۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۳۲۱۳۰۲
قائم مقام مؤسسه طهورا مطرح کرد؛

ضرورت ورود حوزه علمیه برای نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب

خبرگزاری رسا ـ کارشناس تربیتی خانواده با تشریح فعالیت های مؤسسه طهورا گفت: مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا با محوریت عفاف و حجاب فعالیت می کند و در تلاش است با تربیت مربیان و مبلغات متخصص، این فرهنگ را در جامعه نهادینه کند.
حجت الاسلام باقرزاده عفاف و حجاب

حجت الاسلام ابراهیم باقرزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به ارائه گزارشی از فعالیت های مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا پرداخت و اظهار داشت: این مؤسسه از سال 1388 با اصالت حوزوی و با مشاهده چالش‌های عمده در فضای دانشگاه‌های کشور، به این نتیجه رسید که جامعه نیازمند فضایی فرهنگی است و با همین دغدغه تأسیس شد.

 

قائم مقام مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا ابراز کرد: در آن سال تعداد کمی از آن جمع طلاب، دغدغه این فرهنگ سازی را داشتند اما بعد به این نتیجه رسیدیم که باید اطلاعات خود را بیشتر کنیم و به صورت تخصصی در این زمینه کار کنیم تا تأثییر منفی نداشته باشم.

 

وی ادامه داد: در همین راستا یک فضای مطلاعاتی در مؤسسه ایجاد شد تا کارکنان و طلاب با تدبر در عرصه های مختلف فرهنگی وارد شوند و گستره اطلاعات آن ها در سطح بالایی باشد.

 

کارشناس تربیتی خانواده افزود: بحث عفاف در جامعه بسیار حائز اهیمت است و عفت ورزی باید در همه اجزا و ارکان این جامعه و خانواده هایی که جامعه را تشکیل می دهند، نهادینه شود.

 

حجت الاسلام باقرزاده تأکید کرد: اگر خانواده‌ها به عنوان جوامع خرد، عفیف نباشند، زمانی که وارد مسائل اجتماعی می شوند مشکلاتی به وجود خواهند آورد.

 

وی اظهار داشت: عفت باید در نگاه، کار، خوراک و تمام مسائل زندگی وجود داشته باشد و مؤسسه طهورا برای پر رنگ کردن این مسأله فعالیت می کند؛ یکی از پر رنگ ترین مصادیق عفت، حجاب است.

 

کارشناس تربیتی خانواده ابراز کرد: وقتی وارد فضای یک کشور شویم و زنان آن جامعه حجاب داشته باشند، حکایت از عفیف بودن این جامعه دارد.

 

قائم مقام مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا گفت: سیاست های راهبردی این مؤسسه، تربیت مربیان متخصص طلبه در زمینه مسائل فرهنگی مثل خانواده، مدیریت جنسی، آشنایی با مفاهیم فمنیسم، عفاف و حجاب است.

 

سیاست مؤسسه طهورا، زمینه سازی برای ورود حوزه علمیه در فضای عفاف و حجاب است

وی خاطرنشان کرد: سیاست اصلی مؤسسه طهورا، زمینه سازی برای ورود حوزه علمیه در فضای عفاف و حجاب است؛ اعضای مؤسسه با مراجع تقلید و علما دیدارهایی داشته اند تا جریان سازی و حس مطالبه گری در این فضا ایجاد شود.

 

حجت الاسلام باقرزاده ابراز کرد: سیاست دیگر مؤسسه طهورا پر رنگ گردن حضور طلاب در فریضه عفاف است؛ قانون‏مند کردن هر فرهنگی به تلاش فراوان و همگانی نیاز دارد؛ برای بستن کمربند ایمنی قوانین بازدارنده و محرکی گذاشتند تا عملی شد.

 

وی در ادامه تأکید کرد: حضور مؤثر طلاب را در فریضه عفاف و حجاب پیگیری کردیم تا این فرهنگ از طرف طلاب نهادینه شود؛ بدیهی است که دستگاه های دیگر نیز باید یاری کننده نهادهای فرهنگی باشند، چرا که برای فرهنگ سازی عفاف، یک کمک همگانی نیاز است.

