۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۵
کد خبر: ۳۲۲۹۱۱
فرهنگ فاطمی(8)

پیروی از سیره حضرت زهرا راهگشای مشکلات بشر/ تربیت شدگان فاطمه نقشی ماندگار بر صفحه گیتی دارند

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد با اشاره به این که پیروی از سیره تربیتی حضرت زهرا(س) راهگشای مشکلات بشر است، گفت: حضرت صدیقه طاهره(س) با این که عمری کوتاه داشتند، اما فرزندانی تربیت کردند که نقشی ماندگار بر صفحه گیتی دارند و عالم طفیل وجود آن هاست.
پیروی از سیره حضرت زهرا راهگشای مشکلات بشر/ تربیت شدگان فاطمه نقشی ماندگار بر صفحه گیتی دارند

خانم التفاتی، معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، شیوه های تربیت فرزند حضرت زهرا(س) و نکات و پیام های آموزنده آن را تبیین کرد.

 

وی با تبریک فرا رسیدن تولد حضرت زهرا(س) و روز مادر به عظمت شخصیت ایشان اشاره کرد و گفت: حضرت زهرا(س) با اینکه عمر کوتاهی داشتند، اما آثار ایشان، زمین و آسمان را پوشش می دهد. آموزه های ناب تربیتی در سیره رفتاری حضرت زهرا(س) با فرزندانشان وجود دارد که مادران با پیروی از ایشان، تربیت فرزندان خود را بیمه می کنند.

 

التفاتی عنوان کرد: حضرت آیت الله خامنه ای درباره شخصیت حضرت زهرا(س) می فرمایند: «اگر شخصیت فاطمه زهرا(س) براى ذهن‌هاى ساده و چشم‌هاى نزدیک‏بین ما آشکار مى‏شد، ما هم تصدیق مى‏کردیم که فاطمه زهرا(س) سرور همه زنان عالم است؛ بانویى که در سنین کم و در عمر کوتاه، به مقامات معنوى و علمى و معرفتى و به مرتبه‏اى برسد که برابر مرتبه انبیا و اولیاست.»

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با بیان این که حضرت زهرا(س) الگویی فرا زمانی هستند و محدود به زمان خاصی نیستند، ابراز کرد: قلم از بیان حالات و صفات ایشان قاصر است.

 

این محقق و پژوهشگر حوزوی به سیره حضرت زهرا(س) در تربیت فرزند اشاره کرد و گفت: حضرت زهرا(س) از همان آغاز کودکی فرزندانش، عبادت خدای تعالی را در روح و روان آنها تثبیت کرد و خوی پرستش خدای یکتا را در فطرت لطیف آنها سرشت.

 

فرزندان حضرت زهرا(س) نقشی ماندگار بر صفحه گیتی دارند
التفاتی به تربیت اسلامی صدیقه طاهره(س) و تأثیر آن بر شکل گیری شخصیت والای فرزندانشان اشاره کرد و افزود: تربیت وقتی نشأت گرفته از منبعی مصون از خطا باشد قطعا تربیت مؤثر و ماندگاری خواهد شد. حضرت زهرا(س) چون خود در جایگاه مادری و ایفای نقش تربیتی، شخصیتی پرورش یافته و متکامل داشتند، توانستند فرزندانی تربیت کنند که نقش ماندگارشان تا ابد بر صفحه گیتی محفوظ خواهد ماند.

 

این استاد اخلاق مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد ابراز کرد: حضرت زهرا(س) با عنایت به اهمیت تربیت و تأثیر آن بر شکل گیری صحیح شخصیت فرزندان، تلاش کردند تا فرزندانشان بر مدار زندگی موحدانه رشد و نما پیدا کنند و زندگی فرزندانشان را بر محور قرآن بنا کنند.

 

این محقق و پژوهشگر حوزوی اظهار کرد: تا جایی که آیاتی از قرآن در شأن ایشان و خانواده ایشان نازل شد.  حضرت با ایثار سه وعده افطار خود و فرزندانشان افزون بر این که اهمیت ایثار و از خودگذشتگی  بیان کردند، با عمل خود، فرزندانشان را نیز با لذت و حقیقت این رفتار اخلاقی آشنا کردند. حضرت زهرا(س) همچنین با استناد به سیره منور نبوی و درس آموزی از محضر رسول الله(ص) توجهات ویژه ای را در ترببت فرزندان خود لحاظ می کردند.

 

وی با اشاره به این که حضرت زهرا(س) سنت های اسلامی را در تربیت فرزندان خود رعایت می کردند، افزود: گفتن اذان و اقامه در گوش نوزاد، گذاشتن نام نیکو بر فرزندان، عقیقه کردن و صدقه دادن سنت های اسلامی هستند که صدیقه طاهره(س) انجام دادند؛ در بحارالانوار آمده است که حضرت زهرا(س) روز هفتم، سر فرزندش را می تراشید و برابر وزن موهای او نقره صدقه می داد.

