۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹
کد خبر: ۳۰۲۵۲۶
به مناسبت ایام محرم و صفر؛

کتابچه «پای منبر»؛ منبرهایی در اقتصاد مقاومتی به همت جمعی از طلاب مشهد منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتابچه «پای منبر» منبرهایی در اقتصاد مقاومتی به همت جمعی از طلاب حوزه علمیه مشهد ویژه مبلغان اعزامی محرم و صفر منتشر شد.
کتاب فارس

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، کتابچه «پای منبر» به همت جمعی از طلاب حوزه علمیه مشهد در 66 صفحه ویژه مبلغان اعزامی محرم منتشر شد.

در بخش اول این کتابچه به اهمیت کار از نظر اسلام با توجه به آیات قرآنی و روایات و سیره پیامبران و امامان اشاره شده است و در بخش دوم این سرفصل به بیان اهمیت همت و کار در اشعار و حکایات پرداخته شده است.

در بخش سوم همین فصل با صحبت های بزرگان در مورداهمیت کارآشنا می شوید که از جمله سخنان رهبر معظم انقلاب درباره کار، آثار تربیتی کار برای فرد و جامعه، عزت نفس و احساس بی نیازی از دیگران، ممانعت از این که انسان مشغول به خیالات و توهمات بشود و بروز خلاقیت ها و کشف استعدادها از جمله مباحث مطرح شده در این بخش است.

جلوگیری از احساس پوچی و بی فایده بودن، نظم پیداکرن زندگی، تندرستی، داشتن نیروی انسانی قوی،آرامش روح و نشاط در زندگی، بیان مضرات بیکاری، بیکاری و فقر، بیکاری عامل فساد در فرد و جامعه، کم کاری بزگترین عامل بدبختی، فرهنگ کار، انواع کار از نظر فقهی، کار واجب، کار مستحب و کار به معنای کار از جمله دیگرعناوین این بخش است.

توجه به رزاقیت خداوند، کار به درد بخور باشد، کار کشف شود، بهترین بودن در کار، آداب کار، محکم کاری و کیفیت بخشی در کارها، شکیبایی و بردباری برای کسب روزی حلال، سحر خیزی در پی روزی رفتن، رعایت انصاف و کم فروشی نکردن از جمله عناوین دیگر این بخش است.

در بخش دیگر کتابچه «پای منبر» درباره معامله و آدب خرید و فروش توضیح داده شده است که از جمله عناوین این بخش می توان به اقاله یا همان فسخ قرارداد در صورت پشیمانی خریدار، آسان گرفتن در خرید و فروش، پرداختن حقوق مالی الهی( خمس و زکات)، پرهیز از گران فروشی، عدم سوگند خوردن در معامله، سرگرم نشدن به بازار و امور دنیایی آن، دوری از حرص و آز، پرهیز از تنبلی و کسالت، ربا خواری، خودداری از غش در معامله، توکل، شناخت حلال و حرام، آغاز کارها به نام خدا، وفای به عهد و ضرب المثل اشاره کرد.

در بخش اسراف در مقدمه آن آمده است که اسلام دینی است که برای همه زوایای زندگی بشر برنامه دارد و تعادل در همه امور را به پیروان خود توصیه می نماید. از طرفی استفاده و بهره مشروع از نعمت های الهی و زیبایی های زندگی را جایز دانسته و از سویی دیگر اسراف و زیاده روی و ضایع نمودن نعمت ها را حرام و ناروا می داند.

این مسأله بدان دلیل است که هر مسلمانی به تناسب امکانات، توانایی و کارآیی خود، دربرابر جامعه مسؤولیت دارد و این مسؤولیت پذیری او را دارای صفات نیک اخلاقی می گرداند در غیر این صورت فرد اسراف کار خواهد بود و از اجرای مسؤولیت و تعهدات اجتماعی خود باز می ماند.

در این بخش سرفصل هایی با عناوین گناهان و محرمات شرعی، حکم عقل و معیارهای عقلی، عرف جامعه، تبذیر، امام صادق علیه السلام و آموزش اعتدال، رفتار برادران شیطان، زیان های فردی اسراف و زیان های اجتماعی اسراف آمده است.

بخش دیگر این کتابچه به موضوع حرص و آز می پردازد که در آن حرص در آیات قرآن و در اشعار بررسی شده است و معنای حرص درقرآن و تفاسیر، فایده صفت حرص، حرص در احادیث، ماهیت حرص، حکم فقهی حرص، راه مهار حرص، پیامدهای حرص، رابطه حرص با معیشت، حرص در اخلاق و عرفان وآثار حرص ورزیدن از جمله دیگر سرفصل های این بخش است.

در بخش تجمل گرایی می خوانید چه شد که پنجاه سال بعد از وفات پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مسلمانان خون فرزندش را حلال شمردند و آن مصیبت بزرگ تاریخ را رقم زدند و ماجرا از آن جایی شروع شد که پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بعضی از یاران حضرت شروع به ثروت اندوزی کردند و پس از مدت کوتاهی تبدیل به بزرگترین سرمایه داران عصر خود شدند به گونه ای که شمش های طلای آنان را با تبر تقسیم می کردند.

تجمل چیست؟ جنون نمایش ثروت، آثار تجمل گرایی، نظر مونتسکیو درباره تجمل گرایی، نظر ابن خلدون در مورد تأثیر تجمل گرایی، نظر جرجی زیدان در مورد انحطاط مسلمین، گسترش فحشا و منکرات، ترجیح دنیا بر آخرت، اشرافی گری دولتی از جمله دیگر موضوعات این بخش است.

انفاق و کمک رسانی آخرین بخش از این کتابچه است که مباحث این فصل از سخنرانی حجت الاسلام ولمسلمین قرائتی انتخاب شده است که پاداش کمک به مردم، برابر پاداش نماز و زیارت مستحبی، جلب محبت خداوند و مردم در سایه کمک رسانی، دوری از بخل علمی و غرور علمی، انفاق در امر ازدواج از جمله سرفصل های این بخش است./934/ن601/ق

ارسال نظرات