 

قائم مقام مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا بیان داشت: ایجاد سامانه اساتید، مؤلفین، پژوهشگران و کارشناسان در زمینه عفاف و حجاب از دیگر اهداف مؤسسه طهورا بوده که در این سامانه اطلاعات این افراد به ثبت رسیده است.

 

وی افزود: مؤسسه طهورا در سه موضوع در حال فعالیت است؛ این مؤسسه به صورت خصوصی کار می کند و محور فعالیت های آن در زمینه پژوهش است که با بررسی شاکله کار، آسیب ها و نیاز جامعه مشخص می شود.

 

تدوین کتاب شبکه مفهومی حجاب

حجت الاسلام باقرزاده اظهار داشت: بر اساس آسیب ها و نیازهای جامعه، پژوهش هایی انجام می شود که چشم انداز کار مؤسسه را مشخص می کند؛ مجموعه این پژوهش ها در کتابی با عنوان شبکه مفهومی حجاب تدوین شده است.

 

وی ابراز کرد: کتاب شبکه مفهومی حجاب به عنوان درس‏نامه این مؤسسه تعیین شده است؛ این مؤسسه تا به حال 3 جلد درس‏نامه تخصصی تألیف کرده که شامل 20 سرفصل است.

 

کارشناس تربیتی خانواده ادامه داد: در کنار پژوهش، طلاب به سمت فضای علمی سوق داده می شوند و پایان نامه های حوزوی نیز با موضوع عفاف و حجاب تهیه می شود؛ کارشناسانی نیز در این زمینه در حال تحقیق هستند.

 

طرح توزیع کتابچه‌های عفاف و حجاب در سطح جامعه

قائم مقام مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا بیان داشت: مؤسسه طهورا به این نتیجه رسیده است که کتابچه هایی با محتوای عفاف و حجاب و موضوعات مرتبط در دسترس عموم جامعه قرار گیرد تا به امر فرهنگ سازی تسریع بخشد.

 

وی گفت: کتاب «حجاب کجای قرآن» از مؤسسه طهورا تألیف شده که در همین زمنیه حجاب و عفاف است؛ به طور کلی در کارهای پژوهشی حدودا زیربنای آموزشی ما فراهم شده است.

 

حجت الاسلام باقرزاده افزود: این مؤسسه بعد از فعالیت های پژوهشی، به فضای آموزشی وارد شده و افرادی که قصد دارند برای تربیت وارد جامعه شوند را تحت آموزش قرار می دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: تا به امروز پنج دوره سیر مطالعاتی عفاف برگزار شده است که در سال جاری در افتتاحیه سیر مطالعاتی دوره پنجم از برگزیدگان سیر سوم تقدیر شد و در اوایل سال جاری نیز دوره چهارم به اتمام خواهد رسید.

 

کارشناس تربیتی خانواده اظهار داشت: در فضای آموزشی سه محور اساسی دیده شده است؛ مرحله نخست، آموزش مقدماتی است که سرفصل های اول کتاب درس‏نامه تدریس می شود.

 

وی ادامه داد: افرادی که در مرحله مقدماتی جذب مؤسسه می شوند در مرحله بعد آموزش تکملی را می گذرانند و در مرحله سوم نیز وارد آموزش تخصصی می شوند که شامل فضای مجازی، خانواده، حجاب و عفاف و موارد مرتبط می شود.

 

حجت الاسلام باقرزاده افزود: سومین فضای فعالیت مؤسسه در تبلیغ است؛ بر اساس دیدگاه های دینی و قرآنی تبلیغ بسیار مهم شمرده شده و متربیان بعد از اتمام مراحل آموزشی وارد تبلیغ می شوند و در فضای تبلیغی از طلاب مستعد و مسلط استفاده می شود.

 

وی بیان داشت: برای این که مبلغان در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشند، مطالب را در قالب یک مجموعه چندرسانه ای قرار داده ایم که بر اساس همین برنامه ها وارد فضای تبلیغ می شوند.

 

قائم مقام مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا عنوان کرد: فضای تبلیغی این مؤسسه شامل فضاهای دانشجویی، ادارات و نهادهای درخواست کننده و مهم‌ترین فضای تبلیغی، فضای دانش آموزی است که نیازمندی بالایی دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: در اردیبهشت سال تحصیلی 93 - 94 در یک بازه زمانی یک ماهه، حدود 120 جلسه آموزشی در دبیرستان های 4 ناحیه و 3 منطقه استان قم برگزار شد که به خاطر خروجی مطلوب این جلسات، معاون پرورشی آموزش و پرورش استان قم درخواست برگزاری جلسات بیشتری کرد.

