۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۳۲۲۷۹۷
مدیر مدرسه علمیه کوثر ورامین:

مادر مربی انسان و پرورش دهنده جامعه است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه کوثر ورامین گفت: حقوقی که اسلام برای مادر قائل شده است بسیار عظیم است چراکه مادر مربی انسان و پرورش دهنده جامعه است.
يا فاطمه

طاهر شاکری مدیر مدرسه علمیه کوثر ورامین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره جایگاه مادری گفت: با نگاه مختصری به ادیان الهی دیده می‌شود که جایگاه مادر از احترام قابل‌توجهی برخوردار است و همه انبیا و پیامبران بدون استثناء به تکریم مادر سفارش داشتند در دین اسلام نیز به مقام مادر بسیار توجه شده است.

وی افزود: اسلام برای مادر عظمت زیادی قائل است حقوقی که اسلام برای مادر قائل شده است حتی به جرات می‌توان گفت در برخی موارد برای پدر قائل نشده چراکه مادر مربی انسان و پرورش دهنده جامعه است.

مدیر مدرسه علمیه کوثر ورامین عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) دخترشان حضرت فاطمه زهرا(س) را ام‌ابیها خطاب می‌فرمودند که نشان از این دارد که اصل و ریشه انسان مادر است، وقتی دین پیامبر(ص) به دست حضرت فاطمه زهرا(س) ادامه داشته و اولاد ایشان پس او اصل و ریشه اسلام می‌شوند بنابراین واژه ام را به دخترشان می‌دهند.

شاکری بیان داشت: در قرآن و روایات اسلام درباره احسان به پدر و مادر توصیه فراوانی شده است، اما در سوره‌های متعددی از قرآن بعد از توصیه احترام به پدر و مادر، سریع به تحمل رنج و سختی‌های مادر در دوران بارداری و رشد فرزند اشاره می‌کند تا اهمیت و ارزش کار مادر را نشان دهد.

وی افزود: در حدیثی پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: بهشت زیر پای مادران است، یعنی بدون رضایت مادر کسی به بهشت نمی‌رود، احترام، ادب و خدمت به مادر است که شخص را به درجات عالی می‌رساند.

شاکری گفت: از امام صادق(ع) روایت است که جوانی خدمت پیامبر اکرم(ص) آمدند و فرمودند که یا رسول‌الله به چه کسی نیکی کنم فرمودند به مادرت نیکی کن دوباره سؤال کردند فرمودند به مادرت، بار سوم سؤال کردند باز فرمودند به مادرت، مرتبه چهارم فرمودند به پدرت، این توجه دین مبین اسلام نسبت به مقام مادر را می‌توان به‌وضوح و روشنی دید که جایگاه مادر بسیار جایگاه و مقام بلندی دارد که حتی در آیات قرآن وقتی خداوند به بندگان خود دستور می‌دهد که خدا را پرستش کنید به دنبال آن سریع احترام و توجه به  پدر و مادر را توصیه می‌کند.

مدیر مدرسه علمیه کوثر ورامین اظهار داشت: در داستانی حضرت موسی(ع) از خداوند می‌خواهد که هم‌نشین او را در بهشت نشان دهد، که خداوند ایشان را به‌سوی جوان قصابی هدایت می‌کنند که در منزل مادری پیر داشته که هرروز با دست خود غذا بر دهان مادرش می‌گذاشتند و لباس‌های او را شستشو داده و بر او مهربانی می‌کردند در عوض مادر هم برای پسرشان دعا می‌کردند که خداوند او را در بهشت هم‌نشین موسی قرار دهد.

وی بیان داشت: مادر واژه زیبایی است که با آن عشق، محبت، ایثار در ذهن انسان تجسم پیدا می‌کند، امروز بسیاری همچون کشورهای غربی تلاش فراوان دارند تا این واژه از ما بگیرند و یا دستاویز کارهای خود قرار دهند.

شاکری عنوان کرد: در روایتی شخصی از پیامبر(ص) سوال کرد حق مادر چیست؛ ایشان فرمودند هرگز نمی‌توانی حق مادر را ادا کنی اگر فرزند به تعداد ریگ‌های بیابان و قطرات باران در جهان در ادای حق مادر بکوشد معادل روزی که مادرفرزند را در شکم حمل کرد نمی‌شود.

وی افزود: امام سجاد(ع) در رساله حقوق خود حق مادر را به خوبی بیان کرده و فرمودند که حق مادر این است که بدانی او به گونه‌ای تو را حمل کرد که هیچ کس چنین لطفی به دیگری نمی‌کرد او تو را حفظ و نگهبانی کرد و باکی نداشت که خود گرسنه باشد و تو را سیر سازد خود تشنه باشد و تو را سیراب سازد خود برهنه باشد و تو را بپوشاند خود در معرض تابش شدید آفتاب باشد ولی برای تو سایه‌ای از محبت ایجاد کند پس هر آینه توان سپاسگزاری او را نداری مگر به کمک و مددرسانی خدا، اگر خداوند کمک نکند انسان‌ها در سپاسگزاری از مادران خود نمی‌توانند کاری انجام دهند یعنی عاجز خواهند بود.

مدیر مدرسه علمیه کوثر ورامین خاطرنشان کرد: در واقع عظمت بحث مادر و عظمت مادر را ذکر می‌کند نه اینکه بگوید مادر سختی کشید می‌خواهد جایگاه رفیع مادر را نشان دهد اگر ما عمیق به احادیث نگاه کنیم جایگاه مادر را درک می‌کنیم./807/302/ب1

ارسال نظرات