 

حضرت زهرا(س) با صفاتی نیکو فرزندان خود را صدا می زدند
این کارشناس مسائل تربیتی خطاب به مادران گفت: در تربیت کودک به اظهار علاقه و محبت نسبت به او توجه ویژه داشته باشید و هیچ گاه کودک خود را در حضور دیگران تحقیر و کوچک نکنید.

 

التفاتی با بیان این که حضرت زهرا(س) به فرزندان خود عزت نفس می دادند و آن ها را با صفات نیکو خطاب می کردند، ابراز کرد: «روزی پیامبر(ص)  به منزل حضرت زهرا (س) آمد و طلب بُرد یمانی را کرد. به دنبال آن امام حسن و امام حسین(ع) هم آمدند. حضرت زهرا(س) به آن دو خطاب کرد: «روشنی دیده ام ومیوه دلم».

 

وی گفت: نقش ماندگار تربیتی حضرت زهرا(س) گذشته از سعی تمام عیار خود صدیقه طاهره(س) به بهره مندی بی واسطه از محضر فیض رسول الله(ص) نیز بوده است. رفتارهای رسول خدا(ص) به عنوان آینه تمام نمای حق تعالی همواره پیش روی زهرای مرضیه(س) بوده است و ایشان با الگوگیری از عملکرد نبی مکرم اسلام(ص) توانستند فرزندانی را تربیت کنند که عالم طفیل وجود آنهاست.

 

حضرت زهرا(س) برای تقویت شخصیت و عزت نفس، با فرزندان خود همبازی می شدند
استاد اخلاق مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد با اشاره به این که حضرت زهرا(س) همبازی فرزندان خود بودند، ابراز داشت: «حضرت زهرا(س) با فرزندش امام حسن مجتبی بازی می کرد و او را بالا می انداخت و می فرمود: اِشبه اَباکَ یا حَسَن، وَ اخلَع عَن الحَقّ الرّسَن، وَاعبُد الهاً ذامِنَن، وَلا تَوال ذَاالاَحَن؛ حسن جان مانند پدرت باش. ریسمان ظلم را از گردن حق برکن. خدایی را بپرست که صاحب نعمت های متعدد است و با افراد دشمن و کینه توز دوستی مکن.»

 

التفاتی افزود: «صدیقه طاهره(س) وقتی با فرزندش حسین(ع) بازی می کرد، اینگونه می فرمود: «اَنتَ شَبیهٌ بِاَبی، لَستَ شَبیهً بعَلی؛ تو به پدر من شبیهی و به پدرت علی شباهت نداری. طبق همین نقل این بیت موجب خنده و تبسم علی(ع) می شد.»

 

این کارشناس مسائل تربیتی به ارزش و تاثیرگذاری بازی با کودک اشاره کرد و گفت: حضرت زهرا(س) از اهمیت بازی مطلع بودند. در عصر کنونی روان شناسان اهمیت بازی با کودک را یادآور می شوند و بجاست متذکر شویم، با وجود این که ظهور اسلام در حدود 1400 سال قبل بوده است، اما برنامه و روش ارائه شده از طرف اولیای دین، همیشه با انسان های هر تمدن و فرهنگی سازگار است.

 

التفاتی افزود: بازی با کودک استعداد و نیروی ابداع کودک را پرورش می دهند و همان گونه که صدیقه طاهره(س) در قالب بازی، شخصیت امام حسن و امام حسین(ع) را تقویت کردند، مادران نیز توجه داشته باشند که در قالب بازی، شخصیت و اعتماد به نفس فرزند خود را می توانند بالا ببرند.

 

تربیت صحیح و پرورش عالمانه فرزندان، اثری به وسعت هستی دارد
این محقق و پژوهشگر حوزوی به تأثیر تربیت صحیح اشاره کرد و گفت: تربیت صحیح و پرورش عالمانه فرزندان، اثری به وسعت هستی دارد. وقتی ما در روایاتمان داریم که اثر یک رفتار خوب تا ابد باقی است و موجب ثبت حسنه برای عامل آن می باشد و همچنین برای رفتارها و سنت های سوء.

 

وی ادامه داد: پس شایسته است که والدین توجه داشته باشند که ایفای صحیح نقش تربیتی منجر به ثبت آن در جریده عالم می شود و تا ابدالدهر باقی خواهد ماند. این مهم در لسان روایات بسیار مورد توجه است بارها و بارها با صیغه امر از والدین خواسته شده که «ادبوا اَولادکم.

 

التفاتی به اهمیت تربیت دوران کودکی اشاره کرد و افزود: پایه‌های یک شخصیت برخوردار از صلاح و سداد در کودکی و در دوران تربیت عام شکل می گیرد. هرچند ما قایل به تربیت در همه دوران عمر هستیم اما برخی از ویژگی های اساسی شخصیت در دوران کودکی و نوجوانی شکل گرفته و نهادینه می شود.