 

کارشناس تربیتی خانواده تصریح کرد: براساس این درخواست جدید، سال تحصیلی جاری از مهر ماه 94 تا اردیبهشت 95، مبلغان ساماندهی شدند و تا به امروز بالغ بر 250 جلسه آموزشی با محوریت موضوع عفاف و حجاب در دبیرستان های قم برگزار شده است.

 

وی به حمایت های نهادها از این مؤسسه اشاره و ابراز کرد: با کمک و حمایت دفتر تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش استان قم، بستر خوبی برای حضور مبلغان به دبیرستان ها انجام شد و این تبلیغات در دبیرستان های دخترانه و پسرانه انجام شد.

 

اجرای طرح مردان آهنین در دبیرستان‌های پسرانه و طرح نیلوفرانه در دبیرستانه‌های دخترانه

حجت الاسلام باقرزاده افزود: این طرح تبلیغی در دبیرستان های پسرانه با عنوان مردان آهنین و در دبیرستان های دخترانه با مضمون نیلوفرانه برگزار شده است؛ در هر طرح 5 گام آموزشی وجود داشت.

 

وی ادامه داد: گام های پنج گانه در طرح نیلوفرانه شامل ایجاد حس تعبد، حکم شرعی حجاب و تبیین عقلی و منطقی بودن آن، نقش حجاب و پایبندی به عشق، تأثیر رفتارهای ناخودآگاه در زندگی روزمره، حیا و ریشه ای بودن آن در سبک زندگی می شود.

 

قائم مقام مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا تأکید کرد: این پنج گام را با روش اقناع اندیشه تدریس کردیم تا نگاه درستی نسبت به دین به وجود بیاید.

 

کارشناس تربیتی خانوده درباره طرح تبلیغی دبیرستان های پسرانه عنوان کرد: گام های پنج گانه طرح مردان آهنین شامل ایجاد حس تعبد، کنترل نگاه، غیرت، ترسیم ضمیر ناخودآگاه، حیا و ریشه‌ای بودن آن در سبک زندگی می‌شود.

 

وی تأکید کرد: با توجه به این‌که مشکلاتی بر سر راه این مؤسسات وجود دارد، از نهادهای فرهنگی و تأثیرگذار در اجتماع خواهانیم که با چنین مؤسساتی تعاملات بیشتری داشته باشند تا فرهنگ اسلامی در جامعه گسترش پیدا کند.

 

حجت الاسلام باقرزاده تصریح کرد: مؤسسه طهورا قابلیت برگزاری جلسات تبلیغی و آموزشی در استان های مختلف را دارد و این امر، منوط به همکاری و حمایت مؤسسات و نهادهای ذی ربط است.

 

مهم‌ترین مقوله جامعه بحث فرهنگی است

وی ابراز کرد: مهم‌ترین مقوله جامعه بحث فرهنگی است که اگر فرهنگ ما اسلامی نباشد، سیاست و اقتصاد ما نیز اسلامی نخواهد بود؛ همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب بارها به این مهم تأکید داشته اند.

 

کارشناس تربیتی خانواده بیان داشت: این جامعه مهدوی باید برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) آماده شود و مسؤولان جامعه باید ناظر به این مسأله مهم، ساز و کارهای جدی برای بسترسازی ظهور انجام دهند؛ هر کسی باید گام مؤثری در زمینه سازی ظهور حضرت حجت(عج) داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: در فضای تبلیغی مشکلات زیادی وجود دارد و حمابت های مالی مناسبی انجام نمی‌شود و نهادها این عدم تعامل را مشکلات اقتصادی و مالی بیان می‌کنند.

 

قائم مقام مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا در پایان گفت: از چند سال اخیر گروه تبلیغی طهورا تشکیل شده و در چند نقطه کشور در مناسبات مختلف مستقر می شوند و در هر استان یا شهرستانی درخواستی باشد، مبلغان به آن محل اعزام خواهند شد./840/200/ب2

ارسال نظرات