۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۲۹۳۵۸۳

بی‌تفاوتی رسانه‌های عربی نسبت به حضور «سلمان رشدی» در نمایشگاه فرانکفورت

خبرگزاری رسا ـ در حالی که حضور نویسنده مرتد انگلیسی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب «فرانکفورت» با واکنش گسترده محافل فرهنگی کشورمان مواجه شده است، اما رسانه‌های عربی هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند.
سلمان رشدي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، در حالی که حضور «سلمان رشدی»، نویسنده کتاب موهن «آیات شیطانی» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب «فرانکفورت» به‌عنوان بزرگترین رخداد صنعت نشر جهان با واکنش گسترده محافل فرهنگی و فعالان عرصه نشر مواجه شده است، اما رسانه‌‌های عربی و مسؤولان فرهنگی کشورهای عربی و اسلامی تاکنون واکنش خاصی به این موضوع نشان داده‌اند.


سازمان علوم، فرهنگ و آموزش اسلامی(آیسسکو) که به‌عنوان مهم‌‌ترین نهاد بین‌المللی اسلامی در حوزه فرهنگ و نشر است، تاکنون هیچ واکنش خاصی به حضور این نویسنده موهن انگلیسی نشان نداده است.


این در حالی است که برخی رسانه‌‌های عربی همچون روزنامه «القبس» کویت، سایت «هسپریس» مراکش، روزنامه «الوسط» بحرین، روزنامه «النهار» لبنان، پایگاه اطلاع‌رسانی «فیتو» مصر تنها واکنش مسئولان و شخصیت‌‌های فرهنگی کشورمان به حضور سلمان رشدی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت را انعکاس داده‌اند و هیچ واکنشی از سوی مسئولان فرهنگی کشورهای عربی و اسلامی در این رسانه‌ها دیده نمی‌شود.


نویسندگان و فعالان عرصه نشر کشورهای عربی و اسلامی در حالی نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند که نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی دنیاست که هر‌ سال ناشران زیادی از سراسر دنیا در آن حضور می‌یابند و حضور این نویسنده مرتد و موهن به نوعی دهن‌کجی به مسلمانان است.


همچنین، مسؤولان نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در حالی از سلمان رشدی برای نشست خبری این نمایشگاه دعوت به عمل آورده و این اقدام خود را به بهانه دفاع از آزادی بیان توجیه می‌کنند، که امسال اندونزی به‌عنوان مهم‌ترین کشور مسلمان میهمان ویژه این نمایشگاه است.


تحلیل گاردین از اعتراض ایران به حضور سلمان رشدی در نمایشگاه فرانکفورت

 

وب‌سایت روزنامه «گاردین» انگلیس دیروز، 14 مهرماه، در مطلبی درباره اعتراضات ایران به حضور سلمان رشدی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت اشاره کرد و نوشت: ایران مسؤولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت را به خاطر حضور «سلمان رشدی» و سخنرانی او در این نمایشگاه تهدید به تحریم کرد.


گاردین در ادامه می‌نویسد: پس از انتشار کتاب موهن «آیات شیطانی» در فوریه سال ١٩٨٩ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با صدور فتوایی این کتاب را حرف‌های کفرآمیز علیه اسلام اعلام کرد. فتوای او موجب جنبشی بین‌المللی شد که به همین دلیل روابط دیپلماتیک ایران و انگلیس را برای سال‌ها تیره و تار کرد./982/ب101/د

منبع: ایکنا

ارسال نظرات