۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۳۰۰۳۵۱
امام جمعه بیرجند:

سلامت افراد در گرو توجه به توصیه‌های تغذیه‌ای قرآن است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: باید رویکرد تغذیه ای قرآن مورد توجه قرار بگیرد تا سلامت واقعی برای افراد و جامعه حاصل شود.
حجت الاسلام رضايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دیدار صمیمی طلاب خراسان جنوبی با حجت الاسلام والمسلمین علی رضایی بیرجندی امام جمعه بیرجند در بنای جامعه الحسین واقع در بلوار مصلی مشهد برگزار شد.

 


نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی در ابتدای سخنرانی خود و با توجه به ایام شهادت امام سجاد(ع) به جایگاه و منزلت این امام همام اشاره کرد و افزود: ابن ابی الحدید درباره این امام همام می گوید: «کان علی بن الحسین غایة فی العبادة» علی بن الحسین در نهایت عبادت با خداست.

 


حجت الاسلام والمسلمین رضایی ادامه داد: امام سجاد(ع) حاذق ترین طبیب عالم است و افزون بر همه زیبایی هایی که ایجاد کرده ما این امام همام را امام بیمار می نامیم.

 


عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند در ادامه به نقد طب امروزی پرداخت و افزود: طب جدید طب مدرن نیست و لازم است درس های خارج تخصصی طب را هوشمندانه در صحنه آورد.

 


حجت الاسلام والمسلمین رضایی به فرهنگ تغذیه در اسلام اشاره کرد و گفت: کتاب وسائل الشیعه کتاب بالینی اساتید ما است که بیست جلد می باشد و دو جلد آن باب اطعمه و اشربه است که منظور فقها و اساتید از منعقد کردن این باب، بیان خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های حلال و حرام است.

 


وی به ضرورت پرداختن به دانش تغذیه پرداخت و ابراز کرد:‌ نیاز انسان به غذا نیاز روزمره اوست و لزوم پرداختن به دانش تغذیه بر هیچکس پوشیده نیست زیرا نیاز انسان به غذا همیشگی و در همه مراحل زندگی است.

 


عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند با توجه به آیه قرآنی (یا ایها الرسل کلوا من الطیبات و اعملوا صالحا انی بما تعملون علیم) تصریح کرد: غذایی که خورده می شود باید از همه ابعاد مختلف طیب و پاک باشد و سلامت جسم ،عقل، زیبایی رنگ چهره، پوست، تقویت فکر و استعداد در گروی تغذیه خوب و مناسب است.

 


وی هدف، تبیین جایگاه، اهمیت غذا، مبانی، اصول و روش های تغذیه را از منظر فرهنگ اسلامی ضروری دانست و خاطر نشان کرد: باید توجه بیشتری به این موضوع شود تا سلامتی و رشد جامعه اسلامی آسیب نبیند.

 


امام جمعه بیرجند ادامه داد: روایات بسیاری مثل طیب بودن غذا، نام خدا آوردن، تشویق به کم خوری و نهی از پرخوری و توجه به نوع غذا، خوردنی های حلال و حرام در اهمیت تغذیه وارد شده است.

 

وی به اهمیت تغذیه از منظر قرآن پرداخت و افزود: بیشترین بیماری ها و مرگ و میرها بر اثر بی توجهی به تغذیه اتفاق می افتد که قرآن کریم از رفتن به سوی هلاکت نهی می کند.

 


عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند تصریح کرد: از آنجا که در قرآن تغذیه سالم در بردارنده شاخص های جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی است باید رویکرد تغذیه ای قرآن مورد توجه قرار بگیرد تا سلامت واقعی برای افراد و جامعه حاصل شود.

 


 
وی گفت: با مراجعه به کتب طب النبی و طب الصادق و طب الرضا و رساله ذهبیه در می یابیم که توصیه های غذایی امام معصوم (ع) در راستای امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

 


حجت الاسلام والمسلمین رضایی با توجه به اعتدال در تغذیه و وقت گذاشتن برای غذا افزود: بدن امانت الهی است و باید رزقی که می خوریم طیب و حلال باشد.

 

خاطر نشان می شود، در این مراسم حجت الاسلام گرایلی مدیر کل اوقاف خراسان جنوبی، مشرفی مسؤول نمایندگی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام شریف زاده مسؤول فرهنگی حوزه علمیه خراسان و جمعی از مسؤولان استانی حضور داشتند./859/202/ب1

ارسال نظرات