۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۳۱۰۹۹۵
معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگو با شبکه جهانی الاهواز؛

وحدت اسلامی رؤیای غیر ممکن نیست/ مقاومت اسلامی معادلات منطقه را تغییر داده است

برگزاری کنفرانس‌های مرتبط با وحدت اسلامی در نهادینه کردن این فرهنگ تأثیر به سزایی دارد و عوامل گوناگونی از جمله استکبار، علما حامل تفکر تکفیری و حاکمان دست نشانده مانع از تحقق آن شده‌اند.
شيخ نعيم قاسم شيخ نعيم قاسم

 

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در حاشیه نشست وحدت اسلامی که در تهران برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار ما به اوضاع جاری منطقه، نقش کنفرانس وحدت اسلامی در وحدت امت اسلام، نقش استکبار و رژیم اشغالگر قدس و رژیم‌های عربی در دامن زدن به بحران‌ها و کشمکش‌های خاورمیانه و حزب‌الله لبنان بیاناتی ایراد کرد.

 

علاقه‌مندان در ادامه متن گفت‌وگو را ملاحظه می‌کنند؛

 

رسا ـ  برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

کنفرانس وحدت اسلامی که از سوی مجمع تقریب مذاهب اسلامی برگزار می‌شود، همه ساله علما و متفکران شیعی و سنی جهان اسلام را از اقصی نقاط جهان گردهم می‌آورد و این کنفرانس فرصتی برای آشنایی بیشتر مسلمانان با یک‌دیگر، مطرح کردن و بحث درباره مسائل و مشکلات جهان اسلام و استفاده از تجربه‌های یک‌دیگر در راستای حل مشکلات جهان اسلام است.

 

عنوان امسال کنفرانس وحدت اسلامی، بحران‌های کنونی و پریشان کننده منطقه خاورمیانه و شیوه‌های ارزیابی و چگونگی برخورد و رویارویی با این بحران‌ها است که به یاری خداوند افکار و ایده‌هایی مثبت و مفید در این‌باره مطرح شده است.

 

تراکم و افزایش کنفرانس‌ها و فعالیت‌های فراوانی که درباره وحدت اسلامی صورت می‌گیرد، امری مهم در نهادینه کردن فرهنگ وحدت اسلامی است. کنفرانس وحدت اسلامی تصویری خوش به مسلمانان با توجه به آیه «و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» درباره وحدت ارائه خواهد داد.

 

نتایج کنفرانس وحدت اسلامی و دیدارهای صورت گرفته میان متفکران و دانشمندان اسلام به ارائه چهره‌ای واحد از اسلام منجر شده است و بحث‌های صورت گرفته در این کنفرانس میان متفکران و دانشمندان جهان اسلام دستاوردهای مهم و ارزشمندی را برای رسیدن بهتر و سریع‌تر به وحدت اسلامی با توجه به پیچیدگی‌های منطقه ارائه داده است.

 

 

رسا ـ  عوامل بازدارنده وحدت اسلامی در جهان اسلام چه چیزهایی هستند؟

 

نخستین مانع در وحدت اسلامی دخالت‌های استکبار است که تلاش می‌کند با به بازی گرفتن مسائل و مشکلات اعتقادی این مشکلات را در میان مسلمانان افزایش دهد. در حالی که اختلافات و تفاوت دیدگاه‌ها در خاورمیانه از لحاظ سیاسی است و ارتباطی به اختلاف عقیدتی و مذهبی ندارد.

 

دومین مانع وجود علما حامل تفکر تکفیری که به غیر خود راضی نیستند و به جای دعوت به وحدت اسلامی، دنبال تفرقه افکنی و اختلاف در میان مسلمانان هستند.

 

همچنین حاکمان مستبد در منطقه خاورمیانه حضور، وجود و تأثیر خود را بر اساس ترس از یک‌دیگر دانسته و به نشر و گسترش دشمنی میان دسته‌ها و گروه‌های اسلامی از جنبه عقیدتی و مذهبی می‌پردازند تا با استفاده از این اختلافات خود را به عنوان حامی مذهب و دین معرفی کرده و مردم را همراه خود ببرند که این سومین عامل مانع از تحقق وحدت اسلامی است. به همین دلیل ما باید در مسیر صحیح اسلام که همان دعوت به وحدت است گام برداریم و مطرح کردن اسلام بدون دعوت به توحید، بی‌معنا است.

 

رسا ـ  آیا وحدت اسلامی رویایی غیر ممکن یا آینده‌ای به دست آمدنی است؟

 

نباید درباره وحدت اسلامی رؤیای غیر ممکن را به کار ببریم؛ زیرا ترویج و انتشار اسلام، آشکار شدن مسیر صحیح اسلام، ظهور دانشمندان مکرم و رهبران فاضلی همچون رهبر معظم انقلاب، حضور مقاومت با عنوان مقاومت اسلامی برای دفاع از فلسطین تنها و موحد همه برای جذب دوباره امت اسلامی به وحدت اسلامی مؤثر هستند.

 

اگر میان وحدت اسلامی در زمان کنونی با 30 سال پیش مقایسه‌ای انجام دهیم، شاهد بهتر بودن وحدت اسلامی در زمان کنونی به واسطه برگزاری چنین کنفرانس‌هایی هستیم و إ‌ن‌شالله در آینده نزدیک شاهد وحدت اسلامی خواهیم بود.

