۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۳۰۸۶۶۵
معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور:

امام حسن عسکری با انحرافات عقیدتی مبارزه و مقابله می‌کردند

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور گفت: امام حسن عسکری(ع) در دوره خود انحرافات را می‌شناختند و به دیگران آموزش می‌دادند که چگونه با این انحرافات برخورد کنند و آنها را از بین ببرند.
حجت الاسلام حسين خاني معاون تهذيب حوزه علميه کشور

حجت الاسلام حسینخانی معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور در حاشیه مراسمی که به مناسبت شهادت امام حسن عسگری در دانشگاه بین المللی قزوین برگزار شده بود درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به سیره امام حسن عسکری(ع) گفت: نکات برجسته ای در زندگی امام حسن عسکری(ع) وجود دارد در روایتی نقل شده که در زمان امام حسن عسکری(ع) فیلسوفی به نام اسحاق کنزی می‌زیسته است که از نظر علمی سطح بالای داشته است، در آن دوره اسحاق کنزی کتابی به نام تناقضات قرآن می‌نویسد و تصمیم می‌گیرد که آن کتاب را منتشر کند.

 

وی در ادامه افزود: این فیلسوف در کتاب خود یک سری از آیات قرآن کریم را در کنار هم گذاشته بود و مدعی شده بود که این آیات با یکدیگر تناقض دارند، اگر کتاب اسحاق کنزی منتشر می‌شد انحرافات فراوانی را در جامعه اسلامی به وجود می‌آورد و موجب می‌شد که مسلمانان زیادی به انحراف کشیده شوند.

 

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به دیدار یکی از شاگردان اسحاق کنزی با امام حسن عسکری(ع)خاطر نشان کرد: روزی یکی از شاگردان اسحاق کنزی نزد امام حسن عسکری(ع) می رود و آن امام بزرگوار به وی نهیبی می‌زند و می‌فرماید که چرا برای کاری که اسحاق کنزی دارد انجام می‌دهد چاره‌ای نمی‌اندیشد. سپس شاگرد اسحاق کنزی در جواب امام حسن عسکری(ع) می فرماید که اسحاق کنزی استاد ماست و سطح ایشان از ما خیلی بالاتر است و حرف ما نزد ایشان تأثیری ندارد.

 

وی در ادامه اضافه کرد: سپس امام حسن عسکری(ع) به شاگرد اسحاق کنزی می‌فرماید که برو با اسحاق کنزی انس بگیر و حتی به او بگو که می‌خواهی در کاری که انجام می‌دهد کمکش کنی هنگامی که با او خوب انس گرفتی و به او نزدیک شدی به وی بگو که آن کسی که قرآن را آورده خودش فرموده که برداشتی که شما از این آیه قرآن داشته و فکر کردید که این آیه با آیه دیگر متناقض است این طور نیست و منظور آیه این چیزی که شما فکر کردید، نیست.

 

حجت الاسلام حسینخانی در ادامه بیان کرد: شاگرد نزد اسحاق کنزی می‌رود و نصحیت امام حسن عسکری(ع) را انجام می‌دهد و استدلال امام حسن عسکری(ع) را برای وی بیان می‌کند اسحاق کنزی وقتی آن استدلال را شنید به شاگردش گفت که دوباره تکرار کن وقتی که شاگرد دوباره تعریف کرد وی به فکر فرو رفت و به شاگرد خود گفت که حرف تو صحیح است.

 

معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور در دامه گفت: وقتی اسحاق کنزی به اشتباه خود پی برد کتاب خود را منتشر نکرد و این موضوع باعث شد که از بسیاری از انحرافات فکری در آن دوره جلوگیری شود.

 

امام حسن عسکری در دوره خود انحرافات را می‌شناختند و به دیگران آموزش می‌دادند

وی افزود: از برخورد امام حسن عسکری(ع) در این روایت می توان دو نکته را از رفتار این امام بزرگوار آموخت نکته نخست اینکه امام حسن عسکری(ع) در دوره خود انحرافات را می‌شناختند و به دیگران آموزش می‌دادند که چگونه با این انحرافات برخورد کنند و آنها را از بین ببرند.

 

حجت الاسلام حسینخانی در پایان اضافه کرد: نکته دوم اینکه ایشان در مقابل هر انحرافی برخورد متناسب با آن را انجام می دادند ما در نکات تربیتی داریم که زمانی که پدر و مادر می‌خواهند نکته‌ای را به فرزند خود منتقل کنند ابتدا با او انس بگیرند و به او نزدیک شوند سپس نکات را به فرزند خود منتقل کنند./873/302/ب3


ارسال نظرات