۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۲۹۸۹۲۱
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

طلاب، مردم داری بزرگان دینی را سرلوحه کار خویش قرار دهند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به ارتباط قوی آیت الله مرتضوی بجنوردی با مردم، گفت: باید طلاب و روحانیان جوان، مردم داری و خلق دوستی بزرگان حوزه علمیه را سرلوحه کار خود قرار دهند.
حجت الاسلام يعقوبي- نشست هماهنگي همايش عالم واقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در نشست ستاد برگزاری همایش عالم واقف، اظهار کرد: برگزاری همایش نکوداشت و بزرگداشت آیت الله میرزابابا مرتضوی بجنوردی، از عالمان و فقهای بزرگ شیعه در زمان قاجاریه با عنوان «همایش عالم واقف» اقدام بسیار پسندیده ای است که باید از آن در راستای ترویج فرهنگ وقف در جامعه استفاده شود.

 

وی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ آیت الله مرتضوی بجنوردی با مردم، افزود: مردمی بودن و ارتباط مناسب و قوی یک عالم با جامعه سبب می شود تا آن عالم بتواند به عنوان امین و مورد اعتماد همه افراد نقش آفرینی کرده و سخنان وی نیز تأثیر بیشتر و ماندگارتری بر مردم داشته باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با یادآوری توصیف رهبر معظم انقلاب از آیت الله میرزابابا مرتضوی بجنوردی در سفر معظم له به خراسان شمالی در مهرماه سال 91، اضافه کرد: همان گونه که رهبری نیز فرمودند آیت الله مرتضوی بجنوردی به تمام معنا روحانی متصرف، قدرتمند و مردم مدار بود و این خصوصیات او را به یکی از پرنفوذترین افراد منطقه خراسان بدل کرده بود.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی با تأکید بر اینکه روحانی و عالم دینی باید به گونه ای رفتار کند که هم مرید و هم مراد مردم جامعه خود باشد، خاطرنشان کرد: خصوصیات ویژه آیت الله مرتضوی بجنوردی سبب شده بود تا علاوه بر اینکه خود او به عنوان یکی از بزرگ ترین واقفان در زمان حیات خویش ثلث اموال خود را وقف کند، بسیاری از مردم نیز به سبب اعتماد و ارادت، تولیت موقوفه خود را به این عالم بزرگ بسپارند.

 

وی ادامه داد: این عالم واقف و امین از حوزه علمیه خارج شد و به درون مردم آمد و به واسطه اخلاق و رفتار و منش والایی که داشت به ملجأ و مأمن مردم تبدیل شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر اینکه باید طلاب و روحانیان جوان مردم داری و خلق دوستی بزرگان حوزه علمیه را سرلوحه کار خود قرار دهند، تصریح کرد: امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب نیز در عین دیانت و دانش اسلامی، اسوه های مردم داری و ارتباط محکم با مردم بوده و هستند و یکی از دلایل گرایش قلوب مردم به این بزرگان نیز همین مردم داری و ارتباط تنگاتنگ با جامعه است.

 

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی نیز در این نشست، اظهار کرد: همایش بزرگداشت آیت الله میرزابابا مرتضوی بجنوردی، از عالمان و فقهای بزرگ شیعه در زمان قاجاریه، با هدف گرامیداشت مقام این عالم بزرگ و معرفی و شناخت او و فرهنگ سازی وقف آذرماه امسال مصادف با نیمه دوم ماه صفر به میزبانی بجنورد برگزار خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه همایش مزبور در دو بخش مقالات عمومی و اختصاصی برگزار می شود، افزود: طلاب، دانشجویان، اساتید و تمامی پژوهشگران و محققان می توانند در بخش مقالات عمومی همایش عالم واقف، در سه موضوع روحانیت، وقف و نیازهای اجتماع، وقف، روحانیت و اقتصاد مقاومتی و خدمات متقابل وقف و حوزه‌های علمیه و در بخش مقالات اختصاصی نیز در سه محور شناخت ابعاد علمی و اجتماعی آیت الله میرزابابا مرتضوی، معرفی موقوفات و تأثیر موقوفات آیت الله میرزابابا مرتضوی در ترویج مکتب اهل بیت(ع) اقدام به نگارش مقاله کنند.

 

گفتنی است، آیت الله میرزابابا مرتضوی بجنوردی(سنخواستی) در بین سال های 1215 تا 1220 هجری قمری در سنخواست خراسان شمالی به دنیا آمد، وی از عالمان و فقهای بزرگ شیعه در زمان قاجاریه محسوب شده و در عین حال به دلیل وقف ثلث اموال خود در زمان حیات به عالم واقف نیز مشهور است.

 

آیت الله مرتضوی بجنوردی یکی از واقفان بزرگ ایران بوده که در عین برخورداری از ثروت فراوان، در زمان حیات خویش ثلث اموال و دارایی‌های خود را که شامل ششدانگ روستای رضاآباد و املاک در مرکز شهر بجنورد است را به نیت روضه‌خوانی سید‌الشهدا(ع)، تأمین مخارج تعزیه داری چهارده معصوم(ع) و کمک به فقرای شیعه اثنی عشری وقف کرده است.

 

وی در سال 1300 هجری شمسی درگذشت و در جوار مرقد مطهر امام رضا(ع) به خاک سپرده شد./9314/202/ب3

ارسال نظرات