۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۳۱۱۴۰۴
آیت‌الله حائری شیرازی:

شهید نواب صفوی سراسر زندگی خود را در راه ولایت سپری کرد

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که شهید نواب صفوی سراسر زندگی خود را با توجه به راه ولایت سپری کرد، گفت: اگر می‌دانستم شهید نواب صفوی عملی را غیر از راه ولایت انجام داده است امروز در این مراسم حضور پیدا نمی کردم.
آيت الله حائري شيرازي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام “سید معزالدین حسینی” محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر در مراسم شصتمین سالگرد شهادت شهید نواب صفوی که در مرکز فرهنگی سید الشهداء برگزار شد حضور داشت در سخنانی، گفت: سخن در مورد شهید نواب صفوی و گروه فدائیان اسلام در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فراوان به میان آمده است. البته در قبل از پیروزی انقلاب و در سال‌های قبل از انقلاب هم افراد فراوانی بودند که شجاعت و جسارت آن را داشتند که راجع به ایشان و گروه فدائیان اسلام صحبت کنند.

 

وی افزود: شهید نوای صفوی باطن گروه فدائیان اسلام است. در حقیقت این شهید بزرگوار را می‌توان مظهر کلمه عزت نامید زیرا او به عزت رسیده بود. او درراه رسیدن به این عزت به مرحله‌ای رسید که دیگر آسیب‌ناپذیر بود و فردی پیروزمند بود.

 

این محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر ادامه داد: شهید نواب صفوی تابع درک وجود حقیقت الهی و متصل به منبع نامحدود وجود و حقیقت هستی بود. در مورد او این‌گونه باید گفت که هیچ رنگی او را فریب نداد و هیچ زنگاری هم وجود او را آلوده نکرد. در حقیقت او مظهر کلمه عزت بود. زیرا تنها بر خداوند و خداپرستی متکی بود.

 

حجت‌الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: نواب به این اطمینان رسیده بودد که اگر او خدایی باشد و همه‌چیز و همه کار خود را برای خداوند انجام بدهد نظام حکمت‌آمیز الهی او را تائید خواهد کرد. در حقیقت شهید نوای صفوی از طریق عزتی که داشت به خداوند متصل شده بود.

 

وی اضافه کرد: شهید نواب صفوی حقیقتاً در زندگی خود پیروز شده بود. بر این اساس پیروزی او مقدمه سلسله پیروزی‌هایی شد که درنهایت به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران منتهی شد.

 

این محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر در بخش دوم سخنان خود گفت: شهید نواب صفوی نخستین جوانه انقلاب در جهت اسلام و انقلاب اسلامی بود. این شهید بزرگوار آن‌قدر توانا و برومند شد تا پیام خود را در تاریخ کشور ثبت کند.

 

حجت‌الاسلام حسینی افزود: امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در سخنان خود پیرامون شهید نوای صفوی فرموده بودند که این شهید بزرگوار مخلص خداوند بود. به عبارتی بهتر شهید نواب صفوی با توکل به خداوند و با اخلاص درراه خدا و انقلاب گام برمی‌داشت.

 

وی ادامه داد: حرکت‌های او کاملاً فرهنگی و در جهت بر مستند نشاندن فرهنگ اسلام در ایران بود. شهید نواب صفوی در سال 1327 با آیت‌الله "سید نورالدین حسینی هاشمی" معروف با "آیت‌الله شیرازی" آشنا شد.

 

این محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر خاطرنشان کرد: او قبل از ترور "عبدالحسین هژیر" مترجم سفارت شوروی با آیت‌الله شیرازی آشنا شد. در آن زمان آیت‌الله شیرازی "حزب برادران" را داشت که این حزب دارای 25 هزار عضو بود. همچنین 44 هیات داشتند و 2 روزنامه "مهر ایزد" و "آئین برادری" بود.

 

حجت‌الاسلام حسینی اضافه کرد: ازجمله حوادثی که پیرامون شهید نوای صفوی رخ می‌دهد 20 ماه زندانی شدن او در زمان دکتر مصدق بود. سپس بعد از آزادی او، شاهد کودتای 28 مرداد سال 32 بودیم.

