۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۳۲۳۹۱۳
وزیر اقتصاد دوران دفاع مقدس:

نگاه اقتصاد مقاومتی به آینده و مطابق منافع ملی است

خبرگزاری رسا ـ ایروانی نگاه اقتصاد مقاومتی را به آینده، ایجابی و مطابق منافع ملی خواند و با اشاره به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی پس از برجام، گفت: باید مراقب باشیم که در شرایط وفور ارزی، دچار ریخت و پاش‌های بسیار نشویم و شاهد ورود و مصرف بالای کالاهای خارجی نباشیم.
دکتر محمد جواد ايرواني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدجواد ایروانی وزیر اسبق اقتصاد و دارایی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران به تبیین بایدها و نبایدهای شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل پرداخت و گفت: نگاه اقتصاد مقاومتی به آینده و مطابق منافع ملی است.
 
وی در ابتدای سخنان خود با بیان این‌که تئوری قدرت در روابط بین‌الملل دستورکار استکبار جهانی است، افزود: مستکبران همه کشورهای دیگر را استحاله و بعد آنها را حذف می‌کنند اما اگر نتوانستند یک کشور را استحاله و حذف کنند سیاست آنها سازگارسازی می‌شود نظیر آنچه درباره چین رخ داد.
 
وزیر اقتصاد دوران دفاع مقدس با بیان این‌که مبانی استکباری استعمار آن است که مسئولان را درباره رفتارهای ایذایی پشیمان می‌کند، با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: اقتصاد با پایداری انقلاب اسلامی رابطه قوی و وثیق دارد.
 
ایروانی در ادامه با تأکید بر این‌که اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد ریاضتی نظیر آنچه کشورهای دیگر با آن روبه‌رو هستند و سبب اوج بیکاری و کاهش آموزش شده است، نیست، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی سبب رشد پویا، مستمر و اشتغال‌زا می‌شود و از رشد اقتصاد نفتی ناپایدار و غیرمستمر جلوگیری می‌کند.
 
وی نگاه اقتصاد مقاومتی را به آینده، ایجابی و مطابق منافع ملی خواند و با اشاره به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی پس از برجام، تصریح کرد: در شرایطی که دچار وفور ارزی شده‌ایم ریخت و پاش‌ها بسیار شده و شاهد ورود و مصرف بالای کالاهای خارجی شده‌ایم، از این‌رو رهبر معظم انقلاب بر مدیریت منابع ارزی تأکید دارند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از مردمی کردن اقتصاد، در اختیار قراردادن منابع مالی برای رونق بخشیدن به بخش تولید، اقدام‌های عملی مشخص، دانش‌بنیان کردن اقتصاد، توجه به مناطق ویژه و رونق توریسم و گردشگری اقتصادی، توجه به تولید با نفی خام‌فروشی و رقابتی شدن بازار به عنوان ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی و پایدار کردن تولید نام برد.
 
ایروانی با بیان این‌که سیاست‌گذاری‌های مختلف نباید ناقض اقتصاد مقاومتی باشد بلکه باید مقوم تولید ملی باشند، اختلاس و فساد مالی را یک دید ضد اقتصاد مقاومتی و ضد انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که اعتقاد من به مبارزه با فساد مثل اعتقاد من به دین اسلام است.
 
وی به مسؤولان و اعضای کارگروه اقتصاد مقاومتی توصیه کرد: ‌نیاییم برنامه‌های ملی علیحده تعریف کنیم و بگوییم در قالب آن برنامه‌ها، برنامه‌های عملی تعریف شود بلکه باید توجه داشت که اقتصاد مقاومتی یک منظومه 24 بندی است که هر یک از این بندها باید دستور کار قرار گیرد.
 
وزیر اقتصاد دوران دفاع مقدس با تأکید بر اصلاح عملکرد سیستم بانکی، گفت: بانک‌ها باید منابع مالی خود را به کار بگیرند و آنچه را سود بردند توزیع کنند، قانون بانکداری بدون ربا می‌گوید که سود باید متناسب بازدهی اقتصادی باشد که بانک‌ها وام می‌دهند، بانک‌ها باید در خدمت اقتصاد باشند اما اقتصاد نباید تحت تأثیر بانک‌ها باشد.
 
وی بر پایین آوردن نرخ سود بانکی و الزامی کردن توزیع بخشی از تسهیلات برای تولید در بخش‌های مختلف تأکید کرد و افزود: در شرایط فعلی اگر صورت‌های مالی بانک‌ها اصلاح و بدهی‌ها بازپرداخت شود نه تنها به اقتصاد کمک نمی‌کند، بلکه جلوی رونق تولید را نیز می‌گیرد.
 
ایروانی در پایان با اشاره به نقش نهادهای عمومی و انقلاب اسلامی در اقتصاد مقاومتی، گفت: این نهادها با رونق کسب و کارهای کوچک در مناطق محروم و تأمین مالی و بیمه برای فعالیت‌های اقتصادی و تعریف فعالیت‌های اقتصادی خود در مناطق محروم می‌توانند به اقتصاد مقاومتی کمک کنند./920/پ202/ج
ارسال نظرات