 

 

رسا ـ برگزاری کنفرانس‌ها به ویژه کنفرانس وحدت اسلامی چه دستاوردهایی برای فعال کردن مقاومت و گرایش به آن در منطقه داشته است؟

 

کنفرانس وحدت اسلامی وظیفه مشخص و تعیین شده‌ای دارد و نمی‌تواند در تمام موارد و قضایا نظر صریحی انجام دهد. اما این کنفرانس بر وحدت رأی مسلمانان درباره مقاومت تأکید می‌کند. کنفرانس وحدت آفرین جهان اسلام تأیید کننده، پشتیبانی کننده و در راه مقاومت گام بر می‌دارد. این اقدامات صورت گرفته از کنفرانس وحدت اسلامی به مصلحت مقاومت اسلامی است؛ اما نباید به صرف این‌گونه پشتیبانی اکتفا کرد. زیرا مقاومت اسلامی به پشتیبانی مالی و نظامی نیاز داشته و إن‌شالله این موارد در خارج از فعالیت‌های اصلی کنفرانس مورد بحث قرار گیرد.

 

رسا ـ  بحران‌ها و فجایع وحشتناک صورت گرفته در خاورمیانه به ویژه علیه کودکان و زنان مسلمان به مصلحت و منفعت چه کسی است؟

 

در هر مشکلی که در خاورمیانه و کشورهای اسلامی به وجود می‌آید ردپای رژیم اشغالگر قدس در آنجا وجود دارد. رژیم اشغالگر قدس عامل اصلی و عقده تمام مشکلات جهان اسلام است. افزون‌بر آن دخالت‌های استکبارگران را نیز شاهد هستیم که از طریق اشغالگری حاکمان دست نشانده و جنگ نرم به دامن زدن بحران‌های کنونی در خاورمیانه می‌افزایند.

 

رژیم اشغالگر قدس با پراکندگی نیروهای اسلامی، ایجاد نزاع در میان کشورهای اسلامی و عربی، ایجاد بحران‌ها برای کاهش و تخلیه امکانات و قدرت کشورهای اسلامی در خارج از محدوده خود نخستین و اصلی‌ترین سود برنده از تمام بحران‌ها و فجایع جهان اسلام به ویژه در عراق، سوریه، لیبی و یمن است.

 

بنابراین باید نسبت به قرار دادن قطب نما و جهت به سمت فلسطین اشغالی برای رویارویی با رژیم اشغالگر قدس حریص باشیم و روزی که این رژیم جعلی را از بین ببریم بسیاری از مشکلات و معضلات خاورمیانه برطرف می‌گردد. البته این سخن به این معنی نیست که مشکلات موجود مسلمانان در خلال مبارزه با رژیم اشغالگر قدس برطرف نگردد، ولی تغییر و تحول حقیقی مسلمانان بعد از سقوط رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد.

 

 

رسا ـ چرا رژیم‌های عربی قبول ندارند که رژیم اشغالگر قدس نخستین و اصلی‌ترین دشمن و خطر برای امت اسلام است؟

 

اکثر رژیم‌های عربی ساخته و دست پرورده آمریکا، انگلیس و اروپا هستند، آن‌ها خود حامی و مؤسس رژیم اشغالگر قدس هستند و حمایت استکبار و غرب از رژیم‌های عربی و بقای آن‌ها بر سر قدرت، منوط به پذیرفتن خواسته‌های اسرائیل، عدم مزاحمت و تنش و گام برداشتن در راه صلح با این رژیم جعلی است.

 

رسا ـ  شاهد درگیری‌ها و بحران‌های داخلی در کشورهای در عراق، سوریه، یمن و لیبی هستیم که نتیجه این درگیری‌ها کشته‌های بی‌شماری از انسان‌های بی‌گناه به ویژه کودکان و زنان است. این درگیری‌ها و بحران‌ها در راستای اهداف و به نفع چه کسی است؟

 

بازگشت به اسلام راه حل تمام این معضلات و مشکلات است. مسلمانان به وسیله مقاومت برای رویارویی با اشغالگری، دشمنی و چالش‌های پیش‌روی خود را در میدان نبرد تقویت کنیم. چرا که هیچ کس بر ضعیفان ترحم نخواهد کرد و حقوق ما بدون این کارها داده نمی‌شود. با حضور و پیروی خود از راه صحیح و پشتوانه نیروی نظامی قدرت‌مند توانایی تغییر موازنه را خواهیم داشت.

 

مقاومت اسلامی به وسیله حزب‌الله لبنان و با پشتوانه نیروی نظامی قدرت‌مند خود تغییراتی در موازنه‌های منطقه انجام داده و برای خود قدرت و هیبتی تشکیل داده است که رژیم اشغالگر قدس به دلیل ترس از حزب‌الله لبنان خیال حمله و تجاوز به لبنان را از سر بیرون کرده و در عین حال زمین‌هایی را از چنگ این رژیم آزاد کرده است.

 

تفکر اسلامی و به کارگیری سلاح برای مواجهه با رژیم اشغالگر قدس از بدیهیات فلسفه حز‌ب‌الله که برای همگان روشن و ملموس است و امیدوارم که همه از مسیر حزب‌الله تبعیت کنند.

 

رسا ـ در پایان اگر سخن و مطلبی برای بینندگان دارید، بیان کنید؟

 

ما نباید با دعوت کنندگان به سوی باطل و بدی که ادعای مسلمان بودن را دارند هم‌سو شویم. بازگشت به اسلام یعنی بازگشت به آموزه‌های اصیل و آشکار آن است. هر کس به خشونت و عدم رأفت دعوت کند، بویی از اسلام و مسلمانی نبرده است. پس باید اسلام را بشناسیم و در مسیر آن گام برداریم که راحتی و اطمینان خاطر را به همراه خواهد داشت./9456/

 

گفت‌وگو از حاتم شرفی

ارسال نظرات