۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۳۲۱۱۴۹
استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم:

نفت به آفت کشورهای اسلامی تبدیل شده است

خبرگزاری رسا ـ محمد ستوده با اشاره به اینکه نفت آفت کشورهای اسلامی شده است، گفت: در سطح ملی ژئوپلیتیک جهان اسلام منابع طبیعی از جمله نفت گرچه طلای سیاه محسوب می شود ولی متأسفانه امروز این منبع طبیعی آفت کشورهای اسلامی شده است.
نفت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد ستوده استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در کرسی نقد جغرافیای سیاسی جهان اسلام، مشکلات و راهکارها که امروز صبح در سالن کنفرانس مرکز همایش های غدیر برگزار شد، گفت: نفت آفت کشورهای اسلامی شده است.
 
وی افزود:در سطح ملی ژئوپلیتیک جهان اسلام منابع طبیعی از جمله نفت گرچه طلای سیاه محسوب می شود ولی متأسفانه امروز این منبع طبیعی آفت کشورهای اسلامی شده است.
 
ستوده اظهار داشت: امروز جهان اسلام در موقعیت جدید ژئوپلیتیک قرار دارد که برای دیگر کشورهای جهان و قدرت ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اقتصاد این کشورها وابسته به این ژئوپلیتیک است.
 
استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ابراز داشت: در منابع تعاریف مختلفی از ژئوپلیتیک آمده است که یکی از آنها به این معنا است که ژئو به معنای جغرافیا و اصطلاح تیک یعنی سیاست است و در واقع سیاست جغرافیایی معنا می شود که با جغرافیای سیاسی متفاوت است؛ تأثیر جغرافیا در سیاست در سطح رقابت و قدرت های بین المللی است.
 
وی با اشاره به تعریف جدیدتری از ژئوپلتیک خاطرنشان کرد: ژئوپلتیک دانشی است که فضاسازی سیاست بین المللی به وسیله قدرت های جهان را بررسی می کند و چالش های آن را شناسایی می کند.
 
ستوده عنوان کرد: در سطح جهانی چالش هایی در جهان اسلام از سوی مداخله قدرت های فرامنطقه ای ایجاد شده است که باعث تضعیف موقعیت استراتژیک مسلمانان در منطقه می شود که مصداق های بارز آن کشورهای اسلامی افغانستان، عراق است.
 
استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهار داشت: موقعیت ژئوپلیتیک جهان اسلام به جای اینکه نقطه قوتی از لحاظ اقتصادی، فرهنگی و نظامی برای مردم مسلمان باشد متأسفانه با بی تدبیری این کشورها مرکز سلطه قدرت های جهان شده است.
 
وی در پایان با اشاره به مهمترین چالش های جهان اسلام در منطقه گفت: گسستگی مناطق از یکدیگر یکی از چالش های منطقه ای جهان اسلام است، فقدان سیستم امنیت منطقه ای قوی درون زا از دیگر چالش های جهان اسلام به شمار می آید همچنین اختلافات مرزی بین کشورهای اسلامی موجب تنش بین این کشورها شده است./1325/پ202/ج
ارسال نظرات