل نقش مهمی را در تحقق شعار سال ایفا کند.

 

وی اظهار داشت: وقتی امید به افزایش درآمد در جامعه وجود داشته باشد و رسانه این را نشان دهد، سرمایه‌گذار برای ورود به عرصه تولید دلگرم می‌شود و سرمایه‌ها از حوزه غیر مولد به سرمایه‌های مولد و خدمات رسان به مردم در حوزه‌های مختلف تولیدی تبدیل می‌شود.

 

رییس کمیسیون زیر ساخت‌های فرهنگی و پژوهشی بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: قطعا با اقتصاد درون‌زا اشتغال‌زایی به شدت افزایش پیدا می‌کند، اما اگر به درون‌زا بودن اقتصاد فکر نکنیم، با واردات بی‌رویه و بدون کارایی مناسب، بیکاری افزایش می‌یابد.

 

وی از رسانه‌ها خواست که کارکرد اقتصاد مقاومتی را برای مردم ملموس‌تر بیان کنند و گفت: دیگر زمان بیان تعاریف، مؤلفه‌ها و ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی گذشته است، رسانه‌ها از جمله تلویزیون با تصویر و ارائه آمار، موارد عینی و پیشرفت‌های حاصل شده در این زمینه را به مردم نشان دهند.

 

پایه اقتصاد مقاومتی بر محوریت فرهنگ استوار است

اکبری با بیان این‌که پایه اقتصاد مقاومتی بر محوریت فرهنگ استوار است، ابراز کرد: فرهنگ اقتصاد مقاومتی که یک ماهیت ضد استکباری دارد، یعنی ایستادگی در مقابل زورگویی‌های دشمنی که در حوزه‌های اقتصادی و دیگر حوزه‌ها با یک ملت و نظام در ستیز است.

 

وی تصریح کرد: مفهوم مقامت این نیست که درهای اقتصادی در حوزه‌های مختلف بسته شود و دیگر روابطی با کشورها نباشد، حتما اقتصاد حوزه بیرونی خود را در بر می‌گیرد، اما تکیه اساسی آن بر درون‌زا بودن است که در بیانات مقام معظم رهبری نیز بر آن تصریح شده است.

 

عضو هیأت علمی دانشکده صدا و سیمای قم گفت: شرط اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور آن است که پایه‌های این اقتصاد را مشخص و محوریت آن را بیان کنیم که اندیشمندان، حوزویان، دانشگاهیان و رسانه‌ها باید تبیین این موضوع بر عهده بگیرند.

 

ضرورت تقویت فرهنگ اقتصاد مقاومتی در جامعه

وی با بیان این‌که نظام امپریالیسم و سرمایه‌داری غرب با جدا کردن فرهنگ از اقتصاد، سیستم اقتصادی کشورها را دچار تغییر و همه را وابسته به خود کرده است، اظهار داشت: رویکرد اصلی اقتصاد مقاومتی دور شدن از وابستگی و تکیه بر داشته‌های درونی یک ملت است.

 

اکبری افزود: مقاومت اقتصادی بدون فرهنگ‌سازی و تقویت حوزه فرهنگ محقق نمی‌شود، از این‌رو بود که در دوران رژیم منحوس پهلوی که دشمن اهداف اقتصادی خود را بر فرهنگ استوار کرده بود، کشور ایران افزون بر وابستگی اقتصادی، وابستگی فرهنگی نیز داشت.

 

وی استفاده از همه ظرفیت‌های دولتی و مردمی را برای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل ضروری خواند و گفت: میزان و چیستی مصرف و تولید مایحتاج مورد نیاز باید شناسایی شود و در صورت تبادلات اقتصادی با دیگر کشورها، این امر از روی اختیار و نه اجبار صورت گیرد.

 

رییس کمیسیون زیر ساخت‌های فرهنگی و پژوهشی بنیاد ملی نخبگان در این زمینه، مدیریت، برنامه‌ریزی و حمایت از طرح‌های تولیدی و اقتصادی را بر عهده دولت دانست و نقش مردم را در مصرف صحیح، استفاده از کالاهای داخلی و جلوگیری از نیازهای کاذب، ارزیابی کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به رشد و تعالی کشور باید دست به دست هم دهیم و مردم، دولت، نخبگان، حوزویان و دانشگاهیان، کشور را در این مرحله به پیش ببرند که نقطه مطلوب برای حل مشکلات اقتصادی و اشتغال‌زایی، اقتصاد مقاومتی است./920/ت302/س

ارسال نظرات