 

حضرت زهرا(س) عدالت را میان فرزندان خود رعایت می کردند
وی با خاطرنشان کردن این که حضرت زهرا(س) عدالت را میان فرزندان خود رعایت می کردند، عنوان کرد: «روزی دو فرزند دلبند فاطمه(ع)– حسن و حسین (ع)- در حضور پیامبرخدا(ص) کشتی گرفتند. در این میان فاطمه(ع) شنید که پدر بزرگوارش، امام حسن را به پیروزی بر امام حسین ترغیب می کند. حضرت زهرا(س) بر اساس روحیه دادگری عرض کرد: پدرجان! فرزند بزرگ را علیه فرزند کوچک تحریک می کنی؟ پیامبر(ص)  فرمود: دوستم جبرئیل، حسین را تشویق و تحریک می کند و من حسن را تشویق می نمایم.»

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد اظهار کرد: مادران نباید بگذارند زمینه بی عدالتی به وجود بیاید؛ چرا که تخم کینه به نحوی در فرزندان کاشته می شود و کودکان نسبت به هم در رقابت منفی قرار می گیرند.

 

این کارشناس مسائل تربیتی با خاطرنشان کردن این که دختر نبی مکرم اسلام(س) به علم آموزی فرزندان اهتمام ویژه ای داشتند، گفت: حضرت زهرا (س) فرزندانش را از همان آغاز کودکی به عبادت خدای متعال آموزش داد و آنها را برای کسب معارف دین تشویق می کرد. به عنوان مثال به فرزندش حسن(ع)که هفت ساله بود می‏فرمود: «به مسجد برو، آنچه را از پیامبر شنیدی فراگیر، نزد من بیا و برای من بازگو کن».

 

این استاد اخلاق مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد ابراز کرد: همچنین حضرت زینب(ع) که در دامان همان مادر تربیت شده است، به علوم قرآنی بسیار آشنا بود و به نوعی در این رشته استاد بود. هرگاه از پدر در تفسیر قرآن سؤالاتی می پرسید، حضرت علی(ع) به سختی تحت تاثیر هوش و ذکاوت درخشان حضرت زینب(س) قرار می گرفت.

 

مطالعه سیره اهل بیت(ع) کوتاه‌ترین راه برای رسیدن به تربیتی صحیح است
وی با اشاره به این که مادران نقش اساسی در تربیت فرزند دارند، افزود: اگر خواهان برخورداری از جامعه ای با افراد با شخصیت و دین محور هستیم می بایست به سراغ ارکان تربیت یعنی والدین و به ویژه مادران برویم. اگر مادران اهمیت نقش خود را در آینده جامعه بدانند قطعا با دقت ویژه ای به این مهم خواهند پرداخت.

 

التفاتی گفت: تنبیه بدنی فرزند، یکی از اشتباهات والدین است، در حالیکه روش ائمه معصومین(ع) بر این نبوده است که فرزندانشان را تنبیه بدنی کنند و موردی هم در دوران زندگی ایشان سراغ نداریم، چون ما از راه و روش تربیت والای اسلامی آشنا نیستیم، فکر می کنیم که زدن تنها راه تربیت فرزندان است.

 

این کارشناس مسائل تربیتی اظهار کرد: ما باید با ترییت صحیح آشنا شویم و مطالعه سیره ائمه معصومین(ع) کوتاه‌ترین راه برای رسیدن به تربیتی صحیح است، امام موسی بن جعفر (ع) به یکی از یاران خود که از دست فرزندش به ستوه آمده بود و از دست او شکایت می کرد فرمود: لَا تضربه وَ اهجره وَ لاتطل؛ او را کتک نزن، بلکه با او قهر کن اما خیلی طول نکشد.»

 

الگوگیری از سیره تربیتی حضرت زهرا(س) راهگشای مشکلات بشر است
این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با بیان این که الگوگیری از سیره تربیتی حضرت زهرا(س) راهگشای مشکلات و چالش های پیش روی کنونی بشر است، ابراز کرد: سبک زندگی امروز و ایفای نقش اجتماعی بانوان سبب شده تا مسیر تربیت با چالش هایی مواجه شود که باید کوشید منطبق بر شرایط زندگی های امروزی راه حل هایی برای این چالش ها یافت.

 

وی با تأکید بر این که والدین، فرزندان را با فرهنگ فاطمی آشنا کنند، افزود: حضرت زهرا(س) برای تمام بشریت الگو هستند؛ از این رو مادران می بایست سطح فکری فرزندان خود را بالا ببرند و آن ها را با واقعیت وحی و سیره ائمه معصومین(ع) آشنا کنند./1309/301/ب1

ارسال نظرات