 

وی یادآور شد: بزرگ‌ترین مراسم تحریم از سوی شهید نواب صفوی در شهر شیراز و در مسجد وکیل انجام شد که در این مراسم تحریم حداقل 5 هزار نفر شرکت کردند.

 

در بخش دیگر این مراسم بزرگداشت حجت الاسلام "سید هادی خسروشاهی" محقق در حوزه تاریخ معاصر نیز در سخنانی، گفت: روز 27 دی‌ماه مصادف با شصتمین سالگرد شهادت شهید نواب صفوی است. نکته نخستی که در این مراسم به آن اشاره می‌کنم همسان دانستن اقدامات و مبارزات گروه فدائیان اسلام با اقدامات تروریستی توسط برخی‌ها در روزنامه‌ها در زمان شاه است.

 

وی افزود: البته باید این نکته را هم عرض کنم که در دین مبین اسلام کشتار منع شده است. ولی باید به این موضوع شاره کنیم که این اقدامات مسلحانه شهید نواب صفوی بود که کمک فراوانی به پیروزی انقلاب اسلامی کرد.

 

این محقق در حوزه تاریخ معاصر تصریح کرد: زیرا اگر اقدامات و عملیات شهید نواب صفوی و گروه فدائیان اسلام نبود حتی در آن زمان جبهه ملی نمی‌توانست به مجلس شانزدهم راه پیدا کند.

 

آیت‌الله حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری آخرین سخنران این همایش بود که در سخنانی گفت: عزم و اراده شهید نواب صفوی بسیار به جد بزرگوار او نزدیک بود. شهید نواب صفوی دارای ویژگی‌های خاصی چون راست‌گویی وامانت داری بود و همین عوامل موجب شد تا او به خداوند نزدیک‌تر از دیگران شود.

 

وی افزود: دین مبین اسلام هم شجاعت و سخاوتمندان را بیشتر می‌پسندد ولی آنچه یک انسان را به سعادت می‌رساند دو ویژگی امانت‌داری و راست‌گویی است. بر این اساس می‌توانم پیرامون شهید نواب صفوی این نکته را بیان کنم که مهم‌ترین ویژگی او بصیرت داشتن او بود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم شهید نواب صفوی این بود که بصیرت را به‌عنوان لازمه حرکت اسلام در جامعه شناخته بود و با استفاده از این موضوع اقدامات خود را انجام می‌داد.

 

آیت‌الله حائری شیرازی خاطرنشان کرد: اگر می‌دانستم شهید نواب صفوی عملی را غیر از راه ولایت انجام داده است امروز در این مراسم حضور پیدا نمی‌کردم. اما او سراسر زندگی خود را با توجه به راه ولایت سپری کرد.

 

وی اضافه کرد: علت اصلی ارزشی که برای شهید نواب صفوی قائل هستیم این است که او ولایت‌پذیر بود. زیرا آنچه به انقلاب اسلامی بها می‌دهد قبل از مسئله شهادت و ایثار مسأله عبودیت است. امام خمینی (ره) نیز برای عبودیت قیام کردند و پیروان این امام بزرگ نیز بر مبنای همین عبودیت بود که با ایشان پیمان بستند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: ویژگی دیگر شهید نواب صفوی وفاداری او است. این شهید بزرگوار به عهدی که باخدای خود و انقلاب و مردم بست تا زمان شهادت وفادار بود. درست همانند موضوعی که موجب شد تا امام خمینی (ره) در بین مردم بزرگ و باعظمت شوند.

 

 آیت‌الله حائری شیرازی در پایان تصریح کرد: شهید نواب صفوی دو کار بزرگ را در عمر بابرکت خود انجام داد. نخست اینکه جلوی پیشروی کفر را در ایران گرفت و به همین دلیل هم به شهادت رسید. دوم اینکه راه پیشروی اسلام را در ایران هموار کرد و موانع آن را از سر راه برداشت./856/101/ب1

منبع:
نسیم آنلاین

ارسال نظرات