۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۴
کد خبر: ۳۰۲۷۵۱

بیان تاریخ و سرگذشت معصومان در کتاب «الگوها و اسوه ها»

خبرگزاری رسا ـ بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب «الگوها و اسوه ها» که به شرح تاریخ و سرگذشت معصومین علیهم السلام می پردازد را به تازگی چاپ و روانه بازار نشر کرده است.
آستان قدس رضوي

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، انسان در مسیر زندگی، علاوه بر هدایت و رهنمود، نیاز به الگو و اسوه دارد. از این ‌رو قرآن کریم همراه با بیان حقایق و معارف والای خود، الگوهای عملی را نیز معرفی می کند و در خلال زندگی آنان به عالی‌ترین موضوع‌های اعتقادی و تربیتی می‌پردازد.

در فرهنگ اسلامی، وجود مقدس رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام، بهترین اسوه و مقتدا برای جوامع بشری، به ‌ویژه جامعۀ اسلامی است، چنان‌که قرآن کریم در سوره احزاب، آیه 21، در مورد پیامبر خدا علیهم السلام می‌فرماید: «لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنة» ، ... پیامبر خدا الگو و سرمشق نیکو و پسندیده‌ای برای شماست.

 بشر امروز نیازمند الگویی است که او را از این روزمرگی نجات دهد، الگویی که او را فراتر از تفسیر مادی حیات ببرد و این الگو رفتار و کردار پیامبر خاتم حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است.

 پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم آخرین فرستاده و رسول خداست که برای هدایت بشر آمده است، بنابراین تنها پیامبر مسلمانان نبوده و نیست، بلکه پیامبر جهانیان است و رسالتشان هدایت تمامی انسان هاست، پس در حقیقت الگو و سرمشقی برای تمام جهانیان است.

از آنجا که موضوع‌های اقتصادی و مالی از مسائل پر اهمیت جامعۀ کنونی است، در این نوشتار، بخش هایی از سیرۀ اقتصادی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در داستان‌هایی از زندگی ایشان بیان و به مباحث مهمی از اقتصاد اسلامی اشاره شده است.

«اسلام و توسعه»، «عدالت در اسلام»، «قاعده لاضرر»، «رعایت امانت به ‌ویژه در بیت‌المال با جلوگیری از تداول و دست به دست شدن ثروت‌های عمومی در دست ثروتمندان»، «ساده‌زیستی»، «مبارزه با چشم و هم‌چشمی» و ... از جمله مباحث و مطالبی است که در این اثر به آن اشاره شده است.

گفتنی است؛ بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب «الگوها و اسوه ها» نوشته‌ «محمد عبد خدایی» در قطع وزیری و شمارگان یک هزار نسخه را چاپ و روانه بازار نشر کرده است./1308/د102/ق

منبع: روابط عمومی آستان قدس رضوی

ارسال نظرات