۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۳۱۷۷۸۸
حجت‌الاسلام رضایی:

بودجه بدون توازن راه به جایی نمی‌برد / با یک تاریک خانه آماری در کشور مواجهیم

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید با بیان این‌که بدهی‌های دولت به سازمان‌ها و مراکز داخلی بیش از سیصد هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود، اما تا می‌گوییم بدهی دولت چقدر است هرکس عددی را می‌گوید، گفت: در یک تاریکخانه آماری در کشور به سر می‌بریم.
حجت‌الاسلام مجيد رضايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مجید رضایی عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید در نشست علمی ارزیابی برنامه دولت در زمینه رفاه و تأمین اجتماعی و ارائه پیشنهادهای اصلاحی با نگرش اسلامی که پیش از ظهر امروز در پژوهشگاه دین و سیاست‌گذاری دانشگاه قم برگزار شد، بررسی عملکرد دولت در ارائه لایحه برنامه ششم توسعه را منوط به ارائه پیوست پیشنهادی عنوان کرد.

 

وی با طرح این سؤال که دولت این لوایح را چگونه می‌خواهد با هم متعادل کند یا چگونه می‌خواهد نرخ رشد را تحقق ببخشد، اظهار داشت: پیوستی سه جلدی، هر جلد 500 صفحه، تنظیم و قرار شده در اختیار مجلس و عموم مردم قرار گیرد از این‌رو ارزیابی دقیق درباره آنچه دولت درباره لایحه اجرای احکام برنامه ششم توسعه ارائه می‌کند، بسیار سخت است.

 

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید با بیان این‌که بخش هزینه‌ای با بخش درآمدی باید متوازن شود، افزود: بودجه بدون توازن راه به جایی نمی‌برد و عملا ممکن است منجر به این شود که هرچه بیشتر برنامه را پیش می‌بریم با بدهی‌های سنگین‌تر و کمبود درآمد مواجه شویم و عملا به جای این‌که پیشرفتی در کار صورت گیرد، پس‌رفت کنیم.

 

حجت‌الاسلام رضایی با بیان این‌که بدهی‌های دولت به سازمان‌ها و مراکز داخل کشور بیش از سیصد هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود، اظهار داشت: اگر دولت در سال ریالی خرج نکند و تنها بدهی‌هایش را بپردازد، باز هم بدهکار است.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در یک تاریکخانه آماری در کشور به سر می‌بریم؛ تا می‌گوییم بدهی دولت چقدر است هرکس عددی را می‌گوید، سراغ درآمدها که می‌رویم می‌بینیم اختلاف است و با این مقدار اختلاف قابل توجه، در برنامه‌ریزی نمی‌شود بر روی یک بخش تکیه کرد.

 

وی گفت: براساس قانون اساسی، مسأله اشتغال، پرداخت وام، رسیدگی به خانواده‌ها، شکل‌گیری بیمه‌ها به صورت گسترده در کشور و دیگر موارد مختلف به دوش دولت اسلامی قرار گرفته و در واقع با کمی اختلاف‌، دولت اسلامی را مشابه دولت رفاه با تأمین هزینه‌های مختلف قرار داده است، اما اکنون در بخش درآمدی دچار چالش سنگینی هستیم.

 

حجت‌الاسلام رضایی گفت: دولت اگر مانند کشور عربستان می‌توانست روزانه 10 میلیون بشکه نفت بفروشد و هیچ مشکلی هم در بازار نداشت و حتی وضع درآمدی بر اساس بشکه‌ای بالای صد دلار بود، جز این‌که اقتصاد ما را وابسته‌تر کند، کاری از پیش نمی‌برد؛ چراکه کشورهایی مانند عربستان و کویت اقتصاد ندارند و تنها پول دارند، اقتصاد آن است که شما از خاک طلا درست کنید نه این‌که طلای خود را خاک کنید.

 

وی با بیان این‌که اگر درآمدهای دولت بخواهد از نفت و گاز تأمین شود به کشور آسیب می‌رساند و ما را به سراشیبی سقوط نزدیک می‌کند، تصریح کرد: برای جلوگیری از این سقوط باید مالیات‌ گرفته شود و برای دریافت مالیات نیز ابتدا باید بخش تولید رونق بگیرد تا از درآمدهای بخش تولید مالیات گرفته شود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه مفید در ادامه بر ضرورت ساماندهی امور بیمه‌ در کشور تأکید کرد و افزود: قرار بر این بوده که صندوق تأمین اجتماعی به عنوان یک صندوق فعال و توانا از عهده هزینه‌های خود برآید و افزایش درآمد هم بدهد؛ اما آیا در یک صندوق تأمین اجتماعی با گردش مالی بسیار بسیار بزرگ، آیا یک مدیر اقتصادی توانمند نظارت داشته و آن را اداره کرده است.

 

وی با بیان این‌که به سبب وضعیت بهداشتی در کشور طول عمر افزایش یافته است، گفت: اگر میانگین طول عمر در دهه 70 برای مردها 65 سال بود، اکنون به 73 سال رسیده است و به طور میانگین همه بیمه‌گزاران پس از بازنشستگی چند سال بیشتر پول می‌گیرند و این امر نشان می‌دهد که هزینه‌های سنگینی بر صندوق تأمین اجتماعی بار خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام رضایی اظهار داشت: افراد پیرتر زودتر بیمار می‌شوند و هزینه بیماری‌ها نیز بالاتر است، در این بخش هم سازمان تأمین اجتماعی دچار مشکلی بزرگی خواهد شد، این سازمان باید تدابیری در نظر بگیرند که شرایط برای بازنشستگی افراد تغییر کند و افراد بیشتر بیمه‌ بدهند.

 

وی با بیان این‌که یک چهارم بودجه کل کشور اعم از عمومی، شرکت‌ها و بانک‌ها به شرکت‌ها اختصاص دارد، ابراز کرد: بخشی از سهامی صندوق تأمین اجتماعی خصوصی و بخشی عمومی است، اما متأسفانه مجلس درباره شرکت‌ها بررسی چندانی نمی‌کند و هزینه و درآمد عمومی را تنها متکفل می‌شود و آن را بررسی می‌کند.

 

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد انشگاه مفید با اشاره به طلب‌های سازمان تأمین اجتماعی از دولت، ادامه داد: دولت در طول زمان‌های مختلف با کسری‌های مختلف مواجه شده و متأسفانه پس از جنگ تا کنون بدهی‌هایش رو به افزایش بوده است، از این‌رو دچار یک بدهی سنگین بالای سیصد هزار میلیارد ریال هستیم که باید در این زمینه چاره‌ای اندیشیده شود.

 

وی هرگونه برنامه‌ریزی در این زمینه را با در نظر گرفتن بدهی‌ها و درآمدهای نفتی، مالیاتی و واگذاری‌های دولت مفید خواند و گفت: سازمان تأمین اجتماعی باید برای اداره نهادهای اقتصادی در اختیار، افراد صالح به معنای علمی را به کار گیرد و از دارایی‌ها و درآمدهایش به بهترین شکل استفاده کند./920/پ202/ج

ارسال نظرات